سازمان ملل «روز جهانی نسل‌کشی سربرنیستا» را تصویب کرد

مجمع عمومی سازمان ملل باوجود مخالفت‌های شدید صرب‌های بوسنی و صربستان، «روز جهانی نسل کشی سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین» را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، باوجود مخالفت شدید صرب های بوسنی و صربستان که غرب را به دامن زدن به تنش در منطقه بالکان متهم کردند، مجمع عمومی سازمان ملل روز گذشته (پنجشنبه چهارم خرداد) به تعیین «روز جهانی برای بزرگداشت نسل کشی سربرنیتسا در بوسنی و هرزگوین» رأی مثبت داد.

 این قطعنامه که توسط آلمان و رواندا تهیه شده است، با ۸۴ رای موافق و ۱۹ رای مخالف و ۶۸ رای ممتنع به تصویب رسید تا ۱۱ ژوئیه «روز بین المللی بازتاب و یادآوری نسل کشی سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵» باشد.

«الکساندر ووچیچ» رئیس جمهوری صربستان، هشدار داد که رای مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تعیین روز جهانی برای بزرگداشت نسل کشی در سربرنیتسا در بوسنی ممکن است باعث هرج و مرج سیاسی شود.

 ووچیچ در سالن اجتماعات قبل از رای گیری اعلام کرده بود: این تصمیم نه تنها در منطقه ما بلکه در اینجا نیز مشکلات قدیمی را دوباره باز خواهد کرد و باعث هرج و مرج سیاسی خواهد شد.

 ناقوس کلیساها در صربستان در اعتراض به این پیش نویس قطعنامه به صدا درآمد، زیرا پاتریارک ،ارتدوکس صربستان در بیانیه ای از همه کلیساها خواست ناقوس ها را به صدا درآورند و مومنان را به دعا، آرامش و همبستگی متقابل دعوت کنند.

 در سربرنیتسا چه گذشت؟

در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۵ میلادی ماه‌ها قبل از پایان درگیری داخلی سه ساله در بوسنی، نیروهای صرب بوسنی به رهبری «راتکو ملادیچ» کنترل شهر سربرنیتسا را ​​به دست گرفتند.

«رادوان کاراجیچ» دستور تخلیه همه غیرنظامیان از جمله زنان، کودکان و افراد مسن را صادر کرد، در حالی که همه مردان در سن جنگ بازداشت شدنذ.

در روزهای بعد، بیش از هشت هزار مرد و پسر مسلمان به طور سیستماتیک توسط نیروهای صرب بوسنی کشته شدند و اجساد آنها در گورهای دسته جمعی دفن شدند.

نیروهای صرب پس از آن بسیاری از اجساد را بیرون آوردند و دوباره در گورهای دیگر دفن کردند تا شواهد را پنهان کنند.

 بازماندگان داستان های وحشتناکی از قتل ها، شکنجه ها و تجاوزهایی که به دست نیروهای صرب بوسنی متحمل شده اند، می گویند.

براساس این وقایع، دادگاه کیفری بین المللی برای یوگسلاوی سابق، کارادزیچ و ملادیچ را به ارتکاب نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایات جنگی متهم کرد.

تاکنون هفت هزار قربانی این کشتار شناسایی و دفن شده اند که  شش هزار و ۷۵۰ نفر در گورستان پوتوچاری و ۲۵۰ نفر در گورستان های دیگر در منطقه سربرنیتسا هستند.

 به گفته موسسه مفقودین در بوسنی و هرزگوین، حدود ۱هزار و ۲۰۰ نفر همچنان مفقود هستند.  این دوره بدترین دوره در تاریخ اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است، دادگاه کیفری بین‌المللی یوگسلاوی سابق و دادگاه بین‌المللی دادگستری آن را نسل‌کشی توصیف کرده‌اند.

کد خبر 1765193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha