پیروزی «جنبش دانشجویی» در دانشکده «ترینیتی» ایرلند

دانشجویان دانشکده ترینتی ایرلند به تحصن و اعتراضات خود پس از موافقت رئیس دانشکده برای خروج سرمایه‌هایش از شرکت‌های رژیم صهیونیستی و محکومیت نسل کشی این رژیم علیه نوار غزه پایان داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، دانشجویان دانشکده ترینیتی در دوبلین پایتخت ایرلند اعلام کردند: اعتراضات و تحصن خود را به دلیل موافقت رئیس دانشکده با خروج سرمایه‌گذاری‌هایش از شرکت‌های رژیم صهیونیستی و قطع روابط خود را با دیگران، پایان دادند.

 روزنامه بریتانیایی «گاردین» این رویداد را یک «پیروزی» برای دانشجویان معترض دانست و اعلام کرد: رئیس دانشکده ترینیتی متعهد به پس گرفتن سرمایه‌گذاری‌های خود از شرکت‌های رژیم صهیونیستی مندرج در فهرست سیاه سازمان ملل شده است.

 این دانشگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیئت مدیره ارشد دانشگاه با معترضان به توافق رسیدند. ترینیتی روند واگذاری شرکت‌های اسرائیلی را که در سرزمین‌های اشغالی فلسطین فعالیت دارند و در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارند، تکمیل خواهد کرد.

دانشکده ترینیتی ایرلند که قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه جمهوری ایرلند و یکی از قدیمی‌ترین کالج‌های بریتانیا به شمار می‌آید، در بیانیه اعلام کرد: هیئت مدیره به دنبال پس گرفتن سرمایه‌گذاری‌های خود در سایر شرکت‌های اسرائیلی است.

 در این بیانیه آمده است:  در فهرست ترینیتی یک شرکت اسرائیلی است که تا مارس ۲۰۲۵ به دلایل قراردادی باقی خواهد ماند. روزنامه ایرلندی «ایرش تایمز» گزارش داد: یک گروه کاری برای کشف و بررسی نحوه برخورد با موسسات در رژیم صهیونیستی تشکیل خواهد شد.

 این روزنامه گزارش داد : این دانشگاه در ۱۳ شرکت سرمایه‌گذاری می‌کند که سه شرکت از آنها در فهرست سیاه شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار دارند، این فهرست شامل شرکت‌هایی است که در شهرک‌سازی‌های غیرقانونی اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین نقش دارند.

 دانشجویان دانشکده ترینیتی روز جمعه ۳ مه در حمایت از فلسطین و اعتراض به جنگ نسل کشی اسرائیل در نوار غزه، با برپایی ده ها چادر در حیاط دانشکده، همانند ایالات متحده، اروپا و سایر کشورهای آسیایی به تحصن ها پیوستند.

دانشجویان معترض محوطه دانشگاه در دوبلین را به روی عموم بستند که در طول این چند روز نزدیک ۳۵۰ هزار یورو (تقریباً ۳۷۶ هزار دلار) به این دانشکده خسارت وارد آمد، این خسارت در نتیجه وارد نشدن مردم برای دیدن کتاب کلز یک نسخه خطی تاریخی از قرون وسطی و یک جاذبه گردشگر ایجاد شده است.

 دانشجویان همچنین خواستار قطع روابط با تمامی شرکت‌های اشغالگر اسرائیلی شدند، نه فقط شرکت‌هایی که در لیست سیاه قرار دارند، علاوه بر این، دانشگاه همچنین با صدور "بیانیه ای صریح" نسل کشی مداوم، تخریب زیرساخت ها، شهرک سازی و آپارتاید، و اشغال فلسطین را محکوم کرد.

این دانشجویان از رئیس دانشگاه خواستند  از ۱۰۰ پژوهشگر و محقق فلسطینی برای انجام مطالعات‌شان در این دانشگاه حمایت و  غرامتی را به محققان فلسطینی بابت اثرات جنگ پرداخت کند.

 با این حال، دانشگاه متعهد شد علاوه بر توقف سرمایه گذاری در برخی شرکت های رژیم صهیوینستی، هشت کرسی را برای پژوهشگران فلسطینی در نوار غزه برای تحصیل در این دانشگاه با معافیت کامل از هزینه ها و تامین هزینه های اقامت اختصاص دهد.

کد خبر 1762457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha