راه‌های توسعه کمی و کیفی آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های ارمنستان

محمد اسدی‌موحد در دیدار با رئیس، استادان و دانشجویان دانشگاه دولتی ارمنی یونانی ایروان، گفت: دغدغه سفارت و رایزنی فرهنگی ایران، توسعه و تعمیق کمی و کیفی آموزش زبان فارسی در مدارس و دانشگاه‌های ارمنستان است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محمد اسدی‌موحد، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به همراه عطار شرقی، استاد اعزامی زبان و ادبیات فارسی از وزارت علوم و تحقیقات و فناوری کشورمان از دانشگاه دولتی ارمنی یونانی ایروان بازدید کردند.

این دیدار به  منظور توسعه و تعمیق کمی و کیفی آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های ارمنستان و در راستای شرکت در جشن بزرگداشت روز ایران به دعوت مسئولین دانشگاه دولتی ارمنی یونانی ایروان صورت گرفت.

اسدی‌موحد و شرقی در بدو ورود به دانشگاه مورد استقبال قازاریان، رئیس و دیگر مسئولان این دانشگاه قرار گرفتند و در سالن اجتماعات این دانشگاه در جمع استادان و دانشجویان فارسی‌آموز حضور یافتند.

در ابتدا سرود ملی جمهوری ارمنستان و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران توسط جمعی از دانشجویان به اجرا درآمد و در ادامه تنی چند از دانشجویان برتر زبان فارسی ضمن معرفی خود و بیان گوشه‌هایی از تاریخ و تمدن درخشان ایران به  معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های مهم گردشگری کشورمان به زبان فارسی و ارمنی پرداختند.

این دانشجویان درباره ادیبان و شعرای بزرگ فارسی از رودکی تا حافظ، سعدی، فردوسی و خیام و دیگر شاعران نامدار ایرانی مطالبی مطرح کردند که به‌ویژه شعرخوانی آنان و قرائت بخشی از متون کهن فارسی مورد استقبال و تمجید میهمانان ایرانی حاضر در این مراسم قرار گرفت.

تشریح آداب و سنت‌های ایرانی از جمله جشن‌های ملی نوروز و چهارشنبه سوری و شب یلدا از دیگر مواردی بود که به زیبایی توسط این دانشجویان اجرا شد.

گام‌های بلند در جهت توسعه زبان فارسی برداشته شود

قازاریان، رئیس این دانشگاه ضمن تقدیر از حضور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این مراسم و گرامیداشت روز ایران از استادان و دانشجویان ارمنی به خاطر اجرای خوب این بخش از برنامه تقدیر کرد.

وی ابراز امیدواری کرد که با حمایت‌های سفارت و رایزنی فرهنگی کشورمان گام‌های بلندتری در جهت توسعه زبان فارسی در این دانشگاه برداشته شود.

قازاریان ضمن تأکید بر ضرورت تبادل استاد و دانشجو بین این دانشگاه و دانشگاه‌های ایران، خواستار فراهم شدن امکان عزیمت استادان و دانشجویان این دانشگاه به ایران برای شرکت در دوره‌های دانش افزایی شد.

رئیس دانشگاه ارمنی یونانی نیز با توجه به رشته هتل داری در این دانشگاه و ضرورت آشنایی با غذاهای کشورهای مختلف خواستار مساعدت در این زمینه شد که رایزن فرهنگی کشورمان قول حضور دو هفته‌ای یکی از استادان و هنرمندان آشپزی ایرانی از دانشگاه‌های کشورمان را به حاضرین داد که مورد استقبال رئیس این دانشگاه قرار گرفت.

قازاریان در ادامه با بیان اینکه این دانشگاه ۱۳۰۰ دانشجو دارد که در رشته‌های مختلف گردشگری خدمات و مدیریت به تحصیل اشتغال دارند و به سه زبان ارمنی، روسی و فارسی آموزش می‌بینند، گفت: آموزش زبان فارسی در این دانشگاه از ۹ ماه پیش آغاز شده و پیشرفت خوبی داشته است.

در ادامه، اسدی موحد، رایزن فرهنگی کشورمان گفت: دغدغه سفارت و رایزنی توسعه کمی و کیفی آموزش زبان فارسی در مدارس و دانشگاه‌های ارمنستان است و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

وی ضمن ابراز شادمانی از تسلط خوب دانشجویان به زبان فارسی آن را ستودنی دانست و بر لزوم تلاش برای فراهم شدن امکانات لازم برای توسعه کمی و کیفی آموزش زبان فارسی در این دانشگاه تاکید کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان همچنین، برای اعزام گروه‌های منتخب از استادان و دانشجویان این دانشگاه به ایران برای شرکت در دوره‌های دانش افزایی اعلام آمادگی کرد.

سپس، استاد اعزامی از کشورمان در سخنانی اظهار امیدواری کرد که بتواند از ظرفیتهای دانشگاه‌ها برای توسعه زبان و ادبیات فارسی و انجام تفاهم‌نامه‌های بین دانشگاههای ایران و ارمنستان استفاده کند.

در پایان، میهمانان ایرانی از بخش‌های مختلف این دانشگاه بازدید کردند و رایزن فرهنگی کشورمان بر ضرورت امضای تفاهمنامه همکاری بین این دانشگاه و یکی از دانشگاه‌های ایران از جمله دانشگاه تبریز تاکید کرد.

راه‌های توسعه کمی و کیفی آموزش زبان فارسی در دانشگاه‌های ارمنستان

کد خبر 1762939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha