روز مزرعه گل محمدی در گیلان برگزار شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان گفت: سیاست سازمان جهاد کشاورزی دستیابی به حلقه نهایی است تا از خام فروشی پرهیز شود و ارزش افزوده محصول گل محمدی حفظ شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، صالح محمدی صبح امروز(یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه) در مراسم روز مزرعه گل محمدی در روستای گیلده شفت اظهار کرد: متکی بودن اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی و تاثیرپذیری آن درآمدها از مسائل سیاسی و اقتصادی، موجب

روز مزرعه گل محمدی در گیلان برگزار شد

آسیب‌پذیری اقتصاد کشور شده است و یکی از راههای مقابله با این چالش ها، توسعه تولیداتی است که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی سبب افزایش صادرات غیرنفتی شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه گیاهان دارویی سازگار با محیط می تواند عملکرد قابل ملاحظه ای داشته باشد که از نظر درآمد و اشتغال مقرون به صرفه باشد گفت: گل محمدی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین گونه‌های گل رز است که سه سال طول می‌کشد تا به مرحله گلدهی اقتصادی برسد و با توجه به زمین‌های مستعد و امکانات موجود در گیلان، امکان افزایش سالانه ۵۰ هکتار گلستان گل محمدی در این استان وجود دارد.

وی تصریح گرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بالغ بر ۱۸۵ تن گل محمدی در ۱۲۱ هکتار با ارزش اقتصادی ۹۳ میلیارد ریال در گیلان برداشت شود.

روز مزرعه گل محمدی در گیلان برگزار شد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه گیلان بیش از ۲۵۰۰ بهره بردار گل محمدی دارد افزود: علاوه بر شفت، ارتفاعات رودسر، املش، سیاهکل، رودبار، تالش و آستارا مناطق مستعدی برای کشت گل محمدی در گیلان هستند.

وی افزود:زمان برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت آغاز و تا پایان خرداد ماه ادامه دارد.

محمدی با اشاره به فعالیت‌های شهرستان شفت در زمینه پرورش گل محمدی و گلاب‌گیری خاطرنشان کرد:این شهرستان در تولید گل محمدی و گلاب گیری با دارا بودن بیشترین سطح زیر کشت رتبه اول را در استان گیلان به خود اختصاص داده است و در حال حاضر سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان شفت ۳۰ هکتار بوده که پیش بینی می شود بالغ بر ۶۰ تن محصول تر با ارزش اقتصادی ۳۰ میلیارد ریال از باغات این شهرستان برداشت شود.

وی تعداد روستاهای زیر کشت گل محمدی را در شفت ۱۵ روستا دانست و گفت:۱۳ کارگاه گلاب‌گیری به صورت سنتی و ۲ کارگاه به صورت نیمه سنتی به تولید ۷ هزار لیتر گلاب و عرقیات در این شهرستان می‌پردازد و ۸۰ بهره بردار در این شهرستان مشغول به کشت و کار گل محمدی هستند.


وی به برنامه های سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای توسعه به منظور ترغیب سطح زیرکشت گل محمدی در استان پرداخت و گفت: تشویق باغداران و فعالین در تولید و توسعه سطح زیر کشت این محصول در طی دو سال متوالی، توزیع نهال رایگان گل محمدی، اعطای تسهیلات کم بهره در توسعه باغات و صنایع فرآوری گلابگیری و همچنین حضور محققین معین مرکز تحقیقات در برگزاری کلاس ها و کارگاههای آموزشی از جمله اقدامات سازمان جهاد کشاورزی گیلان بوده است.

گفتنی است روز مزرعه گل محمدی قرار بود پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ماه همزمان با روز ملی گل محمدی و گلاب‌گیری در روستای گیلده شفت برگزار شود که به دلیل بارندگی شدید و شرایط جوی برگزاری این برنامه به امروز منتقل شد.

کد خبر 1763079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha