نگاهی به شجره‌نامه امامزادگان شاخص استان زنجان

در استان زنجان ۱۳۲ امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد که ۵۰ درصد آنان دارای شجره‌نامه هستند و مابقی نیز از طریق شهرت محلی به عنوان امامزاده شناخته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، پنجم ذی القعده و پنجمین روز از دهه کرامت با عنوان «امامزادگان؛ ذخائر معنوی جامعه» در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است.

در واقع تکریم و بزرگداشت امامزادگان به مثابه تعظیم شعائر الهی و تجلیل از پیامبر مکرم و عترت پاکش خواهد بود که آثار و برکات آن پیش از هر چیز به جامعه اسلامی نازل می‌شود.

در استان زنجان ۱۳۲ امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد که ۵۰ درصد آنان دارای شجره نامه هستند و مابقی نیز از طریق شهرت محلی به عنوان امامزاده شناخته شده اند.

خبرگزاری شبستان با بررسی برخی از اسناد و مدارک موجود از امامزادگان شاخص استان زنجان که از طریق اوقاف و امور خیریه استان در اختیار داشت شجره نامه برخی از این امامزادگان را در ذیل آورده است.

نگاهی به شجره‌نامه امامزادگان شاخص استان زنجان

امامزاده قیدار نبی(ع) واقع در شهرستان خدابنده

خدابنده، شهر دارالمومنین قیدار نبی، مرجع نورانی یکی از انبیای الهی است. در این شهرستان، حضرت قیدار نبی(ع) یکی از انبیای الهی مدفون شده است.

حضرت قیدار نبی فرزند حضرت اسماعیل(ع) و نوه حضرت ابراهیم خلیل(ع) است؛ وصیت حضرت اسماعیل(ع) بعد از رحلت به حضرت قیدار نبی (ع) می رسد. این بزرگوار جد سی ام نبی گرامی اسلام(ص) است.

نگاهی به شجره‌نامه امامزادگان شاخص استان زنجان

علامه مجلسی در بحار الانوار در ذکر جد او پیامبر گرامی اسلام(ص) نوشته است: «حضرت قیدار نبی جد سی ام رسول اکرم (ص) است و در تاریخ یعقوبی آمده است پس از حضرت اسماعیل (ع) قیدار جانشین پدر می شود و مردم را به توحید دعوت می کند.»

حضرت قیدار نبی(ع) جد تمام امامزادگان مدفون در ایران اسلامی است. شهر نیز به نام قیدار نبی(ع) نامگذاری شده است و تمام کسانی که در این شهر ساکن هستند به نوعی مستاجر آن حضرت می باشند چرا که این شهر شش دانگ موقوفه است.

نگاهی به شجره‌نامه امامزادگان شاخص استان زنجان

بیش از ۹۰ درصد حرکت های فرهنگی و مذهبی شهر قیدار با محوریت این آستان برگزار می شود. در ایام میلاد و شهادت اهل بیت(ع)، دسته های عزاداری جهت عرض تسلیت به ساحت مبارک جد اعلی سادات عالم، جناب قیدار نبی نائل می شوند.

در حول حرم مطهر این نبی بزرگوار موقعیت های بسیار متعددی به عنوان زائر سرا در حال آماده سازی و تجهیز است و در آینده بسیار نزدیک همه زائران می توانند از صفای معنوی این حرم استفاده کنند.

امامزاده ابوطاهر اسماعیل واقع در شناط ابهر

نسب شریف سید والا مقام ابوطاهر اسماعیل با ۱۰ واسطه به امام حسن مجتبی(ع) برمی گردد. زید ابن حسن یکی از فرزندان برومند امام حسن مجتبی(ع) است که سالیان طولانی متولی موقوفات نبی گرامی اسلام(ع) بود.

نگاهی به شجره‌نامه امامزادگان شاخص استان زنجان

زید صاحب فرزندی به نام حسن الامیر بودند که از ایشان نیز شخصیت بزرگی به نام علی متولد شدند که در شدت دینداری از اهل بیت(ع) به «علی شدید» معروف بود که توسط منصور به شهادت رسیدند.

از علی سدید فرزندی به نام عبدالله بن علی به یادگار ماند که پدر حضرت عبدالعظیم حسنی مدفون در شهر ری است. جناب عبدالله ابن علی به غیر از عبدالعظیم حسنی فرزند دیگری به نام احمدبن عبدالله نیز داشتند که فرزند ایشان اولین فرد از سلسله سادات حسنی است که به شهرستان ابهر تشرف می یابند و نسل ایشان در ابهر رشد و نمو کرده و علمداری اسلام و معارف اهل بیت(ع) را برعهده داشتند که نسب شریف ابوطاهر اسماعیل نیز به این بزرگوار می رسد.

نگاهی به شجره‌نامه امامزادگان شاخص استان زنجان

شدت علاقه شیعیان این خطه به مزار امامزاده سید اسماعیل دیرینه است و صدها سال است که این بنا برای تکریم این بزرگوار ساخته شده، حوزه آزادسازی املاک پیرامون این حرم آغاز شده است و عملیات عمران و بهسازی جهت تکریم این سلاله پاک امام حسن مجتبی(ع) ادامه دارد.

امامزاده سید ابراهیم(ع) واقع در شهر زنجان

آستان مقدس امامزاده سید ابراهیم(ع) در دارالعرفان زنجان واقع شده است. نسب ایشان با ۲ واسطه به حضرت موسی بن جعفر(ع) می رسد. جناب ابراهیم فرزند موسی و جناب موسی فرزند جناب ابراهیم مرتضی، یکی از آقازاده های حضرت موسی بن جعفر(ع) بودند. جناب ابراهیم مرتضی سید بزرگواری هستند از فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) که در کربلا سکونت گزیدند و بعد از رحلت‌شان با فاصله کوتاهی از قبر شریف حضرت سید الشهدا(ع) مدفون شدند.

نگاهی به شجره‌نامه امامزادگان شاخص استان زنجان

ابراهیم مرتضی جد بزرگ سید رضی و سید مرتضی اعلم الهدی از بزرگان امامیه هستند. جناب ابراهیم بن موسی که در شهر زنجان مدفون هستند عموی پدر سید رضی و سید مرتضی می باشند. فرزندان شریفشان از این خطه به سایر ولایات کشور مشرف شدند که اسحاق بن ابراهیم در بدایت ورودی شهر ساوه صاحب یک مزاراست.

از نوادگان شریف سید ابراهیم(ع) حمزه بن حسین بن احمد که به همراه پدر جدشان در یک مزار در شهر قم مدفون هستند که به بقعه شاه حمزه معروف است. آن بزرگان از نبیره های این سید والامقام هستند.

نگاهی به شجره‌نامه امامزادگان شاخص استان زنجان

امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان یکی از امامزادگان شاخص و قطب فرهنگی استان زنجان محسوب می شد که حضور مردم از قدیم الایام در یوم العباس همزمان با غروب هشتم محرم هر سال که به شب تاسوعا منتهی می شود، را شاهد هستیم که عزاداران در قالب هیات عزاداری از حسینیه اعظم به سمت آستان این امامزاده برای عرض تسلیت به ساحت حضرت سید ابراهیم(ع) حرکت می کنند.

شب و روزهای پر از احساس شور و شعور در کنار این سلاسه حضرت موسی بن جعفر(ع) را شاهد هستیم. در این امامزاده که در مناسبت های مختلف با حضور شیعیان این شهر غبارروبی و عطرافشانی می شود، در کنار حضور زائران برای زیارت حرم مطهر ایشان، فعالیت های فرهنگی متعددی انجام می شود.

امامزاده محمدبن احمد حسنی واقع در شهرستان ابهر

امامزاده محمد فرزند جناب احمد بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن امام مجتبی(ع) است. ایشان پسربرادر حضرت عبدالعظیم حسنی مدفن در شهر ری است. برخی از این امامزادگان در بدو ورود به ایران مورد هجمه دشمنان و مخالفان قرار گرفته و به شهادت رسیدند. برخی امامزادگان نیز از شر دشمنان اهل بیت(ع)، جلای وطن کرده و از مدینه النبی وارد ایران شدند.

محبان و مشتاقان اهل بیت(ع) در اقصی نقاط ایران از این بزرگان استقبال کرده و با آغوش گرم پذیرای آنان بود. عده ای از این سادات وارد حوزه های مختلف ایران شدند و با توجه به سبقه علمی و معنوی در کنار شرافت‌شان، استوانه علمی و معنوی در آن منطقه شدند.

نگاهی به شجره‌نامه امامزادگان شاخص استان زنجان

بسط تشیع در ایران اسلامی مدیون زحمات زیاد این امامزادگان لازم التکریم است. حضرت امامزاده محمد بن احمد در زمره این دسته از امامزادگان است. نسل این سید بزرگوار در ابهر منتشر شد و قرن های متمادی نوادگان و نبیره های معظم، این علمداری را برای اسلام و معارف اهل بیت(ع) انجام دادند.

مرقد این سید شریف حسنی مورد توجه اهالی ابهر قرار گرفته و بسط تشیع از این ناحیه تا غربی‌ترین نقطه ایران اسلامی مدیون چند امامزاده است که یکی از مهمترین این امامزادگان محمد بن احمد حسنی است.

امامزادگان ام البنین(س)، حسن (ع) ابراهیم (ع) و طاهر(ع) روستای سلمان کندی شهرستان سلطانیه

دوران زندگی این امامزادگان که از نوادگان امام موسی کاظم (ع) محسوب می شوند، مصادف با حکومت خوارزمشاهیان در ایران بوده است. ایشان برای فرار از دستگیری و زندان حکومت عباسیان و عوامل آنها به ایران پناهنده شده بودند که به احتمال قوی همگی آنها در هنگام مقابله با سربازان حاکم محلی به شهادت رسیده و در آرامگاه روبروی روستای سلمان کندی به صورت خانوادگی و جمعی به خاک سپرده شده اند.

نگاهی به شجره‌نامه امامزادگان شاخص استان زنجان

کتیبه ای از نوع سنگ آهکی در بنای قدیمی این بقعه تاریخ ۶۱۵ قمری(قرن هفتم) را نشان می داد که مطابق با حکومت سی و چهارمین خلیفه عباسی با نام ابوالعباس احمد و ملقب به «الناصر لدین الله» است، در این دوره سلطان محمد خوارزمشاه در ایران حکمرانی می کرد، یکسال بعد مغولان به ایران حمله کردند و خوارزمشاهیان برافتاد.

بقعه امامزادگان ام‌البنین(س) به مساحت ۳۰۰ متر مربع است که در سال ۹۰ ساختمان این امامزاده با کمک و همیاری مردمی، خیرین و اعتبارات اوقاف بازسازی شده و ضریح آن نیز در سال ۹۳ نصب شده است.

کد خبر 1763308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha