از اشتغال‌زایی تا توانمندسازی محرومان در ۲۱۳ بقعه و امامزاده همدان

همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران علاوه بر دارا بودن آثار تاریخی بسیار بیش از ۲۰۰ امامزاده و بقاع متبرکه دارد که برخی از آنها از سبک خاصی از معماری برخوردار بوده و به فهرست آثار تاریخی استان اضافه شده‌اند.

 به گزارش خبرنگار شبستان، از همدان، روز پنجم ذی القعده و پنجمین روز از دهه کرامت با عنوان «امامزادگان؛ ذخائر معنوی جامعه» در تقویم رسمی کشور به عنوان روز بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه نامگذاری شده است

پنجم ذی القعده روز تجدید عهد با ذریه پاک پیامبر اکرم (ص) و روز تجلیل از مقام شامخ و والای وارثان عترت رسول و یادگاران زهرا(س) و امامزادگان عظیم الشأن و واجب التعظیم است، تکریم امامزادگان به منزله ابراز محبت به پیامبر اکرم (ص) است.

امامزادگان ذخایر الهی بر روی زمین/ وجود ۲۱۳ بقعه متبرکه و امامزاده در استان همدان

یکی از مهمترین پایگاه تبلیغ و ترویج اسلام ناب و بیان تفکرات ائمه اطهار و نیز بیان سیره و روش علمی و عملی آنها همین اماکن متبرکه است که این مرقدهای نورانی که در حقیقت فرزندان و نوادگان ائمه اطهار هستند در هر نقطه ای از ایران اسلامی که بقعه ای از بقاع متبرکه این پاکان نورافشانی می‌کند مردمان آن در معنویت و دیانت شهره و زبانزدند و این، موهبتی است بس عظیم که باید ارج نهاد.

مردم ایران در دوره‌های مختلف تاریخی نشان داده‌اند که همواره علاقه شدیدی به ائمه ویاران اهل‌بیت (ع) داشته‌اند.

در دوره‌هایی که حکومت‌های ظالمی مانند بنی‌عباس و بنی امیه عرصه را برای فرزندان و نوادگان امامان معصوم (ع) تنگ کرده بودند، ایشان با توجه به وجود زمینه‌های لازم و علاقه‌مندی مردم ایران به اهل‌بیت (ع) کشورمان را برای مهاجرت و اقامت برمی‌گزیدند.

امامزادگان ذخایر الهی بر روی زمین/ وجود ۲۱۳ بقعه متبرکه و امامزاده در استان همدان

به همین علت است که جای‌جای کشورمان میزبان بارگاه امامزادگان شریفی است که در دوره‌های مختلف در کشورمان اقامت کرده و درنهایت دعوت حق را لبیک گفتند.

بقاع متبرکه امامزادگان در ایران اسلامی از جایگاه بالایی بین مردم برخوردار است و در مراسم‌ها و آیین‌های مختلف میزبان عاشقان اهل‌بیت (ع) است.

روز ملی بزرگداشت امامزادگان عظیم الشأن که در ایام دهه کرامت در کشور برگزار می‌شود، اقدامی ارزنده برای معرفی سیره و شخصیت امامزادگان و تبیین معارف شیعی و به  تعبیر رهبر معظم انقلاب امامزادگان ذخایر الهی هستند و تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب های فرهنگی وظیفه ای است  که در راستای فرمایشات مقام معظم اجرایی شده است.

همدان  به پایتخت تاریخ و تمدن ایران علاوه بر دارا بودن آثار تاریخی بسیار بیش از ۲۰۰ امامزاده و بقاع متبرکه دارد که برخی از آنها از سبک خاصی از معماری برخوردار بوده و به فهرست آثار تاریخی استان اضافه شده‌اند.

امامزادگان ذخایر الهی بر روی زمین/ وجود ۲۱۳ بقعه متبرکه و امامزاده در استان همدان

مردم کشور و به تبع مردم دارالمومنین همدان ارزش و احترام بسیاری برای بقاع متبرکه قائل هستند  و به طور قطع زیارت امامزادگان و بازدید از بقاع متبرکه همدان نیز در سبد گردشگری مسافران و گردشگران نیز قرار دارد.

حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی، در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان، با اشاره به اینکه استان همدان دارای ۲۱۳ بقعه و امامزاده متبرکه ثبتی است گفت: این بقاع متبرکه در نقاط مختلف استان واقع شده اند.

معاون امور فرهنگی اداره‌ کل اوقاف و امورخیریه استان همدان با اشاره به اینکه  بر اساس شاخص های سازمان اوقاف بقاع متبرکه بر اساس ظرفیت، مکان و امکانات در سه سطح  معرفی شده‌ اند افزود: بر اساس این شاخص ها امامزاده عبد الله شهر همدان جزو بقاع سطح یک و ۹ بقعه متبرکه دیگر جزو بقاع سطح دو و ما بقی بقاع نیز بر اساس ظرفیتها و امکانات جزو بقاع  سطح سه محسوب می‌شوند.

وی به بحث عمرانی بقاع متبرکه اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در حوزه بازسازی بقاع متبرکه اعتبار دولتی ندارند تصریح کرد: هزینه‌های بازسازی و نگهداری بقاع متبرکه از درآمدهای حاصله از آن بقعه متبرکه و کمکها و نذورات مردمی و خیرین است.

امامزادگان ذخایر الهی بر روی زمین/ وجود ۲۱۳ بقعه متبرکه و امامزاده در استان همدان

۴۰ تا ۴۸ بقعه متبرکه همدان درآمدزا هستند

حسینی اضافه کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه نیز بر اساس وظایف مشخصه و قانون موقوفات نمی‌توند هزینه ای از در آمد موقوفات برای بازسازی بقاع هزینه کند چرا که در آمدهای حاصل از موقوفات باید طبق نیت واقف در محل مورد نظر هزینه شود.

 وی با اشاره به اینکه از ۲۱۳ بقعه متبرکه همدان ۴۰ تا ۴۸ بقعه متبرکه دارای درآمد هستند گفت: ما بقی بقاع متبرکه با توجه به مکان و محلی که واقع شده‌اند داری در آمد نیستند.

معاون امور فرهنگی اداره‌ کل اوقاف و امورخیریه استان همدان گفت: درآمد هر بقعه برای همان بقعه هزینه می‌شود و هزینه عمرانی و برنامه های فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

امامزادگان ذخایر الهی بر روی زمین/ وجود ۲۱۳ بقعه متبرکه و امامزاده در استان همدان

کمک به خانواده‌های نیازمند با راه اندازی مراکز افق

وی  به راه اندازی مراکز افق در بقاع دارای ظرفیت طی سالهای اخیر اشاره کرد و افزود: این مراکر با هدف اجرای برنامه های فرهنگی و شناسایی افراد نیازمند  به ویژه زنان سرپرست خانوار در همان محله راه اندازی شده که در طول ماه با برنامه های مختلف و کمک خیرین  بسته های معیشتی تهیه و در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار می‌گیرد.

حسینی بقاع شاخص استان همدان را شامل امامزاده عبد الله همدان، امامزاده حسین، امامزاده محسن، تکیه حضرت  ابوالفضل ملایر، امامزاده عبد الله ملایر، امامزاده محمد علی نهاوند، امامزاده زید تویسرکان وآیت الله بهاری شهر بهار... برشمرد.

 اشتغال زایی ۵۰ نفر در طرح شمیم خدمت

وی به اجرای طرح شمیم خدمت اشاره کرد و گفت:  این طرح به صورت پایلوت در سه بقعه متبرکه همدان  دو سال است اجرا شده که با توجه به ظرفیت بقاع متبرکه در پی توسعه این طرح در دیگر بقاع استان نیز هستیم.

معاون امور فرهنگی اداره‌ کل اوقاف و امورخیریه استان همدان با بیان اینکه در این طرح که در امامزاده یحیی، امام زاده عبد الله و امامزاده حسین همدان اجرا شده  تصریح کرد:  با همکاری که فنی و حرفه‌ای با اوقاف و امور خیریه استان داشته  دوره‌های چرم دوزی و... برگزار شده که  بعد از آموزش دیدن زنان سرپرست خانوار تا کنون  ۵۰ نفر مشغول فعالیت هستند.

امامزادگان ذخایر الهی بر روی زمین/ وجود ۲۱۳ بقعه متبرکه و امامزاده در استان همدان

برگزاری برنامه‌های فرهنگی در بقاع متبرکه همدان

وی  به برگزاری برنامه‌های  فرهنگی در سطح بقاع متبرکه اشاره کرد و افزود: در طول سال علاوه بر برنامه‌های ملی و مذهبی، برنامه های ویژه شامل  نشاط معنوی، سوگواره یاس نبوی، قرار دوازدهم، بصیرت عاشورایی، آرامش بهاری، و... را نیز  در سطح بقاع متبرکه داریم.

حسینی با اشاره به، پنجم ذی القعده و پنجمین روز از دهه کرامت به عنوان روز بزرگداشت و تجلیل از امامزادگان و بقاع متبرکه گفت: در هرشهرستان به صورت ویژه برنامه روزامامزادگان برگزار خواهد شد که این برنامه در شهرستان همدان در آستان مقدس امامزاده حسین همدان و با سخنرانی آیت الله شعبانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه همدان برگزار و یک برنامه دیگر نیز در زبیده خاتون همدان به صورت ویژه برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه های ویژه نیز در دهه کرامت در  بقاع  متبرکه در حال برگزاری است افزود: با توجه به اینکه بسیاری ازبقاع متبرکه قدمتی تاریخی دارند نیاز است که مردم شناخت بیشتری نسبت به آنها داشته باشند که در این راستا در روز بزرگداشت امامزادگان یکی از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی در خصوص قدمت امامزاده حسین همدان برای حاضران  توضیحاتی را دارد.

امامزادگان ذخایر الهی بر روی زمین/ وجود ۲۱۳ بقعه متبرکه و امامزاده در استان همدان

 فاطمه رحمتی

کد خبر 1763322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha