سومین جشنواره ملی «صدای سخن» برای پاسداشت زبان فارسی برگزار می‌شود

مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به برگزاری سومین جشنواره ملی «صدای سخن» با رویکرد پاسداشت زبان فارسی گفت: اختتامیه این جشنواره ۲۷ شهریور در روز شعر و ادب فارسی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری سومین جشنواره ملی صدای سخن(پاسداشت زبان فارسی) امروز(سه شنبه ۲۵ اردیبهشت) در محل سالن جلسات ساختمان شهدای رادیو سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در این نشست، «مرتضی کاظمی دینان»، رییس شورای سیاستگذاری جشنواره «صدای سخن» و مدیر رادیو فرهنگ یکی از مهمترین وجوه انسجام مردم ایران را زبان فارسی دانست و گفت: زبان فارسی فقط ایران نیست بلکه زبان پند و حکمت است که در آن حکمت و اخلاق نهفته شده و ما باید چنین گنجینه ای ارزشمند بشری  را حفظ نماییم.

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره «صدای سخن» با تاکید بر این‌که معاونت صدا بیشترین اهتمام را به پاسداشت زبان فارسی داشته است، افزود: رادیو ۸۶ برنامه مستقل درباره پاسداشت زبان فارسی تهیه کرده است و ما فقط به پرهیز از واژگان بیگانه محدود نشده ایم، بلکه  پرداختن به مسائل عمیق‌تر مثل دستور زبان فارسی و مطالبه گری از نهادهای مسئول نیز رویکرد مورد توجه ما بوده است.

مدیر رادیو فرهنگ بیان کرد: مقام معظم رهبری به پاسداشت زبان فارسی تاکید داشتند که صدا و سیما باید در جهت پاسداشت زبان فارسی حرکت کند. بر همین اساس  در اهداف این جشنواره پاسداشت زبان فارسی و تقویت درست‌نویسی و درست‌گویی در برنامه‌ها و الگوسازی از مفاخر زبان و ادب فارسی مورد توجه است، از طرفی شناسایی برنامه‌سازان مستعد با موضوع زبان فارسی و به کارگیری در برنامه ها از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه ما نباید به الهام گیری از واژگان بیگانه منحصر شویم، خاطرنشان کرد: هر زمان کشوری مورد هجمه قرار گرفت، دشمن زبان ملی آن کشور را مورد تهاجم قرار می دهد، بنابراین زبان فارسی به امنیت  فرهنگی و ملی ما ربط دارد و اگر زبان فارسی ما ضعیف شد، یکپارچگی ملی از بین می رود.

کاظمی دینان تجلیل از مفاخر زبان فارسی را یکی دیگر از رویکردهای این جشنواره دانست و افزود:جشنواره در شش محور ترکیبی، گفتار محور، گفتگو محور، مسابقه و نمایش برگزار می شود و بخش ویژه جشنواره نیز نقش شهریار در تقویت زبان فارسی است. همچنین بخش فضای مجازی و رادیو نما، بخش رادیو نگار، بخش آموزش زبان فارسی در مدارس و بخش مردمی از محورهای این جشنواره است.

وی اختتامیه جشنواره را ۲۷ شهریور ماه در سالروز درگذشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی دانست و گفت: ملاک داوری ها منطبق با معیارهای تولیدی رادیو است و پژوهشی بودن برنامه ها، خلاقیت و نوآوری هم در ملاک داوری ها مورد توجه قرار گرفته است. همچنین داوران جشنواره نیز از کسانی هستند که در عرصه رادیو سابقه طولانی دارند.

بنا بر این گزارش، در ادامه این نشست، «محمدجعفر محمدزاده»، مشاور معاون صدا گفت: ما ایران و زبان فارسی را دوست داریم اما برای آنکه این علاقه محقق شود، باید آن را خوب بشناسیم. هیچ کاری بدون شناخت ارزش ندارد، حتی اگر عبادت باشد.

سومین جشنواره ملی «صدای سخن» برای پاسداشت زبان فارسی برگزار می‌شود

وی افزود: مقام معظم رهبری فرمودند: توجه به زبان فارسی ربطی به مناسبت خاص ندارد و باید همیشه وجود داشته باشد زیرا هویت ما از فرهنگ و تمدن ما به دست آمده است و تمدن نمادی همانند تخت جمشید است، اما فرهنگ را با زبان می توان شناخت.

محمدزاده خاطرنشان کرد: ایران به واسطه فرهنگ و زبانش بیشتر از امت های اسلامی در جهت اعتقادات فرهنگ اسلامی قدم برداشته است و اگر بخواهیم زبان فارسی را بشناسیم باید شناسنامه داشته باشیم و شاهنامه شناسنامه ما است که با هیچ کتاب بشری در دنیا قابل مقایسه نیست.

مشاور معاون صدا با اشاره به اینکه در شاهنامه فردوسی حماسه وجود دارد و مهمترین آن زبان است، تصریح کرد: تاریخ ایران را می توان از شاهنامه استخراج کرد و حکمت ایرانی را با شاهنامه می توان به خوبی بیان نمود، زیرا که شاهنامه به دین هم پرداخته است. در ضمن باید خود فردوسی را هم بشناسیم تا بدانیم بیشتر به چه موضوعاتی در شاهنامه پرداخته است.

محمدزاده افزود: در این جشنواره تلاش داریم که زبان فارسی را در چهار ساحت واژگانی، آوایی، ساختاری، معنایی حفظ  نماییم. زیرا که زبان فارسی آمیخته با ادب و اخلاق و حیا است و آوای زبان فارسی دلنشین است.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه ما مورد تهاجم زبان انگلیسی هستیم اما زبان فارسی با زبان های عربی و ترکی هزارانسال است که همجوار است، اما در حال حاضر همه زبان‌های دنیا در معرض تهاجم زبان انگلیسی هستند

در ادامه این نشست، «مبشری»، دبیر جشنواره با اشاره به اینکه فراخوان جشنواره به زودی در وبگاه رادیو فرهنگ قرار می گیرد، گفت: علاقه مندان تا ۳۰ تیر فرصت دارند آثارشان را در شش بخش عنوان شده به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

کد خبر 1763383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha