راه‌اندازی ۱۱۰۰ دفتر جهادی ویژه خدمات قضایی الکترونیک

جهانگیر از ثبت دو هزار و ۷۰۰ قرارداد الکترونیک میان وکلا و موکلان خبر داد و گفت: ثبت قرارداد الکترونیک در سامانه دستگاه قضا یکی از نگرانی‌های مردم بود که با ثبت قراردادها شفافیت در حوزه مالی قرارداد وکلا مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه در دومین نشست خبری با اصحاب رسانه با تبریک ایام دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) گفت: گرامی داشتن این مناسبت ها و یادآوری کردن آن بزرگان که در تاریخ اسلام درخشیدند، الگوی مناسبی برای شناخت سیره آن بزرگواران و توجه به رفتار و منش آنها در زندگی امروز ما است.

جهانگیر با گرامیداشت فرا رسیدن ۲۷ اردیبهشت ماه روز روابط عمومی ها افزود: ۲۵ اردیبهشت ماه نیز روز پاسداشت زبان فارسی و گرامیداشت ابوالقاسم فردوسی بود. بی شک فردوسی حق بزرگی بر گردن فارسی زبانان در دنیا دارد. این شخصیت موفق شد زبان فارسی را به عنوان بزرگترین زبان علمی و ادبی به دنیا معرفی کند و این افتخار برای تمام فارسی زبانان برقرار است.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در موضوع شاهنامه، گفت: رهبر انقلاب در مورد شاهنامه فرمودند اگر کسی به شاهنامه نگاه کند، خواهد دید یک جریان گاهی باریک و گاهی پنهان و گاهی وسیع از روح اعتدال و توکل به خدا و مجاهدت در راه حق در شاهنامه دیده می شود.

باید از دهه ۶۰ وارد مسئله منافقین می شدیم

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در مورد دادگاه منافقین که در هفته گذشته برگزار شد، گفت: در هفته گذشته دادگاه رسیدگی به اتهامات منافقین را پشت سر گذاشتیم و اتهامات گروهک های تروریستی منافقین مورد رسیدگی قرار گرفت، گروهکی که قبل از پیروزی انقلاب دست به خیانت و ترور فرزندان این مرز و بوم می زد و خیانت های آشکاری نیز بعد از انقلاب در کشور از جاسوسی تا ترورهای مختلف را بر عهده داشته است. دستگاه قضا گرچه با تاخیر اما به این مسئله ورود پیدا کرد البته باید از همان دهه ۶۰ وارد آن می شدیم اما باز به جنایت این گروه منحرف رسیدگی شد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ جلسه از رسیدگی به اسناد این جریان و فرقه خطرناک می گذرد، خاطرنشان کرد: کیفرخواست این گروه در حال رسیدگی است و پرداختن به ابعاد مختلف و مسائل این گروهک و جریان انحراف آنها قبل و بعد از انقلاب می تواند برای بسیاری از کسانی که به تاریخ علاقه مند هستند، بسیار مهم باشد.

جهانگیر ادامه داد: این جریان انحرافی با سوء استفاده از جوانان این مرز و بوم جنایات بیشماری در داخل و خارج کشور مرتکب شد و نباید اجازه دهیم این روش ها تکرار شود. باید تلاش کنیم و با افشای خیانت ها و جنایت های آنها اجازه ندهیم تا جوانان به بهانه مبارزه با امپریالیسم در دام عنکبوتی این گروهک ها گرفتار شوند. آنها که یک روز مبارزه با امپریالیسم را فریاد می کردند، اکنون خود به نوکران استکبار جهانی تبدیل شده اند.

وی در مورد پرداختن به موضوعات هوشمندسازی دستگاه قضا و فعالیت های نوآورانه در این دستگاه گفت: در بخشی از حکم ریاست قوه قضاییه به بحث گسترش فناوری های نوین و تسهیل دسترسی آسان به خدمات قوه قضاییه تاکید شده بود که این امر از گذشته تا کنون مورد توجه قرار گرفته و در سند تحول و تعالی با پیش بینی های صورت گرفته شاهدیم که ۴۰ درصد از راهکارهای نسخه جدید در ارتباط با هوشمندسازی ها و فناوری های نوین در دستگاه قضا است.

روزانه بیش از ۳۰ هزار از وکلا و کارشناسان وارد سامانه می شوند

جهانگیر در ادامه گفت: این مسائل می تواند کمک بزرگی به ابعاد پرونده های قضایی بکند و یکی از سیاست های متأثر به خودکاربری کردن خدمات است. امروز کسانی که به صورت حرفه ای با قوه قضاییه کار می کنند، می توانند تمام فعالیت های خود را بدون مراجعه به محاکم و دستگاه قضا از داخل منزل بارگزاری کنند. روزانه بیش از ۳۰ هزار از وکلا و کارشناسان وارد سامانه می شوند و تاکنون ۲۴۰ هزار ثبت از سامانه دستگاه قضا صورت گرفته که در کاهش اطاله دادرسی و تسهیل رسیدگی به پرونده ها موثر است.

وی گفت: افراد در طول ۲۴ ساعت امکان بهره گیری از خدمات قضایی به صورت الکترونیک را دارند. بر اساس گزارش مرکز آمار دو هزار و ۷۰۰ هزار قرارداد الکترونیکی میان وکلا و موکلان منعقد شده است و یکی از مسائل نگرانی مردم نرخ قراردادها است که در این سامانه به صورت شفاف ثبت می شود که با الکترونیکی کردن این خدمات شفافیت در قراردادها مد نظر قرار گرفته و به مردم کمک می کنیم.

راه اندازی دفتر خدمات الکترونیک قضایی جهادی در ۱۱۰۰ نقطه

وی با اشاره به سامانه های ثبت قضایی از جمله سجام در دستگاه قضا یادآور شد: سامانه نظارت و سامانه حفاظت از جمله نرم افزارهایی هستند که ارتباط میان مردم و دستگاه عدلیه را دنبال می کنند. یکی از این خدمات سامانه دستگاه قضا صدور گواهی الکترونیک عدم سوء پیشینه است که در کمتر از ۲۴ ساعت به صورت میانگین صادر می شود و قریب به دو هزار گواهی عدم سوء پیشینه یعنی ۵۰ درصد از سوء پیشینه های درخواستی از داخل منزل گواهی خود را دریافت کردند. امروز شاهدیم که قوه قضاییه برای خدمات جهادی به مردم در منطق محروم تلاش می کند و دفتر خدمات الکترونیک قضایی جهادی را راه اندازی کردند که در ۱۱۰۰ نقطه برای استفاده افرادی که از درآمد خوبی برخوردار نیستند در اختیار آنها قرار گرفته است تا از خدمات رایگان دستگاه قضا استفاده کنند. در این زمینه نیز تحولات قوه قضاییه به خوبی نقش خود را در خدمات به مردم ایفا کرده است.

ارسال ۹۵ درصد ابلاغ ها به صورت الکترونیک

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: همچنین در خصوص ابلاغ ها به صورت پیامکی و الکترونیکی ۹۵ درصد ابلاغ ها به این شکل ابلاغ می شود و این امکان فراهم شده تا همه افراد در موضوعات مورد نیاز آگاه باشند تا بی جهت کسی تحت پیگرد و پرونده سازی قرار نگیرد و این امکان پیش بینی شده که حتی افراد خارج از کشور نیز می توانند ابلاغ های خود را خارج از کشور دریافت کنند.

امکان استعلام اهلیت متعاملین با ۱۱ ویژگی

وی در مورد اهمیت طرح متعاملین اظهار کرد: گاهی افراد صلاحیت های لازم در معامله را ندارند و سپس کسانی که با آنها معامله کردند را گرفتار می کند و اعتبار اقتصادی افراد مهم است. در این زمینه سامانه ای طراحی شده که امکان استعلام اهلیت متعاملین با یازده ویژگی را نشان می دهد و موجب ایجاد شفافیت در معامله و زمینه اعتبارسنجی واقعی اطلاعات را فراهم می کند و میزان ریسک در هر معامله را نشان می دهد که یک معامله امن ایجاد می کند که می تواند از خیانت در امانت و برخی مشکلات دیگر جلوگیری کند.

وی دادرسی الکترونیک را از دیگر خدمات دستگاه قضا خواند و گفت: این خدمت با استفاده از تجربیات شرکت دانش بنیان به جای اعزام زندانیان به دادگاه به صورت الکترونیکی عملیاتی می شود البته این دادرسی به معنای آن نیست که دادرسی به صورت حضوری نباشد اما می توان از این خدمات نوین در ارتباط میان کلانتری و دادگستری که به صورت خدمات به روز شده است، استفاده کنیم. در گذشته شکواییه ها در دادسرا و کلانتری ثبت می شد که گاهی به درستی نمی رسید اما امروز با ثبت شکایت آنلاین در کلانتری ها کمک بیشتری برای خدمت رسانی به مردم رقم می خورد.

جهانگیر در مورد طرح استفاده از دوربین در شعب محاکمه و دادگاه و مراحل رسیدگی و ضبط آن گفت: برابر قانون چیزی که در خصوص ضبط صوت و تصویر در دادگاه است بر اساس سند تحول و تعالی ما اکنون در بهترین شرایط صوتی هستیم و تمام بحث های محاکم مورد پوشش صوتی قرار دارد. در مورد پوشش تصویری هم در بخشی از دادگاه ها این موضوع پوشش تصویری ندارد که مربوط به موضوع تامین بودجه است که با تامین این بودجه شاهد پوشش صددرصدی تصویری نیز خواهیم بود.

دادگاه رسیدگی به پرونده فرزندان معاون اول به صورت علنی برگزار می شود

وی در مورد پرونده فرزندان معاون اول قوه قضاییه و علت برگزار نشدن این دادگاه ها تصریح کرد: بی شک این مسئله مبارزه با فساد در هر بعدی حتی اگر به فرزندان و مسئولا کشور باز گردد از افتخارات دستگاه قضا است و نشان می دهد که مبارزه با فساد خط قرمز ندارد و بدون ملاحظه کاری آن را اعلام می کند. این رسیدگی اکنون عملی است و افراد می توانند آزادانه در این دادگاه ها شرکت و از موضوعات مطرح شده آگاه شوند. ما با محدودیت و ممنوعیت قانونی مواجه هستیم در صورتی که دادگاه آن را صلاح ببینند برگزاری دادگاه و نتیجه به سمع و نظر مردم می رسد. رسیدگی به این پرونده به صورت غیر علنی نیست و به صورت علنی برگزار می شود و افراد حق دارند آزادانه در دادگاه شرکت کنند. در مورد محتویات دادگاه نیز چه این دادگاه ها و چه دادگاه های دیگر ما با محدودیت و ممنوعیت قانونی روبرو هستیم زیرا پرونده در حال رسیدگی است و اطلاع رسانی در شرایطی است که دادگاه آن را مصلحت بداند.

سخنگوی دستگاه قضا در مورد افشای اطلاعات حساب های بانکی گفت: کنترل حساب های بانکی جز در مواردی که مربوط به کشف جرم یا تحقیقات باشد، ممنوع است و دستگاه قضایی با انتشاردهندگان اسناد مالی مردم که مخل امنیت و حریم خصوصی مردم باشد، قاطعانه برخورد می کند و این مسئله قابل پیگرد قانونی است. دستگاه قضا بدون در نظر گرفتن سوابق و سلایق و میزان وابستگی به گروه ها موضوعات را بررسی می کند و در این زمینه به افشاگران هشدار می دهد که دستگاه قضایی رفتارهای غیر قانونی را بر نمی تابد و هرگاه موضوع امنیت روانی و حریم خصوصی مردم مطرح باشد از باب حفظ حقوق عامه ورود می کند و در این زمینه پیش قدم است.

رسیدگی به پرونده مسمومیت الکلی در شیراز

وی در مورد پرونده مسمومیت الکلی در شیراز اظهار کرد: ۲۴ نفر در این مراسم حضور داشتند. در این موضوع پرونده ای در دادسرای شیراز مطرح شد و سه نفر از متهمان به اتهام مشارکت در قتل بازداشت شدند و شش نفر دچار مسمومیت شده و یک نفر فوت شده است و صاحب باغ که تهیه کننده مشروبات بوده، دستگیر و باغ پلمپ است.

وی ادامه داد: پرونده این موضوع در دادسرای شیراز مطرح شده و سه نفر از متهمان به اتهام مشارکت در قتل، خرید و فروش مشروبات الکلی و شرب خمر بازداشت هستند که البته سایر افراد مرتبط با این موضوع نیز به دادگاه احضار شدند.

قاطعیت دستگاه قضا در رسیدگی به پرونده های مشروبات الکلی

وی ادامه داد: یک مورد مشابه نیز در استان البرز رخ داد که با تاکیدهای رییس دستگاه قضا در این باره چهار حکم اعدام از باب افساد فی الارض و حبس های طویل المدت برای عاملان فروش و مرتکبان فروش و توزیع دهندگان این اقلام که منجر به آسیب و فوت دیگران شده بود، صادر شد.  مردم مطمئن باشند دستگاه قضایی در این موضوعات قاطعیت لازم را دارد.

روغن های آلوده در انبار  نگهداری می شود

وی در مورد ترخیص ۴۷ هزار تن روغن آلوده و ادعای فردی در این رابطه اظهار کرد: ریاست قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده و به دادستان دستور داد که اجازه ترخیص هیچ محصول فاقد استاندارد لازم چه روغن و چه کالاهای دیگر داده نشود. روغن های ترخیص شده از حداقل استانداردهای لازم برخوردار بوده. در مورد روغن های مطرح شده بر اساس آخرین گزارش درباره این روغن ها تصمیم گیری نشده و اکنون در انبار نگهداری می شوند و به زودی در مورد آنها تصمیم گیری می شود.

۵۳۰۰ شکایت در پرونده کوروش کمپانی

جهانگیر در مورد آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی گفت: تاکنون پنج هزار و ۳۰۰ شکایت علیه این شرکت و مالکان در دستگاه قضایی مطرح شده و پرونده در حال رسیدگی است. شناسایی اموال متهم در داخل و خارج از کشور در دستور کار قرار دارد و ضابطان با تلاش و پیگیری درصدد هستند تا اموال را به مردم بازگردانده و جبران خسارت شود.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که با دستور رییس دستگاه قضا از تمام ظرفیت های قانونی برای استرداد تا قبل از مرحله رسیدگی به پرونده استفاده می شود تا زمینه برگشت وجوه مردم فراهم شود.

آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی

جهانگیر در خصوص تبدیل حکم بابک زنجانی و حکم افراد دیگر در این پرونده و فردی به نام زیبا حالت منفرد موسوم به جعبه سیاه بابک زنجانی اظهار کرد: مجازات بابک زنجانی مطابق تبصره ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی تبدیل شد و در مورد سایر محکومان تاکنون هیچ اقدام جدیدی رخ نداده و در صورت هر اقدامی اطلاع رسانی صورت می گیرد.

سخنگوی دستگاه قضا در پایان نشست قول مساعد داد که هر یک از رسانه ها که خواستند می توانند در دادگاه فرزندان معاون اول قوه قضاییه حضور یابند.

پیگیری پرونده دارویی بیماران پروانه ای در مجامع بین المللی

جهانگیر در خصوص سوالی به پرونده پیگیری بیماران پروانه ای اظهار کرد: تحریم های ظالمانه آمریکا علی رغم آنکه از حمایت مردم صحبت هایی می کنند اما به دلیل استفاده ابزاری از دارو بیماران صعب العلاج با مشکلات زیادی مواجه می کنند و بیماران با از دست دادن جانشان مواجه هستند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دادگاه حقوقی شکایت بیماران تالاسمی و بیماران پروانه ای را برگزار و ستاد حقوق بشر تلاش می کند از طریق طرح موضوع در مجامع بین المللی برای احقاق حق بیماران تلاش کند که نتایج آن به محض وصول اطلاع رسانی می شود.

جهانگیر یادآور شد: آمریکا با استفاده ابزاری از دارو و تجهیزات خاص بیماران به صورت مزورانه جوانان، زنان و مبتلایان با بیماری های خاص را با رنج بیشتری روبرو می کند و آنها را از حق دسترسی طبیعی به دارو محروم کرده. دستگاه قضا به عنوان وظیفه حاکمیتی و ذاتی خود در جهت احقاق حقوق بیماران در داخل و خارج از کشور در حال انجام اقداماتی است.

کد خبر 1763564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha