بهبود وضعیت جمعیت کشور نیازمند گفتمان سازی است

حجت الاسلام حمید بامری گفت: امروز متاسفانه زنگ خطر کاهش و پیری جمعیت به صدا درآمده است و این هشدار امروز جامعه ما را تهدید می‌کند بنابراین برای برون رفت از این تهدید و برای بهبود وضعیت جمعیت در کشور، نیازمند گفتمان سازی هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ظهر امروز (۲۸ اردیبهشت ماه) حجت الاسلام حمید بامری در خطبه های نماز جمعه عنبرآباد، با اشاره به راهکارهای ترک اعتیاد به شرب خمر، گفت: از دو نگاه پزشکان و روانشناسان و از  نگاه دین باید به این مقوله پرداخت.
امام جمعه عنبرآباد با بیان اینکه یکی از راهکارهای دین برای مقابله با شراب‌خواری تبیین آثار زیان بار شرب خمر است، ابراز کرد: خطاب به امیرالمومنین علی (ع) گفتنند؛ آیا آقا شما عقیده دارید شرب خمر از زنا و دزدی بدتر است؟ حضرت فرمودند؛ بله، سپس حضرت علت را اینگونه استدلال کردند که فرد شراب خوار وقتی شراب و می، می‌خورد مست می‌شود و در حالت مستی زنا، دزدی، قتل می کند و نمازش هم ترک می‌شود به عبارتی شرابخواری کلید همه بدی ها است.
وی یکی از راهکارهای مهم در مقابله با شراب‌خواری را تبیین آموزه‌های دین در زمینه حرمت شراب و آثار آن برشمرد و افزود: دومین راهکار بیان پیامدهای اخروی شراب خواری است، یکی از پیامدهای اخروی شرب خمر این است که تا ۴۰ روز نماز فرد شراب خوار پذیرفته نمی‌شود، تشنه کام می‌میرد و تشنکام محشور می‌شود و از رحمت خدا ناامید است.
حجت الاسلام بامری اظهار کرد: رسول مکرم اسلام فرمودند؛ دائم الخمر در روز قیامت در حالی که چشم‌هایش کبود، چهره‌اش سیاه، لب‌هایش آویزان و آب دهانش سرازیر است، آورده  می‌شود.
خطیب جمعه عنبرآباد عنوان کرد: بیان، تبیین و آگاهی بخشی و آگاهی دهی این پیامدها بسیار حائز اهمیت است زیرا می‌تواند در جلوگیری از ارتکاب شرب خمر بازدارندگی داشته باشد.
وی یکی از راهکارهای موثر در ترک شرب خمر را، اجرای حد شراب خواری دانست و افزود: براساس روایات حد شرب خمر ۸۰ ضربه تازیانه است.
حجت الاسلام بامری بیان کرد: امام صادق (ع) علت تازیانه زدن شراب‌خوار را فرمودند؛ کسی که شرب خمر می‌خورد مست می‌شود و در حالت مستی سخن‌های ناروا و زشت می‌گوید و نسبت های ناروا میدهد ازاین جهت شبیه حد قذف بر او جاری می شود.
امام جمعه عنبرآباد امام جمعه عنبرآباد ضمن تبریک پیشاپیش ولادت امام رضا (ع)، ابراز کرد: اهل معرفت در ماه ذیقعده انس بیشتری با وجود مبارک آن حضرت پیدا می‌کنند و در این ماه به زیارت قبر مطهر این امام بزرگوار بسیار سفارش شده است.
وی ادامه داد: امام رضا (ع) فرمودند؛ هر کس به زیارت من بیاید سه جا به یاری و کمک او خواهم آمد تا از ترس و بیم رهایش کنم، اول زمانی که نامه‌های اعمال را به دست راست و چپ می‌دهند، دوم کنار پل صراط و رد شدن از آن و سوم کنار میزان است.
حجت الاسلام بامری با اشاره به سوم خرداد ماه سالروز فتح خرمشهر، اظهار کرد: امروز بشر انواع و اقسام جنگ ها را تجربه کرده است از جنگ سرد تا جنگ نرم و جنگ سخت و اکنون نیز با جنگ شناختی و ادراکی دست و پنجه نرم می‌کند.
خطیب جمعه عنبرآباد ادامه داد: در جنگ تحمیلی سقوط خرمشهر برای مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی بسیار سخت، دردناک، جانگداز و فتح آن بسیار مبارک و مسرت بخش بود.
وی تاکید کرد: در جنگ شناختی و ادراکی دشمن با هدف ایجاد اختلال در محاسبات و تصمیمات ما درصدد پیروزی در جنگ اراده‌ها و اشغال خرمشهر اراده و عزم ماست بنابراین برای پیروزی در این جنگ، سخه و نقشه راه را امام جامعه مقام معظم رهبری ترسیم و روشن کردند.
حجت الاسلام بامری اضافه کرد: رهبری فرمودند؛ راه مقابله با جنگ شناختی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جبهه دشمنان انقلاب اسلامی، استمرار راه شهدا و عمل به درس مکتب شهداست.
امام جمعه عنبرآباد با بیان اینکه درس شهدا یعنی مجاهدت، ایستادگی و مقاومت، تصریح کرد: مکتب، درس و سیره شهدا باید به نسل جوان شناسانده، تبیین و انتقال داده شود.
وی بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند؛ ما با شهدای معاصر بودیم و جهاد، ایثار، شهادت، گره گشایی‌ها و ایستادگی آنها در مقابل قدرت‌ها را دیدیم اما نسل جوان این موضوع را با وضوح و بداهتی که ما متوجه شدیم نمی‌بینند بنابراین لازم است مکتب ایثار، شهادت، جهاد، مقاومت و ایستادگی شهدا به جوانان انتقال داده شود.
حجت الاسلام بامری ابراز کرد: امروز همه اهل علم و علما، روشنفکران، دانشگاهیان و صاحبان مناصب دولتی باید به تناسب جایگاه خودشان در تبیین مکتب شهدا و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های آینده نقش آفرینی کنند.
خطیب جمعه عنبرآباد با اشاره به ۳۰ اردیبهشت ماه روز ملی جمعیت، عنوان کرد: در اوایل دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ اقدام‌های مختلف فرهنگی، آموزشی، رسانه‌ای، اجتماعی و اقتصادی در زمینه مهار رشد جمعیت در کشور صورت گرفت که باعث ایجاد گفتمان ویژه‌ای در زمینه زاد و ولد در جامعه شد و متاسفانه این گفتمان همچنان در جامعه ما حاکم است.
وی تاکید کرد: امروز متاسفانه زنگ خطر کاهش و پیری جمعیت به صدا درآمده است و این هشدار امروز جامعه ما را تهدید می‌کند بنابراین برای برون رفت از این تهدید و برای بهبود وضعیت جمعیت در کشور، نیازمند گفتمان سازی هستیم.
حجت الاسلام بامری افزود: اولین قدم در اصلاح سیاست‌های جمعیتی کشور، تغییر گفتمان حاکم و ایجاد گفتمانی جدید آن هم بر مبنای ضرورت افزایش زاد و ولد است و این مهم برای جامعه ما امری جدی، ضروری و حیاتی است.  
امام جمعه عنبرآباد عنوان کرد: مسئله کاهش نرخ رشد جمعیت و سقوط نرخ باروری در ایران اسلامی که از دغدغه‌های جدی رهبر معظم انقلاب طی چند سال اخیر بوده، این دغدغه تا جایی است که ایشان در دیدار با شورای عالی انقلاب فرهنگی فرمودند؛ یکی از خطرهایی که وقتی انسان درست به عمق آن فکر می‌کند تن انسان را می‌لرزاند مسئله جمعیت است.
وی ابراز کرد: نگرانی نسبت به مسئله جمعیت از سوی امام جامعه و بسیاری از نخبگان مطلع و دلسوز نظام ریشه در آینده نگری دارد، اصلی‌ترین ابعاد دغدغه‌های رهبری معظم انقلاب در موضوع جمعیت، اول تامین نیروی جوان و با نشاط برای پیشرفت پایدار کشور است و دوم رفع آسیب‌های نگاه مقلدانه به زندگی غربی می باشد.
حجت الاسلام بامری اظهار کرد: خطری که امروز در زمینه کاهش رشد جمعیت جامعه ما را تهدید می‌کند از آنجایی  نشات می‌گیرد که اولویت‌ها و سبک زندگی ما تغییر کرده و ما مقلد غرب شده ایم.
خطیب جمعه عنبرآباد با اشاره به لزوم نگاه راهبردی و آرمانی به مسئله جمعیت، خاطرنشان کرد: جمعیت عاملی موثر برای ایجاد گفتمان نوین اسلامی است.
وی با اشاره به اینکه داشتن بیمارستان و بهره مندی از خدمات درمانی از مطالبات جدی و ضروری مردم شهرستان عنبرآباد است، عنوان کرد: سال‌ها سپری می‌شود و دولت‌های متعدد می‌آیند و می‌روند اما چشم انتظاری مردم شهرستان در تحقق یک آرزوی جدی و نیاز حیاتی‌شان به سر نمی‌رسد و آن هم وضعیت تنها بیمارستان این شهر است. حجت الاسلام بامری بیان کرد: در این دولت پس از مطالبه‌گری‌ها و پیگیری‌هایی که مسئولان و متولیان امر داشتند یک بارقه امیدی ایجاد شد اما ظاهرا کار یا متوقف است یا با کُندی بسیار زیادی مواجه است.  
امام جمعه عنبرآباد ادامه داد: دلیل این همه تعلل چیست؟ مردم چه گناهی دارند؟، متولیان امر برای مردم شفاف سازی کنند که چرا پس از این همه سال، جمعیت بیش از ۱۲۰ هزار نفری شهرستان عنبرآباد همچنان باید از دستیابی به این حق ضروری و حیاتی خودش محروم باشد.
وی ضمن تشکر از مطالبه‌گری‌ و پیگیری‌های نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، دستگاه قضایی و فرماندار شهرستان عنبرآباد، خاطرنشان کرد: انتظار این است که مردم به زودی شاهد تحقق این آرزوی دیرینه خودشان در بهره‌برداری از تنها بیمارستان شهرستان عنبرآباد باشند و این امر با اراده و عزم جدی متولیان و مسئولان مربوطه محقق خواهد شد.
حجت الاسلام بامری با تشکر از تلاش های اعظمی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، ابراز کرد: انصافا در این مدت ۴ ساله شاهد تلاش‌های مجدانه و پیگیری‌های دغدغه‌مندانه ذبیح الله اعظمی در مسیر خدمت به مردم بودیم که بدون حاشیه و با روحیه تعاملی و مردمی برای تحقق مطالبات و حقوق مردم تلاش کردند.
خطیب جمعه عنبرآباد با بیان اینکه برای بهنام سعیدی منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی نیز آرزوی موفقیت داریم، عنوان کرد: سعیدی شخصیتی با روحیات مردمی، انقلابی و قابلیت‌های بسیار خوبی است و ان شاء الله حضور او هم منشا خیر و برکت برای مردم جیرفت و عنبرآباد باشد و از تجربیات ارزشمند اعظمی نیز حتما بهره بگیرد.

کد خبر 1763812

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha