سبک زندگی رضوی بهترین شاخص برای زندگی پاک و اسلامی است

حجت الاسلام عسگری گفت:امام رضا(ع) و سبک زندگی رضوی بهترین شاخص برای زندگی پاک و اسلامی است، از اینرو با حاکمیت دین و معنویت در خانواده می‌توان به این مهم پی برد.

حجت الاسلام مصطفی عسگری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه ضمن تبریک بمناسبت فرارسیدن دهه کرامت، گفت:هر یک از امامان دوازده گانه با وجود برخورداری از کمالات و فضایل اخلاقی در حد کامل و تمام، به نوعی بیانگر تجلی یکی از اسماء و صفات الهی بوده، بیش از دیگران در ظهور آن صفت خوش درخشیده اند. امام هشتم در راستای خرسندی به قضای الهی و بهره مندی از مقام صبر که از ارزشمندترین مقامات عرفانی است، مورد رضا و پسند خداوند در آسمان و مورد رضای رسول خدا، امامان و دوست و دشمن در زمین شد.

مدیر مرکز افق حرم احمد ابن اسحاق (ره) در سرپل ذهاب افزود: «مقام رضا» که در عرفان از مقامات عالیاست و برخی آن را عالی ترین مقام عرفانی قلمداد کرده اند، در سایه ی استکمال بندگی، معرفت، صبر و سایر فضایل اخلاقی به دست می آید و از طرفی، خود، زمینه ساز آثار و فواید ارزنده ای در زندگی انسان، از جمله سکینه و آرامش، سلامتی جسم و روح، نفی حزن و اندوه  می شود.

وی خاطر نشان کرد: از آنجایی که بر شیعیان و مریدان حضرتش اقتدا از چنین پیشوایی ضرورت دارد، لازمه ی حرکت در مسیری که به عنوان «سبک زندگی رضوی» نامیده می‌ شود، شناخت حقیقت «رضا» و بررسی علل و عوامل ایجاد آن و نیز بیان آثار و فواید برخورداری از این مقام متعالی در زندگی انسان است.

حجت الاسلام عسگری تصریح کرد: پیامبر گرامی اسلام (ص) به نقل از جبرئیل در تفسیر رضا فرموده: راضی کسی است که به آنچه از دنیا به او می رسد، یا نمی رسد، خشمگین نمی شود و از نفس خود نیز به کمیِ عمل رضا نمی گردد و در روایت های دیگری از ائمه اطهار (ع) اصل رضا در اعتماد به خداوند سبحان دانسته شده که این خود، ثمره ی یقین است و نیز رضا، یقین، تسلیم و قناعت از مفاهیم مرتبط به هم معرفی گشته اند.

مدیر مرکز افق حرم احمد ابن اسحاق (ره) در سرپل ذهاب با بیان اینکه چرا امام هشتم به صفت «رضا» ملقّب شده اند، اظهار کرد: دلایل متعددی ذکر شده است که  معروف ترین و مشهورترین دلیل برای این عنوان، براساس حدیثی می باشد که در بحارالانوار بیان شده است. و در حدیث آمده است: «به او نام رضا داده شد، زیرا خدای متعال از وی در آسمانش راضی بود و نیز پیامبر و ائمه پس از او در زمینش. »همچنین   «مخالف و موافق، شیعه و سنّی، او را پسندیدند و آن حضرت مورد رضا و پسند همه بود. »و اینکه امام هشتم به رضای خداوند راضی بود و این خصلت ارزشمند را که مقامی بالاتر از مقام صبر است، به طور کامل داشت و به این ترتیب، بر مشکلات پیچیده ی عصر خود، با صبر و متانت غلبه کرد.

وی گفت:با بررسی موارد بالا می توان به این نتیجه رسید که صفت «رضا» درباره ی امام هشتم صفتی دوسویه است: از یک سو خدا، پیامبر، دوست و دشمن، موافق و مخالف از امام رضایت داشتند و از سوی دیگر، امام به مقامی عالی ای دست یافته بود که به واسطه ی آن توانست بر مشکلات عصر خویش، فایق آید و با پرورش این صفت عالی در خود، که بالاتر از مقام صبر است، به آرامش و امنیت خاطر دست یافت، و شاید این همان تعبیر دیگر رضا به قضای الهی است.

حجت الاسلام عسگری با بیان اینکه مقام رضا مقام بالایی است و باید از امام بخواهیم به همه ما این مقام را اعطا کند و به جایی برسیم که راضی باشیم، اظهار کرد: امام رضا(علیه السلام) به عنوان اسوه و کانون مهر و عاطفه به بندگان خدا بودند و ایشان بیشترین محبت و مهربانی را به مردم و اهل خانه و خدمت گزارانشان داشتند به طوری که به ایشان لقب «الامام الرئوف» یا امام مهربانی ها داده شده است.

کد خبر 1763856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha