بخشی از جامعه هنوز خطرات ناشی از کاهش جمعیت را باور نکرده است!

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی تصریح کرد: مشکلی که در حال حاضر در بحث جمعیت داریم این است که هنوز بخشی از جامعه آسیب ها و خطرات ناشی از کاهش جمعیت را باور نکرده و این مساله نگران کننده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، روز ۳۰ اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است؛ در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاست های کلی «جمعیت» را که براساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، ابلاغ کردند.

بر این اساس از ۲۹ اردیبهشت تا ۴ خرداد تحت عنوان هفته ملی جمعیت نامگذاری شد. در همین راستا گفتگویی انجام داده این با حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه که در پی می آید:

حجت الاسلام دکتر محمدعلی لیالی در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم ضمن گرامیداشت هفته ملی جمعیت و تأکید بر لزوم دغدغه مندی همگانی برای این موضوع گفت: رهبر معظم انقلاب از ابتدای دهه نود به طور مداوم هشدارهای لازم را نسبت به خطر کاهش جمعیت کشور ارایه نموده اند و این که کاهش جمعیت جوان چقدر می تواند برای مملکت ما آسیب زا باشد.

وی افزود: گرچه در این سال ها تلاش هایی برای حل این مشکل صورت گرفته و به این واسطه بارقه های امیدی نیز پدید آمده اما واقعیت آن است که همچنان این نگرانی به طور جدی وجود دارد که کشور در سال های آینده دچار گرفتاری های ناشی از کاهش جمعیت شود.

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: این طور که کارشناسان و تحلیل گران بیان داشته اند، تا سال ۱۴۲۰، چیزی در حدود یک سوم جمعیت کشور را افراد سالمند تشکیل می دهند و این برای ایران اسلامی که می خواهد جامعه ای قوی و بانشاط برای دهه های متمادی داشته باشد، مشکل زاست.

وی همچنین گفت: گرچه مشکلات اقتصادی در سال های اخیر نیز تا حدی بر مساله کاهش جمعیت اثرگذار بوده اما باید دانست که این همه ماجرا نیست و لذا نباید از تأثیر ابعاد فرهنگی، روانی و اجتماعی ماجرا غافل شد.

لیالی تصریح کرد: هم نخبگان، هم رسانه ها، هم دستگاه های دولتی و حاکمیتی و هم تریبون داران باید مردم را نسبت به این خطر جدی آگاه کنند و حال آن که متأسفانه هنوز بخشی از مردم این خطر را درک نکرده اند که کاهش جمعیت جوان کشور چه آثار زیان باری در ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره برای ما به همراه دارد.

کد خبر 1763928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha