بازتاب شهادت رئیس‌جمهوری ایران و همراهانش در رسانه‌های غربی

خبر شهادت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری ایران و هیئت همراهشان در سانحه هوایی هنگام بازگشت از یک ماموریت کاری تبدیل به تیتر یک رسانه‌ها در سراسر جهان از جمله رسانه‌های غربی شد.

خبرگزاری شبستان، گروه بین‌الملل: خبر شهادت «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری ایران و هیئت همراهشان در سانحه هوایی هنگام بازگشت از یک ماموریت کاری تبدیل به تیتر یک رسانه‌ها در سراسر جهان شد.

«آسوشیتدپرس» با اعلام خبر شهادت آیت‌الله رئیسی نوشت: ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری ایران در حادثه ناگهانی سقوط هلیکوپتر در شمال غرب ایران،جان خود را از دست داد.

این خبرگزاری در ادامه نوشت که «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران نیز که همراه با ابراهیم رئیسی در این سفر کاری حضور داشت در این حادثه درگذشت.

آسوشیتدپرس در توصیف رئیس جمهوری ایران نوشت: او شخصی بود که یک بار در سازمان ملل قرآن، کتاب مقدس مسلمانان را بوسید.

این خبرگزاری نوشت که هنوز علت اصلی سقوط هلیکوپتر رئیس جمهوری ایران و هیئت همراهشان به طور واضح ار طریق رسانه‌های دولتی ایران اعلام نشده است.

«بلومبرگ»  هم در خبری با تیتر «رئیس جمهور ایران و وزیر امور خارجه در سقوط بالگرد جان باختند» خبر شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراهشان در آذربایجان شرقی را اعلام کرد.

بلومبرگ در ادامه این خبر نوشت که «محمد مخبر»، معاون اول رئیس جمهوری ایران به طور موقت این سمت را بر عهده خواهد گرفت.

«گاردین» نیز در گزارشی با اعلام خبر شهادت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه یاران نوشت: تلویزیون دولتی ایران اعلام کرد که رئیس جمهور در سقوط هلیکوپتر جان خود را از دست داده است.

در گزارش گاردین آمده است که درگذشت ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان پس از سقوط در یک منطقه کوهستانی در استان آذربایجان شرقی تایید شده است.

گاردین نوشت که هیچ دلیل فوری برای سقوط این هواپیما که روز یکشنبه در شرایط مه آلود رخ داد، در حالی که رئیس جمهوری ایران در حال بازگشت از سفر به آذربایجان همسایه برای افتتاح یک سد بود، اعلام نشده است.

در گزارش گاردین به نقل از رسانه‌های دولتی ایران آمده است که استاندار آذربایجان شرقی و نماینده رهبر انقلاب اسلامی در استان آذربایجان شرقی و محافظان نیز در این بالگرد بودند و همگی در این سانحه ناگهانی جان باختند.

«ای بی سی نیوز»  یکی دیگر از رسانه‌هایی است که خبر شهادت رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران را در صدر خبرهای خود قرار داد.

این رسانه در این باره نوشت: رسانه‌های دولتی ایران گزارش دادند که پیکر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، وزیر امور خارجه و سایرین پس از ساعت‌ها جست‌وجو در منطقه کوهستانی شمال غرب کشور در محل سقوط هلیکوپتر پیدا شد.

در این گزارش آمده است که تلویزیون دولتی هیچ دلیل فوری برای سقوط هواپیما در استان آذربایجان شرقی ایران اعلام نکرد.

«ای بی سی نیوز» نوشت: مقامات ترکیه بامداد روز دوشنبه تصاویری از هواپیماهای بدون سرنشین را منتشر کردند که به نظر می‌رسید لاشه یک هلیکوپتر باشد. مختصات ذکر شده در این فیلم سقوط این هلیکوپتر را در ۲۰ کیلومتری جنوب مرز آذربایجان و ایران در کنار یک کوه نشان می دهد.

«فایننشال اکسپرس» هم خبر شهادت آیت الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را در حادثه ناگهانی هوایی اعلام کرد.

در این گزارش به نقل از مقامات ایرانی آمده است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در پی سقوط هلیکوپتر در روز یکشنبه جان خود را از دست دادند.

«فایننشال اکسپرس» نوشت که تیم های جستجو لاشه هواپیما را در استان آذربایجان شرقی پیدا کردند و معاون رئیس جمهوری ایران  این خبر را در شبکه اجتماعی ایکس تایید کرد.

این گزارش همچنین به طرح این سوال که «رئیس جمهور موقت ایران چه کسی خواهد بود» نوشت:بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در صورت فوت رئیس جمهور، معاون اول مسئولیت ها را بر عهده می‌گید و بنابراین «محمد مخبر»، معاون اول رئیس جمهور قرار است با تایید رهبری ایران، ریاست جمهوری را به طور موقت بر عهده بگیرد.

«الجزیره انگلیسی» نیز در گزارشی نوشت که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در سن ۶۳ سالگی در سانحه سقوط هلیکوپتر جان باخت.

در این گزارش آمده است که رئیس جمهوری ایران در حال سفر با بالگرد در استان آذربایجان شرقی بود که در منطقه جنگلی سقوط کرد.

الجزیره نوشت: ابراهیم رئیسی پس از سقوط بالگرد حامل وی و دیگر مقامات کشور در یک منطقه کوهستانی و جنگلی کشور در شرایط جوی نامساعد جان خود را از دست داد.این مرد ۶۳ ساله نزدیک به سه سال رئیس‌جمهور بود.

 «رویترز» نیز گزارشی با تیتر «ابراهیم رئیسی در سقوط هلیکوپتر جان باخت» منتشر کرد.

در گزارش رویترز آمده است: مقامات و رسانه های دولتی ایران اعلام کردند که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد در مناطق کوهستانی نزدیک مرز آذربایجان به شهادت رسید.

این گزارش می‌افزاید: لاشه سوخته بالگردی که روز یکشنبه حامل ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و شش نفر دیگر، بامداد روز دوشنبه پس از جست و جوی شبانه در شرایط کولاک پیدا شد.

در گزارش رویترز آمده است که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در بیانیه ای پنج روز عزای عمومی برای شهدای حادثه سقوط بالگرد در آذربایجان شرقی اعلام کرد.

رویترز همچنین افزود: پیام‌های تسلیت همسایگان منطقه‌ای ایران از جمله رهبران سوریه، مصر، هند، عراق و پاکستان و همچنین اتحادیه اروپا، ایتالیا و روسیه ارسال شد.

آیت‌الله رئیسی و همراهانشان یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ماه) پس ازمراسم بهره‌برداری از سد قیزقلعه‌سی که با حضور الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان برگزار شد، با بالگرد عازم تبریز بودند، اما این بالگرد در میانه راه و در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد و سقوط کرد.

کد خبر 1764523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha