علی بن موسی الرضا(ع) پیشوای وحدت آفرین است

ماموستا دکتر عابد نقیبی گفت: روش امام رضا(ع) در برگزاری جلسات مناظره و عملکرد آن حضرت در گفتمان‌های علمی یک روش هدفمندانه و جاودانه برای علمای اسلام است.

عضو مجمع علمای جهان اسلام در آستانه میلاد امام هشتم(ع) در گفت و گو با خبرنگار گروه دین و اندیشه خبرگزاری شبستان با تأکید بر اینکه وحدت یکی از اساسی ترین محورهای ایستادگی امت اسلام است، اظهار کرد: علمای مسلمان اعم از شیعه و سنی باید با اتکاء به روش علمی و فرهنگی امام رضا(ع) ضمن حفظ وحدت با جریان های انحرافی و تفرقه افکن مقابله کنند.

عضو شورای فقهی علمای اهل سنت کردستان، با بیان اینکه با استناد به آیات قرآن کریم، وحدت امری ضروری برای تشکیل امت واحده است، گفت: وحدت امت، برنامه پیامبر(ص) و اهل بیت است.

وی به شرایط سیاسی دوران زندگی امام هشتم(ع) اشاره کرده و گفت: حضرت رضا(ع) مأمون را به عنوان خلیفه مسلمین قبول نداشت اما برای حفظ وحدت امت اسلامی به عنوان ولیعهد در کنار او ماندند.

دکتر نقیبی به روشهای سیاسی و اجتماعی در سیره ثامن الائمه(ع) را برشمرد و گفت: استفاده از افراد غیر بومی در مناصب نظامی و مرزبانی یکی از روش هایی بود که با نظر علی بن موسی الرضا(ع) در جهت تقویت و حفظ وحدت امت اجرایی شد و مورد استقبال مأمون عباسی واقع شد.

ماموستا نقیبی تأکید کرد: خلیفه عباسی به قدری از این پیشنهاد امام خرسند شد که گفت سخن علی بن موسی الرضا را باید با آب طلا نوشت.

وی به دیگر روش راهبردی امام هشتم شیعیان در حفظ امت اسلام اشاره کرد و بیان کرد: دفاع از کیان امت اسلامی، حفظ وحدت و اقتدار اسلام اهداف والایی بود که امام رضا(ع) در راستای حفظ آن بسیار کوشید زیرا آنها را ارحج بر مسایل دیگر می دانست.

دکتر نقیبی با اشاره به ماجرای هجرت امام رضا(ع) به خراسان گفت: من معتقدم این هجرت گرچه از روی اجبار رخ داد، اما در عمل توانست به وحدت امت محمدی در آن ایام ختم شود.

به گفته ماموستا عابد نقیبی، وحدت امت اسلام در روایتی که از امام رضا(ع) نقل شده است، یکی از ده رکن عقل است. وی علت اهتمام ثامن الائمه به این موضوع را وجود آسیب هایی دانست که تفرقه به جامعه وارد می کند.

نقیبی گفت: حضرت رضا با پذیرش هجرت به ایران راه و روش همزیستی مسالمت آمیز را در سایه وحدت امت اسلام به امت نبوی در دروه خود و پس از آن آموختند.

وی تأکید کرد: سفر علی بن موسی الرضا(ع) به ایران «سفر وحدت آفرین» است. دکتر عابد نقیبی به یکی دیگر از بسترهای فعالیت های علمی و فرهنگی امام رضا اشاره کرد و گفت: روش علمی و فرهنگی امام رضا(ع) همان روشی است که قرآن به ما نشان می دهد. آن حضرت در دوره ای که مامون عباسی نهضت ترجمه را راه انداخته بود، با حضور موفق در جلسات مناظره با سران ادیان و مذاهب دیگر، تصویر روشنی از چهره علمی اسلام به دیگران نشان دادند.

وی افزود: پیروزی های علمی امام رضا موجب ایجاد شور و شعف میان علمای مسلمان شد. این رویداد علمی برگ دیگری از فعالیت های وحدت آفرین امام رضا است.

عضو مجمع علمای جهان اسلام افزود: امام رضا علاوه بر تسلط به زبان عربی که زبان نخبگان آن عصر بود، زبان علمای دیگر ملل و ادیان را نیز می دانست و به این ترتیب بر یکی از مهمترین ارکان فرهنگ سوار شدند و برتری علمی خود را به جهانیان اثبات کردند.

نقیبی پاسخگویی امام هشتم به شبهات علمی و اعتقادی را دیگر روش امام رضا(ع) در دفاع از دین و تحکیم بنای وحدت امت اسلام دانسته و گفت: در زمان امام رضا دعوای علمی بین نقل گرایان و عقل گرایان اوج گرفته بود. نقش امام در این منازعات بسیار پررنگ بود. امام با مدیریت فضای علمی جامعه مانع اختلاف افکنی ها و زمینه ساز وحدت امت شد.

وی تأکید کرد: برخورد امام با مخالفان راهگشا، وحدت آفرین و تسلط برقلوب مخالفین بود. امام رضا(ع) خوش رویی در برخورد با مردم را نیمی از عقل می دانستند.

ماموستا نقیبی در خاتمه گفت: تسلط علمی امام رضا(ع) بر جنبه های مختلف علمی و نقش محوری در حفظ وحدت امت با تکیه بر برتری علمی آن حضرت، معجزه ثامن الحجج بود.

کد خبر 1764633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha