نهادینه شدن صفت رضایت برای انسان آرامش به ارمغان می آورد

حجت الاسلام عسگری گفت: اکثر انسان ها نسبت به زندگی شان گلایه مند هستند و شکایت می کنند اما اگر انسان با خودش ممارست، همت و تلاشی داشته باشد تا صفت رضایت را در وجودش نهادینه کند هم در زندگی برای او آرامش به ارمغان می آورد و هم او را به مقام تسلیم می رساند و می تواند لذت بیشتر را در زندگی تجربه کند.

حجت الاسلام عسگری در گفتگوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: صفت سخاوت و جود در مقابل بُخل قرار می گیرد و به معنای دیگر جود بالاتر از سخاوت است. 

نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت افزود: سخاوت به هر نوع بخششی گفته می شود اما جود به آن بخششی گفته می شود که شخص جواد و بخشنده بدون مطالبه کردن می بخشد و این بخشش خودش را چیزی حساب نمی کند.

وی با اشاره به اینکه صفت جود از اوصافی است که تمام معصومین (ع) متصف به این صفت بودند و در زندگی آنها بسیار پررنگ بوده، ابراز کرد: وجود نازنین امام رضا (ع) هم مستثنی از این صفت نبودند. در سیره زندگانی حضرت رضا (ع) وارد شده که صدقات پنهانی زیادی از اموالشان را در راه خدا هزینه می کردند و به فقرا می دادند.

حجت الاسلام عسگری تصریح کرد: سیره امام رضا (ع) و دیگر معصومین (ع) به این شکل بود که اگر با بخشش از مومنی دستگیری کرده و گره از کار او باز می کردند این بخشش به شکلی بود که با حفظ کرامت انسانی، آن بنده خدا شرمگین نشود.

 نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت ادامه داد: این نوع بخشش درس دارد یعنی اگر شما در زندگی دنیایی گره از کار بنده خدایی باز و مشکلی از مشکلات زندگی او را برطرف می کنید اگر می خواهید همانند سیره معصومین (ع) این کار را انجام دهید باید بدانید که معصومین (ع) طوری با فرد مراجعه کننده برخورد می کردند که ذره ای احساس شرمندگی و منت احساس نکند. 

وی تاکید کرد: در دنیای امروزی ما به این صفت والای جود و سخاوت احتیاج داریم و به یک معنا صفت جود و سخاوت به این برمی گردد که کسی که اهل جود، بخشش و سخاوت است که در زندگی فقط خودش را نبیند. 

حجت الاسلام عسگری اظهار کرد: انسان هایی که در زندگی فقط خودشان را می بینند ظرف ها و دل های کوچکی دارند اما اگر انسان روح توسعه یافته و قلب وسیعی داشته باشد در زندگی به غیر از خودش به دیگران هم توجه می کند.

نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت عنوان کرد: در توصیه های دینی ما مکرر وارد شده که به دیگران توجه داشته باشید و حقوق آنها را رعایت کنید اما امروزه متاسفانه دنیای بی رحمی شده کمتر انسان هایی هستند که به دیگران توجه دارند و در زندگی به غیر از خودشان دیگران را هم مدنظر قرار می دهند.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه ایمانی و الهی تمام اعضای این جامعه به معنای اعضای یک خانواده هستند همان طور که در یک خانواده اگر برادری دردی داشته باشد برادر دیگر این درد را احساس می کند در جامعه ایمانی و الهی چنین نگاهی باید حاکم باشد.

حجت الاسلام عسگری ابراز کرد: القاب معصومین (ع) القابی هستند که از سوی پروردگار عالم به آنها اعطا شده و دنبال کردن هر کدام از این القاب یک باب معرفتی جدید برای انسان باز می‌کند که در بعضی از روایات؛ معصومین (ع) علت بعضی از این القاب را متناسب با فهم مخاطبی که از آنها سوال کرده را بیان فرموده اند.

 نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت اضافه کرد: امام جواد (ع) در بیان دلیل اینکه چرا به امام رضا (ع)، لقب رضا داده شده؟ فرمودند؛ هنگامی که حضرت در ایران بودند همه فرقه ها و همه ادیان از وجود آن حضرت راضی بودند و نسبت به امام رضا (ع) ارادت داشتند.

وی اظهار کرد: حتی دشمنان امام رضا (ع) هم‌ نسبت به آن حضرت ارادت داشتند و ایشان را قبول داشتند.

 حجت الاسلام عسگری عنوان کرد: البته تمام ائمه ما دارای صفت رضا بوده اند؛ معصومین (ع) در زندگی همه اوصاف کمال و جمال را دارند منتها با توجه به شرایط زندگی و موقعیت شان یک صفت بیشتر جلوه پیدا می کند و معصوم (ع) بیشتر به آن صفت مشهور می شود وگرنه به این معنا نیست که معصومین دیگری این صفت را ندارند.

 نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) در عالم به آنچنان مقامی از رضا نسبت به ربوبیت و مدیریت خدا رسیده بود که اگر کسی بخواهد به مقام رضا و تسلیم شدن برسد باید امام رضا (ع) را واسطه قرار دهد. 

وی ادامه داد: امام رضا (ع) واسطه فیض این صفت است و رضا یعنی در مقابل پروردگار عالم تسلیم بودن و این صفت بسیار ارزشمند است.

حجت الاسلام عسگری بیان کرد: از امام صادق (ع) سوال پرسیدند که علامت مومن چیست؟ آن حضرت فرمودند؛ اینکه انسان در خوشی و ناخوشی از مدیریت خدا در عالم راضی باشد، این از بالاترین مقام‌ها و درجاتی است که انسان می تواند به آن دست یابد.

نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت ابراز کرد: انسان هایی که خدا را قبول دارند، نسبت به مدیریت خدا در عالم سه دسته هستند بعضی از انسان‌ها خدا را قبول دارند منتهی فقط به این اندازه که خدا خالق است اما امر و نهی و دین خدا را نمی پذیرند.

 وی اضافه کرد: این که دین چه می گوید و چه می خواهد زیر بار آن نمی روند و می گویند خودمان بلد هستیم این آدم ها شبیه شیطان هستند و در قرآن کریم می خوانیم که شیطان خالقیت خدا را قبول داشت اما زیر بار دستورات و تکلیف خداوند نرفت.

حجت الاسلام عسگری ابراز کرد: اینکه  خالقیت خداوند را قبول داشته باشی اما ربوبیت و مدیریت او را قبول نکنی، شبیه فرهنگ سکولار است که متاسفانه امروز فرهنگ غالب جهانی است‌ و گاهی اوقات گرد و غبار این فرهنگ بر سر ما هم سایه می افکند، فرهنگ سکولار خدا را به عنوان خالق قبول دارد اما این که خدا بخواهد مدیریت زندگی ما را در همه ابعاد به دست بگیرد و امر و نهی کند، این را قبول ندارد.

نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت عنوان کرد: فرهنگ سکولار می گوید؛ خدا مخصوص روزهای یکشنبه و کلیسا است و در سایر ابعاد و بخش‌های زندگی ما نباید ورود کند، این فرهنگ، خالقیت خدا را قبول دارد اما مدیریت خدا را قبول ندارد و این همان کفر است که خداوند متعال به شیطان گفت.

 وی افزود: دسته دوم انسان هایی هستند که خالقیت خداوند را قبول دارند و مدیریت و ربوبیت خداوند را هم پذیرفته اند و اتفاقاً اکثر ما انسان‌ها هم جزء این دسته دوم هستیم، همه خدا را به عنوان خالق و مدیر این عالم قبول داریم یعنی قبول داریم که خدا خالق ماست و مقدرات عالم، مرگ، بیماری، شفا، عافیت، رزق و برکت در تکوین دست خدا است هم در شریعت قبول داریم که خدا باید بگوید چه چیزی حرام است در معامله چکاری باید انجام داد و در موقع ازدواج چه شرایطی رعایت شود عقد صحیح است.

حجت الاسلام عسگری ادامه داد: هم در تکوین قبول داریم که مقدرات این عالم دست خدا است و خدا باید برای ما رقم بزند منتهی گاهی اوقات ما انسان‌ها با خدا درگیر می‌شویم و اعتراض می‌کنیم به طور مثال گاهی که حاجت ما داده نشود یا دیر داده شود طلبکار خدا می شویم و برخی زمان ها حتی العیاذ بالله ممکن است خدا را محکوم به ظلم هم کنیم.

نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت ابراز کرد: گاهی اوقات برخی از انسان ها در احکام خدا اعتراض دارند مثلاً چرا باید این حکم باشد یا مثلاً به یک شکل دیگری گاهی اوقات اعتراض می‌کنند که اگر فلسفه مثلاً این حکم را ندانیم زیر بار آن نمی رویم اینها دسته دوم هستند.

وی اظهار کرد: دسته سوم افرادی هستند که به مقام رضا رسیده‌اند تسلیم صددرصد در مقابل خدا هستند به قول حافظ؛ «پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد»، این انسان های دسته سوم در زندگی مشکل و سختی دارند اما با زندگی کردن مشکل ندارند تفاوت اینها با دسته دوم این است که دسته دوم خالقیت و مدیریت خدا را قبول داشتند اما وقتی زندگی اش بالا پایین می شد و فراز و نشیب داشت و حاجتش داده نمی‌شد یا دیر داده می شد با فلک و ملک درگیر می‌شود.

حجت الاسلام عسگری اضافه کرد: دسته سوم در زندگی مشکل دارد اولیای خدا همیشه در سختی بودند اما این‌ طور نبود که خدایی نکرده زبان به گلایه باز کنند زبان به خدای نکرده به کفر گویی باز کنند، گفت:‌ «بلا کشیم و ملامت خوریم و خوش باشیم که در طریقت ما کافریست رنجیدن».

نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت خاطرنشان کرد: دسته سوم کسانی هستند که به مقام رضا رسیده اند و نسبت به مقدرات و مدیریت خداوند در این عالم راضی هستند، البته رضایت به معنای تنبلی نیست مثلا اگر کسی فقیر هست و دست روی دست بگذارد و بگوید خدا این را برای من خواسته، نه این رضایت نیست.

 وی اضافه کرد: رضایت به این معناست که برای حل مشکلات زندگیت تلاش کنی اما نتیجه را به خدا بسپاری، این است مقام رضایت نه اینکه ما تنبلی کنیم و تنبلی خودمان را به عنوان تسلیم بودن در مقابل مقدرات الهی معرفی کنیم.

حجت الاسلام عسگری با بیان اینکه دسته سوم در زندگی مشکل دارند اما با زندگی کردن مشکلی ندارند، ابراز کرد: این دسته انسان هایی هستند که هم خدا را به عنوان خالق و مدیر این عالم قبول دارند و هم نسبت به تمامی مقدرات زندگی شان به مقام رضا رسیده اند. 

نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت اظهار کرد: چقدر خوب است که انسان در دعاهایش این را از خدا بخواهد همان طور که امام سجاد (ع) در آخرین فراز دعای ابو حمزه ثمالی فرمودند و همچنین زیاد توصیه شده در قنوت ها و در سجده ها بخوانید و از خدا بخواهید که به این مقام رضا برسید.

وی اضافه کرد: ( اللَهُمَّ إِنِّی أَسأَلُکَ إیماناً تُباشِرُ بِه قَلبِی، وَ یَقِیناً حَتَّی أَعلَمَ أَنَّهُ لَن یُصِیبَنِی إِلَّا مَا کَتَبتَ لِی، وَ رَضِّنِی مِنَ العَیشِ بِمَا قَسَمتَ لِی؛ یَا أَرحَمَ الرَّاحِمِین ) خدایا ایمانی به من عطا کن که تو را نزدیک ببینم و یقینی بده تا بدانم تمام اتفاقات این عالم مقدرات تو هست و شانسی و اتفاقی نیست، خدایا نسبت به زندگی و آنچه که برایم تقسیم کردی کاری کن که من راضی باشم.

حجت الاسلام عسگری با بیان اینکه ما باید تلاش کنیم تا به مرحله رضا برسیم، عنوان کرد: امام خمینی (ره) از مرحوم آیت الله شاه آبادی که استاد عرفان شان بودند نقل می کنند که ما معارف دینی را باید در ابتدا یاد بگیریم و بعد این معارف را با خودمان به حد زیاد تکرار کنیم تا در ذهن ما تبدیل به یک باور شود.

نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت تاکید کرد: برای نهادینه شدن این معارف ما به تکرار مداوم نیاز داریم و باید به این تکرارها عمل کنیم تا ان شاء الله در وجودمان آنها را نهادینه کنیم.

وی بیان کرد: حقیقتا در جامعه امروزی زمانه، زمانه گلایه کردن و شکایت کردن است، انسان هایی که از زندگی شان و نسبت به نعمات خدا و تقدیرات الهی راضی باشند متاسفانه اندک شمار هستند.

 حجت الاسلام عسگری خاطرنشان کرد: اکثر انسان ها نسبت به زندگی شان گلایه مند هستند و شکایت می کنند اما اگر انسان با خودش ممارست، همت و تلاشی داشته باشد تا صفت رضایت را در وجودش نهادینه کند هم در زندگی برای او آرامش به ارمغان می آورد و هم او را به مقام تسلیم می رساند و می تواند لذت بیشتر را در زندگی تجربه کند.

کد خبر 1764927

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha