بیرجند، چشم به‌راه سید محرومان

شهید آیت الله رئیسی، رئیس جمهور و نماینده مجلس خبرگان رهبری خراسان جنوبی در آخرین سفر استانی فردا (پنجشنبه) مهمان مردم استان است، برای هر چه باشکوه برگزار شدن مراسم بدرقه ابدی و تشییع تمهیدات لازم در حوزه‌های مختلف شهری اندیشیده شده است.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: زهرا مهرور_ این روزها حال و هوای غریبی در دیار خراسان جنوبی حاکم است، این سرزمین قرار است برای آخرین بار میزبان خادم الرضا(ع) رئیس جمهور شهید باشد تا او را برای همیشه بدرقه کنند. مردم خراسان جنوبی در این حادثه ناگوار و تلخ سقوط بالگرد، دو منتخب خود را در قوه مجریه و مجلس خبرگان رهبری از دست داه‌اند و داغ بزرگی را بر دل دارند.

آیت الله رئیسی سه دوره نمایندگی مردم این خطه را در مجلس خبرگان رهبری بر عهده داشت و در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز مردم مجدد به ایشان رأی دادند؛ اما دست بی‌رحم اجل انسان‌های برگزیده‌ را چید، رئیس جمهوری که خدمتگزار مردم بوده و تمام فکر و ذکرش رفع مشکلات کشور و خدمت به مردم به خصوص در مناطق محروم کشور از جمله خراسان جنوبی بود و در این راه خستگی را نمی‌شناخت.

رئیسی؛ عزیز مردم این دیار همان خادم ملتی است که در بخشی از متن پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی برای این سید محرومان آمده است: «این حادثه‌ی ناگوار در اثنای یک تلاش خدمت‌رسانی اتفاق افتاد؛ همه‌ی مدت مسئولیت این انسان بزرگوار و فداکار چه در دوران کوتاه ریاست جمهوری و چه پیش از آن، یکسره به تلاش بی‌وقفه در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام سپری شد. رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد».

آیین تشییع پیکر مطهر رئیس‌جمهور شهید، سید ابراهیم رئیسی صبح فردا پنجشنبه ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه از جوار شهدای گمنام بلوار پاسداران بیرجند آغاز خواهد شد و طبق اعلام استاندار خراسان جنوبی همه امکانات در حوزه‌های مختلف از جمله خدمات شهری، فرهنگی و حمل‌ونقل عمومی برای مراسم تشییع خادم‌الرضا(ع)، رئیس‌جمهور شهید (آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی) بسیج شده است.

با توجه به اینکه دوستداران رئیس‌جمهور شهید از جای جای ایران و شهرستان‌های خراسان جنوبی برای حضور در مراسم بدرقه و وداع آخر با خادم ملت خود را به بیرجند خواهند رساند، لذا مدیران استان با تشکیل کمیته‌های شش‌گانه برای مراسم تشییع و وداع با پیکر شهید آیت الله رئیسی در بیرجند تمهیدات لازم را برای تسهیل حضور مردم در بدرقه رئیس جمهور محبوب‌شان فراهم کرده‌اند.

شرایط اسکان برای مهمانان تشییع پیکر آیت الله رئیسی فراهم است

بنابر اعلام استانداری خراسان جنوبی، شرایط اسکان برای مهمانان مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید در بیرجند فراهم شده است. در اطلاعیه کمیته دعوت، اسکان و پشتیبانی مراسم تشییع و وداع با آیت الله شهید رئیسی در بیرجند که روز چهارشنبه منتشر شد، آمده است: شرایط اسکان برای مهمانان در بیرجند از چهارشنبه شب دوم خرداد تا پایان مراسم فراهم است.

بر اساس این اطلاعیه مسئول اسکان استان (حسینعلی بخشی) با شماره‌های ۰۹۱۵۳۲۳۷۶۲۷ / ۰۵۶۳۲۲۳۰۷۷۳، مسئول اسکان مهمانان استان یزد (محسن صفایی) با شماره ۰۹۱۵۳۶۳۴۵۲۵، مسئول اسکان مهمانان استان سیستان و بلوچستان (علیرضا خیاط) با شماره ۰۹۱۵۵۶۱۲۲۵۷ و مسئول اسکان مهمانان استان کرمان (سید علی ذبیحی) با شماره ۰۹۱۵۱۶۴۰۸۹۹ معرفی شده‌اند.

همچنین فضاهای اسکان برادران و خواهران به صورت جداگانه تعیین شده است. تلفن دفتر معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری و مسئول کمیته دعوت، اسکان و پشتیبانی نیز ۰۵۶۳۲۳۸۶۱۰۲ است.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی هم امروز در نشست این کمیته از مراسم تشییع پیکر مطهر آیت الله شهید رئیسی به عنوان آخرین سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی نام برد و گفت: وظیفه ماست که برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم سنگ تمام بگذاریم.

تصمیمات لازم درخصوص دعوت از مدیران و اقشار مختلف استان‌های همجوار از جمله کرمان، سیستان و بلوچستان، و یزد، آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی برای برگزاری مراسم تشییع و وداع، هماهنگی برای اسکان مهمانان سایر استان‌ها و هماهنگی با تمامی دستگاه‌های اجرایی برای تامین امکانات، خودرو و تجهیزات اتخاذ شده است.

آمادگی مواکب برای پذیرایی از مهمانان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز اعلام کرد: هیئت‌های مذهبی و مواکب مردمی برای برای پذیرایی از مردم اعلام آمادگی کرده‌اند که برای استفاده از این ظرفیت برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.

موسی جوینده-رئیس ستاد بازسازی و توسعه عتبات خراسان جنوبی نیز به ساماندهی و راه‌اندازی ۹ موکب برای پذیرایی از تشییع‌کنندگان شهید جمهور در سطح استان اشاره کرد و گفت: برپایی دو موکب در قائن، یک موکب در آرین‌شهر و ۶ موکب هم در بیرجند برای مراسم تشییع شهید جمهور پیش‌بینی شده است.

فضاسازی شهری

پرچم عزا هم بر فراز فرهنگسرای شهر همزمان با شهادت آیت‌الله رئیسی و تیم همراه برافراشته شد و نصب تصویر شهید آیت الله رئیسی و شهدای خدمت در سطح شهر سیاه پوش شدن بیرجند از دیگر تمهیدات است.

مسیر مراسم تشییع رئیس جمهور در بیرجند نیز به همت شهرداری آماده‌سازی و ایمن‌سازی شده است و تمامی کارکنان در آماده‌باش کامل هستند.

مشارکت ۶۰۸ امدادگر هلال احمر برای پوشش مراسم تشییع

مدیرعامل جمعیت هلال‌ احمر خراسان‌ جنوبی نیز اعلام کرد: ۱۵۲ تیم و مرکز عملیاتی چهار نفره جمعیت هلال احمر، مراسم تشییع پیکر شهید جمهور آیت الله رئیسی در بیرجند را پوشش امدادی می‌دهند.

محمدعلی کاوسی همچنین از آماده‌باش ۶۴ تیم هلال‌ احمر در مسیر مراسم و ۵۰ تیم عملیاتی و سحر به عنوان پشتیبان، همزمان با صبح روز پنجشنبه در مراسم تشییع شهید راه خدمت خبر داد.

وی تصریح کرد: ۱۰ خودروی آمبولانس، هفت خودروی نجات، یک کامیونت، سه موتور سیکلت، یک خودروی ارتباطات و ۲ بالگرد از جمله ناوگان امدادی جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی در این مراسم خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۶۰۸ امدادگر و نجاتگر جمعیت هلال‌ احمر خراسان‌جنوبی در این مراسم ارائه خدمت خواهند کرد افزود: همچنین از استان‌های معین سیستان‌وبلوچستان و کرمان تیم‌های پشتیبان به مراسم اعزام می‌شوند.

آماده‌باش اورژانس

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم‌ پزشکی بیرجند هم گفت: ناوگان اورژانس خراسان جنوبی با کمک تیم‌های خدمات فوریت‌های پیش بیمارستانی استان‌های همجوار از ساعات اولیه صبح فردا (پنجشنبه) تا پایان مراسم در مسیر تشییع مستقر هستند.

سید محمدرضا حسینی افزود: به منظور افزایش خدمت رسانی استقرار آمبولانس‌های هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی و بهداری سپاه، تامین اجتماعی و دیگر مراکز درمانی پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، برای تقویت پوشش اورژانس، تیم‌های خدمات فوریت‌های پیش بیمارستانی از دانشگاه‌های علوم پزشکی زابل، یزد و کرمان با اعزام آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در مراسم حضور خواهند داشت.

این مسئول تصریح کرد: ۳۰ دستگاه آمبولانس، پنج دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۲ دستگاه موتورلانس و ۲ دستگاه خودروی فرماندهی ارتباطات رادیویی سیار و ۲ فروند بالگرد در قالب بیش از ۱۱۰ کارشناس عملیاتی در این مراسم آماده خدمت‌رسانی هستند.

حسینی از انجام هماهنگی لازم با معاونان درمان و بهداشت دانشگاه‌ها برای آماده باش بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خبر داد و گفت: مرکز هدایت عملیات بحران (EOC)، مرکز ارتباطات (دیسپچ) و پایگاه‌های اورژانس در اطراف مسیر برگزاری مراسم در حالت آماده‌باش کامل هستند.

تمهیدات ترافیکی مراسم تشییع

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی نیز از اعمال محدودیت‌های ترافیکی در شهر بیرجند همزمان با تشییع پیکر مطهر شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی خبر داد.

سرهنگ علیرضا عباسی افزود: به منظور آماده‌سازی مسیر مراسم و انجام تشییع شهید والامقام در بیرجند، از ساعت ۲۰ امروز دوم خرداد، تردد و توقف تمامی وسایل نقلیه در خیابان پاسداران حد فاصل تقاطع ۱۵ خرداد تا تقاطع ارتش ممنوع و تاکید می‌شود از این ساعت به بعد، مسیر مراسم پاکسازی و خودروهای موجود جابه‌جا خواهند شد.

وی با اشاره به ممنوعیت تردد در بلوار پاسداران حد فاصل تقاطع ۱۵ خرداد تا تقاطع شهید قرنی - شهید صیاد شیرازی گفت: خیابان ارتش حد فاصل میدان ابوذر تا سه راهی معلم، بیست متری دوم مدرس حد فاصل تقاطع دوم تا میدان قدس، قدس شرقی حد فاصل تقاطع خیابان عدل تا میدان قدس، تقاطع پارک توحید تا تقاطع تامین اجتماعی، تقاطع انتهای خیابان عدل به سمت تقاطع تامین اجتماعی، میدان مادر به سمت میدان جانبازان، خیابان امام موسی صدر از تقاطع سیلو به سمت بلوار پاسداران، تمامی کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی متصل به بلوار پاسداران شامل این محدودیت تردد خواهد شد.

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه رانندگان از پارک وسایل نقلیه مقابل پارکینگ منازل شهروندان خودداری کنند افزود: به شهروندان توصیه می‌شود برای عزیمت به مراسم از وسایل نقلیه حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

وی گفت: رانندگان حمل و نقل که با اتوبوس از شهرستان‌های استان، مردم را برای شرکت در مراسم تشییع به مرکز استان منتقل می‌کنند با هماهنگی ستاد برگزاری مراسم، اتوبوس‌های خود را در مکان‌های تعبیه شده پارک کنند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خادم‌الرضا (ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شد و به همراه تمام همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

مقام معظم رهبری صبح امروز چهارشنبه در دانشگاه تهران بر پیکر مطهر آیت‌الله شهید سید ابراهیم رئیسی و همراهان او در پرواز خدمت، نماز اقامه کردند. تشییع پیکر این شهدای والامقام روز پنجشنبه سوم خرداد در بیرجند و مشهد برگزار خواهد شد؛ قرار است پیکر شهید رئیسی در حرم مقدس امام هشتم (ع) به خاک سپرده شود.

کد خبر 1764970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha