نسل نو قضات، میراث کادرسازی شهید رییسی در دستگاه قضا است

حجت‌الاسلام کیخای‌فرزانه با اشاره به برنامه محوری دستگاه قضا برمبنای سند تحول بنیادین در دوران ریاست شهید رییسی گفت: کادرسازی در دستگاه قضا

حجت الاسلام محمدامین کیخای فرزانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد خدمات آیت الله رییسی در دوران ریاست در دستگاه قضا، بیان کرد: آیت الله رییسی در زمان تصدی ریاست قوه قضاییه تحولات مهمی را آغاز کرد که امروز هم شاهد آثار و برکات آن هستیم.

وی ادامه داد: اگر از دیدگاه علمی بخواهیم نگاه کنیم باید بگوییم در دوران ریاست ایشان که اولین مسئول دستگاه قضا از بدنه قوه قضاییه بود برنامه‌محور شدن قوه قضاییه با محوریت سند تحول قضایی رخ داد که مورد تاکید و تایید و اصرار رهبر انقلاب حتی بعد از رفتن شهید رییسی از دستگاه قضا بود، می تواند مهمترین فصل تحول در دستگاه قضایی را رقم بزند که در دوره آیت الله رییسی سند تحول و رویکردهای نوین آن تدوین شد و به عرصه اجرا درآمد.

رییس مرکز آموزش و پژوهش سلامت اداری و مبارزه با فساد سازمان بازرسی افزود: سند تحول قضایی یکی از مهمترین بسترهای رویکرد برنامه در نگاه کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت بود که می توانست قوه قضاییه را در یک نظام برنامه ای به جلو هدایت کند.

وی ادامه داد: ما در دستگاه قضایی هیچ گونه برنامه مدونی مانند آنچه در سند تحول قضایی تدوین و ابلاغ شده، نداشتیم، سند تحول برنامه جامع، یکپارچه، منسجم و عام الشمول است که هدف آن ارتقای امنیت قضایی و ارتقای دسترسی مردم به دستگاه قضا و عدالت و در نهایت رضایتمندی مردم بود.

حجت الاسلام کیخای فرزانه تاکید کرد: سند تحول دستگاه قضا متنی است مبتنی بر قانون اساسی و با نگاه به اصول ۱۵۶ تا ۱۷۴ تدوین شده و قرار بود قوه قضاییه را به نقطه تعالی در افق قانون اساسی بعنوان میثاق ملی برساند.

وی تصریح کرد: شهید رییسی تا زمانی که در منصب قوه قضاییه بود تاکید داشت که تمام موضوعات در ذیل سند تحول تدوین شود سندی که  پویا و منعطف بود و قرار بود با توجه به اقتضائات زمانی و مکانی اصلاح شود و ارتقاء پیدا کند که در نهایت ماه قبل ریاست دستگاه حجت الاسلام اژه ای نسخه ارتقاء یافته سند تحول را ابلاغ کرد که مبتنی بر سند تحول در نسخه اول بود.

وی در مورد دیگر آثار و برکات ریاست شهید رییسی در دستگاه قضا گفت: استفاده از قضات جوان با رویکرد کادرسازی در دستگاه قضا از دیگر ویژگی‌های دوران ریاست وی بود که ما شاهدیم نسلی نو در دستگاه قضا وارد شد و بسیاری از افرادی که اکنون مسئولیتی دارند از زمان شهید رییسی وارد دستگاه قضا شدند و اصل تحولی ایجاد کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: شهید رییسی اعتقاد جدی به جوانان داشت اینکه جوانان می توانند با تجربه و خلاقیت و دانش خود فضا ی نویی را در دستگاه قضایی ایجاد کنند که این مسئله با توجه به سند تحول قضایی مورد توجه قرار گرفت.

حجت الاسلام کیخای فرزانه اظهار کرد: اینکه دستگاه قضایی بتواند تمام وظایف موارد اصل ۱۵۶ قانون اساسی را از شان نظارتی، قضاوتی و اجرایی با رویکرد پیشگیری اجرا کند از رویکرد های جامع‌نگر ایشان به دستگاه قضایی بود و به همین دلیل ارتباط امنیت قضایی و امنیت اقتصادی با حمایت از بنگاه‌های اقتصادی جلوه ویژه ای پیدا کرد که می تواند نقاط طلایی دوران مدیریت وی در دستگاه قضا باشد.

                                                                                                      

کد خبر 1765398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha