«۱۰ خرداد» آغاز ثبت‌نامِ داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری

ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۰ تا ۱۴ خرداد انجام می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان،  محمد اسلامی در گفتگویی از آغاز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری از ۱۰ خرداد ماه خبر داد و گفت: داوطلبان تا ۱۴ خرداد مهلت دارند که ثبت‌نام کنند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور افزود: شورای نگهبان تا ۲۱ خرداد صلاحیت‌ها را بررسی می‌کند و ۲۲ خرداد اسامی نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده اعلام می‌شود.  

اسلامی خاطرنشان کرد: از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدهاست و ۸ تیر انتخابات برگزار می‌شود.  

سخنگوی ستاد انتخابات کشور تصریح کرد: درصورتیکه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به مرحله دوم کشیده شود، ۱۵ تیر مرحلۀ دوم برگزار می‌شود.

شایان ذکر است، در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه در سانحه بالگرد روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت، طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، شورای موقت ریاست جمهوری حداکثر تا ۵۰ روز مهلت دارد تا انتخابات برگزار و رئیس جمهور با رأی مردم انتخاب شود.

اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح می کند: «در صورت فوت، عزل، استعفاء، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را برعهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضاییه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس جمهور معاون اول نداشته باشد مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.»

کد خبر 1765419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha