شکست بزرگ برندهای فست‌فود آمریکا در سایه تحریم‌های ضد اسرائیلی

برندهای فست فود آمریکا از جمله «مک دونالد» و «کی اف سی» با چالش بزرگی در آسیا، خاورمیانه و برخی از بخش‌های اروپا به دلیل فراخوان تحریم علیه آنها در بحبوحه جنگ اسرائیل در غزه مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «themalaysianreserve»، برندهای فست‌فود آمریکا از جمله «مک دونالد» و «کی اف سی» با چالش بزرگی در آسیا، خاورمیانه و برخی از بخش‌های اروپا به دلیل فراخوان تحریم علیه آنها مواجه هستند.

این برندها به دلیل ارتباط با اسرائیل در بحبوحه درگیری در غزه تحت فشار قرار گرفته‌اند.

درگیری در غزه باعث شعله ور شدن تنش ها در خاورمیانه شده که موج حمایت از فلسطینی‌ها را به وجود آورده است.

بسیاری از مسلمانان منطقه از زمان شروع جنگ عادات مصرف خود را تغییر داده و تقاضا برای فست فود از سوی خرده فروشان آمریکایی را کاهش دادند.

پس از اینکه عکس‌ها و ویدئوهایی در رسانه‌های اجتماعی نشان داد که فروشگاه‌های دارای حق امتیاز در اسرائیل پس از حمله ۷ اکتبر به سربازان اسرائیلی غذا می‌دهند «مک‌دونالد» هدف تحریم‌ها قرار گرفت.

پس از آن، صاحب امتیاز این برند در عربستان بیانیه‌هایی مبنی بر ابراز همدردی با فلسطینی‌ها صادر کرد و ۵۳۳ هزار و ۲۴۸ به تلاش‌های امدادی غزه اهدا کرد.

صاحبان امتیاز در سایر کشورهایی که جمعیت مسلمان زیادی دارند از همین رویه پیروی کردند و چندین شرکت بیانیه‌های عمومی برای تاکید بر بی‌طرفی سیاسی خود صادر کردند.

در حالی که مک‌دونالد فاش نکرد که این تحریم‌ها در طول سه ماهه آخر سال گذشته میلادی چقدر هزینه برای شرکت داشته است، مدیر عامل آن «کریس کمپچینسکی» در ماه فوریه گفت که بارزترین تاثیر در خاورمیانه و در کشورهایی مانند اندونزی و مالزی بوده است.

برخی از شعبه های «کی اف سی» در آسیای جنوب شرقی نیز از تحریم ها در امان نمانده اند. بیش از ۱۰۰ شعبه در مالزی مجبور به تعطیلی موقت شدند.

در پاکستانبه جای کوکاکولا و پپسی که دهه‌ها نوشیدنی محبوب در این کشور بوده‌اند، برندهای آب و نوشابه‌های محلی در برخی از خواربارفروشی‌ها فضای قفسه‌ها را پر کرده اند.

پوسترهای متعددی در میان شهروندان پاکستانی پخش شد که شرکت‌های بزرگ چندملیتی، از جمله هر دو برند نوشیدنی آمریکایی را به‌عنوان محصولات مرتبط با اسرائیل برچسب‌گذاری کردند.

شرکت پاکستانی «آلمینیوم بیورج کنز» در گزارش سه ماهه خود اعلام کرد که سازنده قوطی‌های پپسی و کوکاکولا فروش خود را در سه ماهه منتهی به ۳۱ مارس ۱۱ درصد کاهش داده است.

مانند آسیا و خاورمیانه، برندهای فست فود آمریکایی در شمال آفریقا نیز پیامدهای تحریم را تجربه کرده اند.

 به گزارش عرب نیوز، اولین فروشگاه «کی افی سی» در الجزایر در بحبوحه اعتراضات سراسری در ماه آوریل به طور موقت بسته شد.  

در اروپا، جایی که افکار عمومی کمتر هماهنگ هستند نیز برندهای «کی اف سی» و «مک دونالد» دچار چالش شده اند.

یکی از بزرگترین اپراتورهای فست فود در اروپا با برندهایی از جمله «برگر کینگ»، K «کی افی سی» و «پیتزا هات» در گزارش سه ماهه اول خود گفت که جنگ در خاورمیانه می تواند بر اعتماد مصرف کنندگان تاثیر بگذارد و تمایل آنها را تغییر دهد.

به گفته مدیرعامل مک‌دونالد، یکی از کشورهای اروپایی که تاثیر تحریم بر آن بسیار مشهود بوده، فرانسه است.

او گفت که کاهش فروش بسیار بستگی به این دارد که رستوران در کجا واقع شده است و آیا در منطقه مسلمان نشین است یا خیر.

وی تاکید کرد که ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا این برندها به وضعیت طبیعی خود بازگردند زیرا شکست برای آنها بسیار بزرگ بوده است.

کد خبر 1765450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha