«خدمت به مردم» گوهری ناب به ارزش طلا

بزرگان دین به ما فرموده‌اند که بعضی چیزها را بردارید برای ادامه سفرتان به درد می‌خورد هرچند مانند سنگ، سخت و سنگین باشد اما طلاست و ارزش دارد مانند علم، تقوا و خدمت به بندگان خدا.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| اهمیت خدمت به مردم به عنوان یک ارزش اساسی و غنی در جامعه آشکار است. این امر نه تنها موجب تقویت ارتباطات اجتماعی و ایجاد همبستگی می‌شود، بلکه به رشد و توسعه جامعه و بهبود کیفیت زندگی افراد کمک می‌کند.

خدمت به مردم زمینه‌ای را برای برقراری ارتباطات مثبت و سالم در جامعه فراهم می‌کند. احترام به مردم و رفع نیازهای آنها می‌تواند ارتباطات را بهبود بخشیده و اعتماد بین افراد را تقویت کند.

این مهم همچنین تأثیر فراوانی بر توسعه اجتماعی و اقتصادی جامعه دارد. ایجاد شبکه‌های اجتماعی محکم و حمایت از یکدیگر در رسیدن به اهداف مشترک، باعث بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

یک ارزش اجتماعی

علاوه بر آن، خدمت به مردم به عنوان یک ارزش اجتماعی، نقش حیاتی در پایداری جامعه داشته و همکاری و همبستگی در مواقع ضروری، به تضمین امنیت و سلامت عمومی کمک می‌کند.

از سوی دیگر این مهم به افزایش اعتماد و احترام متقابل در جامعه کمک می‌کند. با احترام و توجه به نیازها و خواسته‌های دیگران، ارتباطات پایدار و موثر در جامعه برقرار می‌شود.

«خدمت به مردم» گوهری ناب به ارزش طلا

«در حکایات آمده که فرماندهی در یک شب تاریک در صحرایی پر از سنگلاخ به سربازانش گفت خورجین اسب‌هایتان را پر از سنگ کنید. عده‌ای گفتند این دیگر چه دستوری است، کدام آدم عاقلی چنین کاری می‌کند و انجام ندادند اما تعدادی از سربازان اعتماد و اطاعت کردند و این‌کار را انجام دادند. از محل ماموریت که بازگشتند کم کم هوا روشن شد و کسانی که این سنگ‌ها را با خودشان آورده بودند متوجه شدند که همه آنها طلاست! فرمانده هم گفت که همه  آنها متعلق به خودتان است. کسانی که حرف فرمانده را گوش نداده بودند آه از نهادشان بلند شد که ای کاش به حرف فرمانده اعتماد کرده و این خسران را نمی‌دیدیم.»

امام جمعه جهرم با بیان این حکایت می گوید: دنیا بیابان تاریکی پر از سنگلاخ و دردسر است و در حقیقت ما افراد معمولی لحظات عمرمان را درحالت تاریکی سپری می‌کنیم.

یک روزی می‌فهمیم این گرهی که باز کردیم و این خدمتی که انجام دادیم چقدر برای ما ارزشمند است.

به اذعان حجت الاسلام محمدحسین مدبر، دنیا برای اکثریت قریب به اتفاق مردم شب است گرچه برای اولیاء چنین نیست چنان که امام امیرالمومنین (ع) فرمود: «لَوْ کُشِفَ الْغِطاءُ ما ازْدَدْتُ یَقینا»اگر پرده‌ها حتی در قیامت کنار برود و واقعیت‌ها روشن بشود چیز تازه‌ای برای علی نیست. در قیامت خورشید و ماه و همه چیز بهم می‌ریزد و این روز و شب معمولی را نداریم اما قیامت را روز گفته‌اند چون تاریکی رخت برمی‌بندد و همه چیز برای همگان روشن، واقعی و حقیقی جلوه می‌کند.

به ارزش طلا

به گفته وی، بزرگان دین به ما فرموده‌اند که بعضی چیزها را بردارید برای ادامه سفرتان به درد می‌خورد هرچند مانند سنگ، سخت و سنگین باشد اما طلاست و ارزش دارد مانند علم، تقوا و خدمت به بندگان خدا. پس اعتماد کنیم که یک روزی می‌فهمیم این گرهی که باز کردیم و این خدمتی که انجام دادیم چقدر برای ما ارزشمند است.

 از وجود شریف خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) سوال کردند که «من احبّ الناس الی الله» چه کسی نزد خدا عزیزتر و محبوب‌تر و دوست داشتنی‌تر است؟ فرمودند: «انفع الناس للناس» مردمانی که سودمندتر هستند و منفعت‌شان بیشتر به بندگان خدا و مردم و همنوعان می‌رسد و بیشتر خدمت می‌کنند و مشکلات دیگران را رفع کرده و گرهی را بازمی‌کنند.

خدمت‌رسانی به مردم باعث می‌شود که انسان نزد خدای متعال و مردم محبوب شود.

محبوب نزد خدا

آنگونه که این استاد حوزه و دانشگاه می گوید خدمت‌رسانی باعث می‌شود که انسان نزد خدای متعال و مردم محبوب شود. شخصی که گویا این حدیث را شنیده بود خواست بداند که آیا نزد اهل بیت(ع) هم این مسئله خدمت رسانی این‌گونه هست لذا از امام امیرالمومنین(ع) پرسید «ایّ الناس احبّ الیکم» پیش شما اهل بیت(ع) محبوب‌ترین افراد چه کسانی هستند؟ امام همان جواب را دادند که: «انفع الناس للناس».

«خدمت به مردم» گوهری ناب به ارزش طلا

وی با نقل حکایتی از مرحوم آیت‌الله خزعلی، می گوید: ایشان فرمود: استاد ما مرحوم آیت‌الله بروجردی (رض) برای من نقل کرد که  شبی در عالم رویا خواب عجیبی دیدم که در رأس مجلسی خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) و اهل بیت(ع) بودند و همه اجدادم که تقریبا همگی از علما و بزرگان دین بودند هم در آن مجلس حضور داشتند. همه را شناختم و دیدم که یکی از این اجداد ما که از نظر سواد مرسوم و مراتب علمی و درجه فقاهت پایین‌تر بود در کنار پیامبرمکرم اسلام (ص) نشسته بود. در همان عالم خواب علت را از حضرت سوال کردم. فرمودند که درست است از لحاظ علمی پایین‌تر بوده اما در طول زندگی به مردم بیشتر خدمت نموده  لذا مقرب‌تر است.

اگر بخواهیم بدانیم بزرگ و آقای یک قوم کیست باید ببینیم چه کسی بیشتر نوکری و خدمت به این قوم انجام داده است.

خادم مردم

حجت الاسلام مدبر با اشاره به حدیث نورانی «سَیِّدُ الْقَوْمِ خَادِمُهُمْ​»، عنوان می کند: اگر بخواهیم بدانیم بزرگ و آقای یک قوم کیست باید ببینیم چه کسی بیشتر نوکری و خدمت به این قوم انجام داده است. پس کسانی که مسئولیتی پیدا می‌کنند وظیفه شان خدمت است و باید خودشان را نوکر مردم بدانند البته مردم آنها را نوکر نمی‌خوانند و آن قدر معرفت دارند که خدمتگذاران را آقای خودشان می‌دانند.

امام جمعه جهرم با اشاره به خدمات رئیس جمهور فقیدمان در خدمت رسانی به مردم، می گوید: رحمت خدا بر سیدابراهیم رئیسی که انگیزه‌ای جز خدمت و تلاش شبانه روزی نداشت. زمانی ساعت سه بعد از نیمه شب از سفر خارجی برمی‌گشت احساس کرد مجالی برای به خانه رفتن و استراحت ندارد لذا در همان محل ماموریت دوساعتی استراحت کرده و به جلسه سنگین دیگری می‌رود.

معیار محبوبیت

به گفته مدبر، او ارزش کارش را می‌دانست که خدمت به بندگان خدا سنگ طلاست و به دنبالش حیات جاودانه عندالرب و هدیه‌ای چون شهادت و عاقبت بخیری است. فرصت دنیا کم و محدود است هشیار باشیم که در هر مکتبی و نزد هر قومی یکی از مهمترین معیارهای ارزش و محبوبیت، مسئله خدمت به بندگان خداست.

«خدمت به مردم» گوهری ناب به ارزش طلا

گره گشا باشیم

وجود شریف خاتم انبیا محمد مصطفی (ص) فرمودند اگر دوست دارید خدای متعال دعایتان را مستجاب کند و گرفتاری‌ها را رفع نماید راهش این است: «مَنْ اَرادَ اَنْ تُسْتَجابَ دَعْوَتُهُ وَ اَنْ تُـکْشَفَ کُرْبَتُهُ ، فَلْیُفَرِّجْ عَنْ مُعْسِرٍ» آدم گرفتاری را پیدا کنید و گره از کارش باز نمایید و در روزگار ما چقدر این فرصت‌ها زیاد است و چقدر گرفتار داریم! روزانه چقدر ارباب رجوع به کارمندان دولت مراجعه می‌کنند که گرفتاری و مشکل دارند! مشکلشان را برای خدا رفع کنید که خدا هم مشکلاتتان رفع می‌کند.

اگر دوست دارید خدا دعایتان را مستجاب و گرفتاری‌ها را رفع کند راهش این است آدم گرفتاری را پیدا کنید و گره از کارش باز نمایید.

 حسن بصری نزد امام سجاد (ع) گفت چقدر بهشت رفتن و سعادتمند شدن سخت است! امام فرمود برعکس، با این الطاف خداوند متعال چقدر جهنم رفتن سخت است. پس به همین راحتی با برطرف کردن گرفتاری یک گرفتار می‌شود بهشت را خرید و صورت باطنی این خدمت در ملکوت اعلا و در روز قیامت چه خواهد بود!

از توصیف‌هایی که مقام معظم رهبری(حفظه‌الله) از آیت‌الله رئیسی داشتند این بود که مرد خدمت بود، ان شالله که خدا به ما هم توفیق دهد این خصوصیت را در زندگی داشته باشیم و گرهی از کار بندگان خدا را باز کنیم.

خدمت به مردم پایه‌ای است که جهت توسعه و سربلندی جوامع انسانی لازم است. ارتباطات مثبت، توسعه اقتصادی و اجتماعی، پایداری و سلامت جامعه، و افزایش اعتماد و احترام متقابل از مزایا و اثرات خدمت به مردم است که نباید نادیده گرفته شود.

کد خبر 1765473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha