هشدار سازمان ملل نسبت به وضعیت حقوق بشری مسلمانان روهینگیا

سازمان ملل متحد هشدار داد که تشدید خشونت ها در ایالت راخین میانمار منجر به فرار حداقل ۴۵ هزار روهینگیایی دیگر که اکثریت آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند و وضعیت وخیم آنها شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «الجزیره»، سازمان ملل متحد هشدار داد که تشدید خشونت ها در ایالت راخین میانمار منجر به فرار حداقل ۴۵ هزار روهینگیایی دیگر که اکثریت آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند و وضعیت وخیم آنها شده است.

از زمان آغاز درگیری‌های دوباره میان نیروهای ارتش آراکان و نیروهای دولت نظامی حاکم  در ایالت راخین گروه اقلیت مسلمان روهینگیایی از هر دو طرف مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

ارتش آراکان می گوید که برای خودمختاری بیشتر برای جمعیت قومی راخین در این ایالت مبارزه می کند، جایی که تخمین زده می شود ۶۰۰ هزار عضو اقلیت مسلمان روهینگیایی تحت آزار و اذیت قرار دارند.

تا کنون بیش از یک میلیون روهینگیایی پس از فرار از راخین به بنگلادش همسایه پناه برده اند، از جمله صدها هزار نفر در سال ۲۰۱۷ در جریان سرکوب قبلی ارتش که اکنون موضوع یک دادگاه نسل کشی سازمان ملل است.

الیزابت تروسل، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل به خبرنگاران در ژنو گفت که ده ها هزار غیرنظامی در روزهای اخیر به دلیل جنگ در شهرهای بوتیداونگ و ماونگداو آواره شده اند.

او گفت: بر اساس گزارش‌ها، حدود ۴۵ هزار روهینگیایی به منطقه‌ای در نزدیکی مرز با بنگلادش گریخته‌اند و به دنبال حفاظت هستند.

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق سازمان ملل متحد از بنگلادش و سایر کشورها می‌خواهد مطابق با قوانین بین‌المللی حمایت موثری از روهینگیایی‌ها انجام دهند و از همبستگی بین‌المللی با بنگلادش در میزبانی از پناهندگان روهینگیا اطمینان حاصل کنند.

اما تنویر چاودری، خبرنگار الجزیره که از بازار کاکس در بنگلادش گزارش می‌دهد، گفت که با بیش از یک میلیون روهینگیایی که در حال حاضر در این کشور حضور دارند، دولت تمایلی به پذیرش بیشتر ندارد و آخرین پناهجویان را در سمت مرز میانمارنگه داشته است.

کد خبر 1765544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha