معرفی و احیای مساجد تاریخی از اولویت‌های میراث فرهنگی

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت:احیاء مساجد تاریخی یک تکلیف برای همه دستگاه های متولی مساجد است و باید در این مسیر میراث فرهنگی را همراهی کنند.

«فاطمه داوری»، مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره احیاء مساجد تاریخی و استفاده از ظرفیت آنها برای رویدادهای فرهنگی و هنری گفت: به طور کلی مساجدی که به عنوان آثار تاریخی آنها را می شناسیم به سه دسته تقسیم می شوند؛ اولین دسته مساجدی هستند که با وجود ثبت، اثر ملی هستند و همچنان فعال هستند و در آن رویدادهای متناسب با مساجد از جمله نماز جماعت برگزار می شود.

وی افزود: دسته دوم مساجدی هستند که حسب شرایط کالبدی خود امکان برگزاری رویدادهایی همچون نماز جماعت در آنها وجود ندارد و دسته سوم مساجدی هستند که در حقیقت محوطه تاریخی هستند اما مسجد به شمار می روند.

داوری افزود: آنچه مسلم است ما رسالت احیای موضوعی و معرفی هر سه را بر عهده داریم که تا به حال به رکن های اول و دوم توجه کمتری کرده باشیم. بیشترین پرداخت ما به رکن های اول و دوم صرفا معرفی معماری و کارکردهای هنری و جایگاه های هنری آنها بوده است. در خصوص دسته دوم بنا داریم که از فضای پیرامونی این مساجد استفاده کرده و رویدادهای متناسبی را در طی سال رقم بزنیم که به موضوع شناخت و احیای مسجد کمک کند. احیا در اینجا به منزله احیای عملکردی نیست بلکه مقصود کمک کردن به شناخت مسجد است؛ بنابراین تکلیف ارزشمندی بر دوش ماست و می بایست همراهی همه نهادهایی که درگیر این موضوع هستند را جلب کنیم.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی   افزود: با وجود اینکه مساجدی چون «کبود» تبریز و «نصیرالملک» شیراز قابلیت استفاده دارند و استفاده هم می شوند، اما این شرایط  را مساجدی چون «جامع اردستان»، «جامع زواره»، «جامع نطنز» و ... ندارند، بنابراین ما باید این قابلیت را داشته باشیم که برای همه این مساجد برنامه ریزی معرفی و احیا داشته باشیم و نهادهای درگیر با مفهوم مسجد باید با ما در این خصوص همکاری کنند.

داوری  در پاسخ به این سئوال که نهادهای متولی امر مسجد  چگونه می توانند شما را در احیاء مساجد حمایت کنند؟ گفت:  نگاه ما بر مبنای معرفی این مساجد است. مفهوم معرفی یک مفهوم گسترده ای است که می تواند کارکردهای مختلفی داشته باشد، خصوصا اینکه در میان گونه های معماری ایرانی، پایدارترین گونه نه به جهت کالبدی بلکه از لحاظ باوری و اعتقادی مسجد بوده است. ما با همین رویکرد باید برای دوران کنونی نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی   در پاسخ به این سئوال که آیا اماکن مذهبی همچون امامزادگان در این نگاه جای می گیرند؟ توضیح داد: با توجه به اینکه متولی امامزادگان اوقاف است یک برنامه جدی با سازمان اوقاف در قالب تفاهم نامه داریم. در این تفاهم نامه که امامزادگان و بناهای عام المنفعه و وقفی هم جزو آن هستند، بنا داریم تا یک پروژه کاری مشترک داشته باشیم.  در نشستی که به مناسبت هفته میراث فرهنگی با مشارکت اوقاف به نام «وقف میراث» به این موضوع پرداخته شد. ما یک ظرفیت اقتصادی اجتماعی بزرگ پیرامون این اماکن یادمانی، مذهبی و زیارتگاهی خود داریم که مفهوم آن وقف است.

کد خبر 1765548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha