تکاپوی کانون‌های مساجد برای تابستان شاد

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اصفهان در آستانه فصل تابستان در تکاپوی برنامه‌ریزی اوقات فراغت هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، سه ماه تعطیلات تابستانی حتی چهارماه برای بعضی از دانش آموزان، فرصت زیادی است که فارغ از مدرسه دانش آموزان و نوجوانان سپری می کنند و اهمیت برنامه ریزی برای آن بسیار زیاد بود و همواره هم تاکید شده اما تنوع سلایق و نیازسنجی از اهمیت خاصی برخوردار است.

مراکز فرهنگی و هنری در بخش‌های مختلف شهری و روستایی برای این دوران برنامه‌ریزی می‌کنند که اسم و سهم کانون‌های مساجد نیز در این جریان مشهور بود و حدود ۲ هزار باب مرکز این استان در این خصوص فعال نبوده اما بیش از یکصد کانون فرهنگی و هنری پیشگام هستند که تعدادی از آن ها نیز مفتخر به افتخار هستند.

کانون‌های مساجد در تکاپوی اوقات فراغت تابستان

کانون‌های فرهنگی و هنری در دل مساجد برنامه‌هایی را برای اوقات فراغت تابستان ارائه می کنند که توام با معنویت است و همین موضوع وجه تمایز پایگاه های اوقات فراغت مسجد با دیگر مراکز است.

نوجوان و جوان با حضور در این مراکز علاوه بر بهره مندی فرهنگی از معنویت و انس با پرودگار و معصومین نیز بهره گرفته و سرنوشت خود را نیز تضمین می کنند.

تمرکز بر نیازهای محله در برنامه‌های اوقات فراغت تابستان

یکی از موضوعات مهمی که در کانون های مساجد مورد توجه قرار می گیرد نیازسنجی محلی است چرا که هر کانون در مناطق مختلف وجود داشته و متناسب با شرایط برنامه اجرا می کند.

غفلت از این موضوع باعث بی نظمی در فعالیت شده و مانع از پیشرفت فعالیت ها و جذب عضو می شود از این رو کارشناسان فرهنگی نسبت به این موضوع توصیه های زیادی دارند.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تیران و کرون در این خصوص گفت: بی برنامگی و بی توجهی به سلایق نسل جدید مانع از جذب عضو می شود.

کانون‌های مساجد در تکاپوی اوقات فراغت تابستان

علی معینی ادامه داد: کانون هایی که توان و ظرفیت خود را برای جذب عضو و ارائه برنامه فراغتی بکار می گیرند موفق تر بوده اند و آن‌ها در طول سال نیز از اعضای خود استفاده کرده اند.

وی با بیان اینکه جذابیت برنامه ها در جذب و شور و نشاط برنامه ها موثر است، خاطرنشان کرد: نیازسنجی و ارتباط دوستانه با اعضا می تواند چشم انداز کانون را ترسیم کند و موفقیت های پی در پی ایجاد کند.

تجربه اندوزی و تجربه نگاری در اوقات فراغت

گذر زمان تجارب زیادی را برای موفقیت در کیفیت بخشی فعالیت ها به مدیران مراکز انتقال می دهد و همین تجربه ها اندوخته راه خواهد بود و از طرفی تجارب دیگران بانک سرمایه خواهد بود که مسیر را برای موفقیت کوتاه می کند.

بهره گیری از تجارب موفق می تواند موفقیت دیگر مراکز را به همراه داشته باشد که رسانه ها و تبلیغات مراکز در انتقال پیام موثر است.

کانون‌هایی که در رقابت های ادوار گذشته موفق به کسب رتبه شده اند تجارب ارزنده ای دارند که به دیگر نهادها منتقل می کنند و کانون های مساجد می توانند از آن استفاده کنند.

کانون حجت ابن الحسن روستای کرسگان شهرستان فلاورجان در طرح «مسجد، کانون نشاط» کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور به عنوان  مرکز برتر استان اصفهان معرفی شد که مدیر مسئول این مرکز در خصوص فعالیت های خود می گوید: فعالیت های متنوع فرهنگی و هنری، فعال سازی نیروهای نوجوان و جوان و نقش آفرینی در روستا از ملاک های موفقیت این مرکز است.

کانون‌های مساجد در تکاپوی اوقات فراغت تابستان

هادی انصاری ادامه داد: برگزاری کلاس های آموزشی مهارتی و تربیتی، اردو، مسابقه، نمایشگاه کتاب و جشن های مناسبتی هر کدام سرفصلی از برنامه های اوقات فراغت این کانون است.

وی با بیان اینکه اردوهای مختلف و اهدا جوایز هم باعث انگیزه بیشتر بچه ها برای جذب به کانون محسوب می شود، تصریح کرد: اجرای گروه سرود، نمایش و تئاتر در برنامه های مسجد و مدرسه باعث جذب مخاطبین جدید به کانون شده است.

انصاری اضافه کرد: نهادهای فرهنگی و مردم در تامین هزینه ها همکاری داشته اند و همین همراهی ها به کیفیت فعالیت ها منجر می شود.

کانون های مساجد نیازمند حمایت

تعدد مراکز اوقات فراغت به جذب کودکان، نوجوان و جوانان می انجامد و هرچقدر این مراکز تقویت شوند آنگاه شاهد کاهش اتلاف وقت و ناهنجاری های اجتماعی خواهیم بود.

استعدادهایی که در مراکز فرهنگی و هنری رشد پیدا می کنند خود سرمایه مهمی بوده که کمک به رونق و توسعه فعالیت های آن ها لازم بوده که دستاوردهای آن را در هر منطقه خواهیم دید.

کد خبر 1765752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha