کانون بلاغ، مدل موفق پرورش در کنار آموزش

حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) حدفاصل پنج‌تن ۶۲ و ۶۴ یکی از مراکز چهارگانه کانون‌های فرهنگی‌ بلاغ در نواحی کم‌برخوردار مشهد به شمار می‌رود. کانونی که آموزش را در کنار تربیت و پرورش نسل جدید کشورمان به کار بسته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، صد دانش‌آموز دختر و پسر، مخاطب برنامه‌های ترم بهار کانون بلاغ در محله شهیدقربانی هستند؛ کانونی که از سال ۱۳۹۸ با مدیریت حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین نوری، پنجاه‌ودوساله و دانش‌آموخته سطح چهار حوزه علمیه شروع به کار کرد، بلکه بتواند بخشی از خلأ‌های آموزشی، فرهنگی و تربیتی در این محدوده را برطرف کند.

این مرکز که در حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) حدفاصل پنج‌تن ۶۲ و ۶۴ واقع است، یکی از مراکز چهارگانه کانون‌های فرهنگی‌ تبلیغی بلاغ در نواحی کم‌برخوردار مشهد به شمار می‌رود که توانسته نقش موثری در پرورش آینده سازان کشور عزیزمان در کنار ارائه آموزش‌های لازم برای دانش‌آموزان ایفا کند. برای آشنایی بیشتر با این کانون و فعالیت‌های ویژه اش با حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین نوری گفتگو کردیم.

- از راه‌اندازی این مجموعه بگویید

کانون بلاغ متمرکز بر نقاطی از شهر که به‌دلیل برخی بی‌توجهی‌ها، برای بروز آسیب‌های اجتماعی مستعد بودند، تشکیل شد. با این رویکرد به‌جز این مرکز، یک مرکز در محدوده حر، دیگری در خواجه‌ربیع و بعدی در پنج‌تن ۸۷ تشکیل شد.

- از بدو تشکیل در حسینیه حضرت ابوالفضل (ع) مستقر بوده‌اید؟

نه. به‌دلیل تداخلی که بین برنامه‌های ما و مسجد به وجود می‌آید، هرازچندی بین مراکز مذهبی این محدوده جابه‌جا می‌شویم. مسجد قائمیه در پنج‌تن ۶۴ و مسجد صاحب‌الزمان (عج) در پنج‌تن ۷۰ از مراکزی بودند که در آنها مستقر بوده‌ایم.

- مخاطبانتان کدام رده‌های سنی هستند؟

تمرکز اصلی‌مان روی دانش‌آموزان پایه اول تا دوازدهم است.

- چرا این سنین؟

چون به فرموده امام‌صادق(ع) قلب آنها نرم و آماده کشت است و هر دانه‌ای در آن بکاری، رشد می‌کند. اگر بخواهیم جامعه سالمی داشته باشیم، تربیت را باید از همین رده سنی شروع کنیم که برای تربیت و آموزش مستعد هستند.

- چندنفر مخاطب برنامه‌هایتان هستند؟

در فصل‌های مختلف سال، متفاوت است. در ترم بهار حدود صدنفر ثبت‌نام کرده‌اند که نودنفر، مستمر در برنامه‌ها شرکت می‌کنند. دانش‌آموزان پایه اول تا چهارم در روزهای زوج و پایه پنجم به بالا در روزهای فرد برنامه دارند. تعداد آنها هرسال در ترم تابستان به رقمی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر می‌رسد.

- درباره مهم‌ترین برنامه‌هایی بگویید که آنها را دنبال می‌کنید.

این برنامه‌ها به چهاربخش شامل کمک‌درسی، معارف، هنری و ورزشی تقسیم می‌شود. بخش کمک‌درسی را باتوجه‌به ضعف عمومی دانش‌آموزان محله در دروس انگلیسی، عربی، ریاضی و فارسی ایجاد کردیم. این کلاس‌ها در برخی دروس به‌صورت گروه‌محور و رفع اشکال و در برخی دیگر مثل زبان انگلیسی در سه سطح مقدماتی تا پیشرفته برگزار می‌شود.

در بخش معارف، متناسب‌با سن شرکت‌کننده‌ها و جنسیتشان، کلاس‌های احکام، عقاید و قصه‌ها و ضرب‌المثل‌های قرآنی را به شیوه گفتگو و مباحثه برگزار می‌کنیم تا ضعف کنونی مدارس در آموزش‌های یادشده را جبران کنیم. بخش هنری، کلاس‌های فنی مثل رایانه را نیز شامل می‌شود.

همچنین بخش ورزشی و اردوها را به‌عنوان عاملی برای جذب و تنوع بخشیدن به برنامه‌ها اضافه کرده‌ایم. مسابقات فوتبال، فوتسال، پینگ‌پنگ، والیبال و شنا به‌اضافه اردوهایی برای دانش‌آموزان برتر، از برنامه‌هایی است که در این زمینه تعریف شده است. همه این کلاس‌ها هم رایگان برگزار می‌شود.

- استادان را چطور انتخاب می‌کنید؟

همگی طلبه‌های گزینش‌شده هستند که به لحاظ عقیدتی سالم‌اند و در رشته مرتبط با تدریسشان تخصص دارند.

- هزینه استادان، اردوها و جوایز چطور تأمین می‌شود؟

متأسفانه سازمان‌های دولتی از نظر مادی همراهی نمی‌کنند و هزینه‌ها با کمک خیران تأمین می‌شود.

- برای خانواده‌ها هم برنامه‌ای دارید؟

به‌جز برنامه‌های مناجات و دعاخوانی که در طول هفته و در مناسبت‌های مذهبی برگزار می‌شود، مسابقاتی ویژه خانواده‌ها برگزار و کلاس‌های روان‌شناسی را با حضور استادانی از آستان قدس رضوی دایر می‌کنیم.

پایان پیام/

کد خبر 1765758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha