«اسلوونی» به رسمیت شناختن فلسطین را بررسی می‌کند

پس از نروژ، اسپانیا و ایرلند، اسلوونی در حال بررسی به رسمیت شناختن کشور فلسطین است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از عربی ۲۱، رابرت گولوب، نخست وزیر اسلوونی، گفت: دولت پنجشنبه آینده تحویل پرونده به رسمیت شناختن فلسطین برای تصویب به پارلمان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

گولوب در جریان سفر به الجزایر و دیدار با عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در مقر ریاست جمهوری این سخنان را گفت.

گولوب با تبون در مورد شرایط غم انگیز غزه و ضرورت حمایت از فلسطین گفتگو کرد.

نخست وزیر اسلوونی درباره شباهت دیدگاه‌ها با تبون در مورد لزوم حق آزادی و تعیین سرنوشت برای مردم و ملت‌هایی که برای کسب استقلال خود تلاش می‌کنند، به ویژه در مورد فلسطین تاکید کردند.

گولوب هفته گذشته وضعیت غزه را فاجعه بار توصیف کرد که شاهد نقض تمامی قوانین حقوق بشر بود و تاکید کرد که کشورش ماه آینده کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت.

رهبران اسلوونی، اسپانیا، ایرلند و مالت در بیانیه مشترکی که مارس گذشته منتشر کردند، اعلام کردند که آماده به رسمیت شناختن کشور فلسطین هستند.

اسپن بارت آیده، وزیر امور خارجه نروژ روز یکشنبه اوراق به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی نروژ را به محمد مصطفی، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل داد.

مصطفی گفت: به رسمیت شناختن برای ما بسیار مهم است و این مهم‌ترین کاری است که هر کسی می تواند برای مردم فلسطین انجام دهد.

چهارشنبه گذشته، نروژ، ایرلند و اسپانیا به طور همزمان واکنش خود را به کمپین سیاسی تحت رهبری مادرید اعلام کردند تا کشور فلسطین را بر اساس قوانین بین المللی و قطعنامه های مربوطه شورای امنیت به رسمیت بشناسند.

به گفته دولت‌های این سه کشور، این قطعنامه از ۲۸ می لازم‌الاجرا می‌شود و به فلسطین به عنوان یک کشور مستقل تمام حقوق و وظایف را اعطا می‌کند.

واکنش‌های بین‌المللی و عربی با استقبال از اعلام رسمی نروژ، اسپانیا و ایرلند مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین به دنبال داشت.

جنبش مقاومت اسلامی «حماس» از اعلام رسمی نروژ، ایرلند و اسپانیا مبنی بر به رسمیت شناختن کشور فلسطین استقبال کرد و آن را «گامی مهم» در مسیر تأیید حق مردم فلسطین بر سرزمینشان دانست.

حماس در بیانیه خود از کشورهای جهان خواست «حقوق ملی مشروع ما را به رسمیت بشناسند، از مبارزات او برای آزادی و استقلال حمایت کنند و به اشغال سرزمین ما توسط صهیونیست‌ها پایان دهند.

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب از به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط نروژ، ایرلند و اسپانیا استقبال کرد و از کشورهایی که آن را به رسمیت نمی شناسند خواست از این سه کشور الگوبرداری کنند.

وی گفت: من درود می فرستم و از این سه کشور برای این اقدام که آنها را در سمت راست تاریخ در این درگیری قرار می دهد، تشکر می کنم.

شورای همکاری خلیج فارس از تصمیم برای به رسمیت شناختن رسمی کشورهای فلسطین استقبال کرد و بیانیه شورای همکاری خلیج فارس به نقل از جاسم محمد البودویی، دبیرکل آن، اعلام کرد که تصمیم سه کشور برای به رسمیت شناختن این کشور فلسطین نشان دهنده «گامی اساسی و راهبردی در جهت دستیابی به راه حل دو دولتی» است.

وی افزود: این تصمیم همچنین «انگیزه ای قوی برای همه کشورها برای برداشتن گام های مشابه برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین است که به مردم فلسطین کمک می کند تا پس از سال‌ها بی عدالتی به همه حقوق خود دست یابند و در صلح، عدالت و استقلال زندگی کنند.

کد خبر 1765801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha