نروژ کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

دولت نروژ با اعلام اینکه امروز (سه شنبه ۸ خرداد) کشور فلسطین را به طور رسمی به رسمیت خواهد شناخت به دو کشور اروپایی دیگر یعنی ایرلند و اسپانیا در این مسیر پیوست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « thesun»، دولت نروژ با اعلام اینکه امروز (سه شنبه ۸ خرداد) کشور فلسطین را به طور رسمی به رسمیت خواهد شناخت به دو کشور اروپایی دیگر یعنی ایرلند و اسپانیا در این مسیر پیوست.

این سه کشور اروپایی پیش از این اعلام کرده بودند که کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت؛ اقدامی که توسط اسرائیل جایزه ای برای جنبش مقاووت حماس اعلام شده و محکوم شده است.

اسپانیا، ایرلند و نروژ بر این باورند که ابتکار عمل آنها تاثیر نمادین قوی دارد و احتمالادیگر کشورها را تشویق می کند که از این رویه پیروی کنند.

آنها همچنین به نقش تاریخی نروژ و اسپانیا در پیشبرد تلاش های صلح اسرائیل و فلسطین اشاره می کنند؛ به عنوان مثال در سال ۱۹۹۱دو طرف برای اولین بار در کنفرانس صلح مادرید که راه را برای توافقنامه اسلو در سال ۱۹۹۳ هموار کرد، با هم دیدار کردند.

«خوزه مانوئل آلبارس»، وزیر امور خارجه اسپانیا روز گذشته (دوشنبه ۷ خرداد) در بروکسل گفت: به رسمیت شناختن کشور فلسطین به معنای عدالت برای مردم فلسطین است.

نروژ چند روز پیش به «محمد مصطفی» نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اطلاع داد که به رسمیت شناختن کشور فلسطین از سوی این کشور روز ۲۸ می (سه شنبه ۸ خرداد)  به طور رسمی اجرایی خواهد شد.

اگرچه اسلوونی نیز روند به رسمیت شناختن کشور فلسطین را آغاز کرده است، اما این موضوع باعث بروز اختلافات شدید در بین ۲۷ کشور اتحادیه اروپا شده است که اسپانیا و ایرلند بخشی از این بلوک هستند.

برای چندین دهه، به رسمیت شناختن رسمی کشور فلسطین به عنوان آخرین اقدام مذاکرات صلح بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها تلقی می شد.

واشنگتن و اکثر کشورهای اروپای غربی گفته اند که مایلند روزی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند، اما نه قبل از توافق بر سر موضوعاتی مانند وضعیت بیت المقدس و مرزهای نهایی.

کشتار اخیر در غزه باعث احیای درخواست ها برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین شده است و تعداد زیادی از کشورهای اروپایی برای انجام این کار ابراز تمایل کرده اند.

در داخل اتحادیه اروپا، کشورهایی مانند فرانسه معتقدند که زمان مناسبی برای انجام این کار نیست.

اقدام اسپانیا، ایرلند و نروژ به این معنی است که ۱۴۵ کشور از ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل اکنون کشور فلسطین را به رسمیت می شناسند.

اینها شامل بسیاری از کشورهای خاورمیانه، آفریقایی و آسیایی می شود که آمریکا، کانادا، بیشتر کشورهای اروپای غربی، استرالیا، ژاپن و کره جنوبی عضو آنها نیستند.

در سال ۲۰۱۴، سوئد اولین عضو اتحادیه اروپا بود که کشور فلسطین را به رسمیت شناخت و این پس از اقدام شش کشور اروپایی دیگر یعنی بلغارستان، قبرس، جمهوری چک، مجارستان، لهستان و رومانی بود که در این مسیر گام برداشتند.

کد خبر 1765802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha