رئیس سابق موساد، دادستان جنایی بین المللی را تهدید به توقف تحقیقات کرد

روزنامه بریتانیایی «گاردین» در گزارشی تهدیدهای رئیس سابق موساد اسرائیل به دادستان سابق دیوان کیفری بین‌المللی را در سلسله جلسات محرمانه با هدف کنار گذاشتن تحقیقات جنایات جنگی رژیم اشغالگر فاش کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، روزنامه بریتانیایی «گاردین» فاش کرد که یوسی کوهن، رئیس سابق سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) دادستان دیوان کیفری بین‌المللی را در یک سلسله جلسات محرمانه تهدید کرده است تا از تحقیقات جنایات جنگی رژیم صهیونیستی دست بردارد.

به نوشته این روزنامه، ارتباطات محرمانه یوسی کوهن با فاتو بنسودا، دادستان وقت دیوان کیفری بین‌المللی، در سال‌های قبل از تصمیم او برای آغاز تحقیقات رسمی در مورد جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در سرزمین‌های اشغالی فلسطین صورت گرفته است

این روزنامه نوشت: دخالت شخصی کوهن در عملیات علیه دیوان کیفری بین‌المللی در زمانی رخ داد که او مدیر موساد بود و فعالیت‌های او در سطح بالایی اعلام شد و بر این اساس به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی توجیه کردند که دادگاه تهدیدی برای تعقیب پرسنل نظامی است.

به گفته یکی دیگر از منابع اسرائیلی مطلع از عملیات علیه بنسودا، وی گفت: «هدف موساد این بود که با دادستان معامله کند یا او را به عنوان فردی که با خواسته‌های اسرائیل همکاری می‌کند، به خدمت بگیرد.»

یک منبع سومی که با این عملیات آشناست، گفت: کوهن به عنوان «مدیر غیر رسمی نتانیاهو» عمل می‌کرده است.

این روزنامه گزارش داد: کوهن که در آن زمان یکی از نزدیک‌ترین متحدان نتانیاهو بود و به عنوان یک نیروی سیاسی به تنهایی در اسرائیل ظاهر شده بود، او شخصاً مشارکت موساد در کمپین تقریبا ۱۰ ساله رژیم صهیونیستی برای تضعیف دادگاه رهبری کرد.

به گفته این روزنامه، منابع دیگر تاکید کردند که بنسودا به گروه کوچکی از مقامات ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی درباره تلاش‌های کوهن برای تأثیرگذاری بر او، در میان نگرانی‌ها درباره ماهیت تهدیدآمیز رفتار او، اطلاع داده است.

گفتنی است، اسرائیل و متحدانش برای تضعیف استقلال دیوان کیفری بین‌المللی تلاش می‌کنند، زیرا اعضای کنگره، از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، به دیوان هشدار داده‌اند که هر گونه دستور بازداشت علیه مقامات اسرائیلی به دنبال جنگ این رژیم علیه غزه با انتقام آمریکایی‌ها مواجه خواهد شد.

در اواسط ماه می، مجمع کشورهای عضو دیوان کیفری بین‌المللی از تلاش‌ها برای تضعیف استقلال دیوان در تحقیقات خود در مورد وضعیت فلسطین اشغالی ابراز تاسف کرد.

این مجمع در بیانیه‌ای اعلام کرد: برخی اظهارات اخیر در رابطه با تحقیقات دیوان به منزله «تهدید تلافی جویانه» است و از همه کشورها می‌خواهیم به استقلال و بی‌طرفی دیوان احترام بگذارند.

کد خبر 1765868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha