تقاضای جدید مجمع همکاری چین و کشورهای عربی درباره غزه

مجمع همکاری چین و کشورهای عربی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا قطعنامه‌های الزام آور برای دستیابی به آتش بس فوری، جامع و پایدار در غزه اتخاذ کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «آناتولی»، مجمع همکاری چین و کشورهای عربی از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا قطعنامه‌های الزام آور برای دستیابی به آتش بس فوری، جامع و پایدار در غزه اتخاذ کند.

چین و کشورهای عربی آمریکا را به دلیل استفاده از حق وتو علیه فلسطین محکوم کردند.واشنگتن ماه گذشته در شورای امنیت سازمان ملل متحد به اعطای عضویت کامل به فلسطین رای منفی داده بود.

در بیانیه مشترکی در مجمع همکاری چین و کشورهای عربی در پکن، دو طرف از شورا خواستند تا قطعنامه های الزام آور را برای دستیابی به آتش بس فوری، جامع و پایدار در غزه اتخاذ کند.

دو طرف تجاوز مستمر اسرائیل به مردم فلسطین در غزه و همچنین حمله به شهر رفح و بمباران اردوگاه های آوارگان را محکوم کردند.

حمله هوایی روز یکشنبه گذشته به یک اردوگاه اسکان آوارگان فلسطینی در رفح منجر به شهادت حداقل ۴۵ غیرنظامی شد که اکثز آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دادند.

این بیانیه مشترک از سوی چین و کشورهای عربی با حمایت از اقدامات دیوان بین المللی دادگستری علیه اسرائیل در غزه، از شورای امنیت خواسته است که قطعنامه‌های مربوطه خود را اجرا کند و زندگی در غزه را به حالت عادی بازگرداند.

این بیانیه با تاکید بر اینکه تشکیل کشور فلسطین در سرزمین‌ها اشغالی% راه حل مناسب است خواستار برگزاری کنفرانس بین المللی درباره فلسطین شد که می تواند به حل مناقشه منجر شود.

در این بیانیه آمده است: صلح، امنیت و ثبات در منطقه بدون پایان دادن به اشغال سرزمین فلسطین به پایتختی قدس شرقی، بلندی‌های جولان اشغالی سوریه و سرزمین‌های اشغالی لبنان محقق نمی‌شود.

اسرائیل از ۷ اکتبر حمله وحشیانه ای را به نوار غزه آغاز کرده است که در آن بیش از ۳۶ هزار نفر به شهادت رسیده و حدود ۸۱ هزار و ۴۰۰ نفر زخمی شده اند.

با گذشت نزدیک به هشت ماه از جنگ اسرائیل، بخش های وسیعی از غزه در میان محاصره فلج کننده مواد غذایی، آب سالم و دارو، ویران شده است.

اسرائیل در دادگاه بین‌المللی دادگستری به نسل‌کشی متهم شده است و این دادگاه در آخرین حکم خود به رژیم صهیونیستی دستور داده است که فورا عملیات خود در رفح را متوقف کند، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی قبل از حمله به آن در ۶ می از جنگ پناه برده بودند.

بیانیه مشترک پس از آن صادر شد که پکن میزبان دهمین نشست وزیران از روز پنجشنبه بود که «شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین و همچنین چهار رهبر عرب در آن حضور داشتند.

«حمد بن عیسی آل خلیفه»، پادشاه بحرین؛ «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر؛ «قیس سعید»، رئیس جمهوری تونس و «شیخ محمد بن زاید آل نهیان»، رئیس امارات متحده عربی نیز در این مجمع سخنرانی کردند.

این مجمع به عنوان یک ابتکار گفتگوی رسمی بین چین و اتحادیه عرب برای بحث در مورد مکانیسم هماهنگی چندجانبه اولیه بین دومین اقتصاد بزرگ جهان و کشورهای عربی عمل می کند.

کد خبر 1766318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha