لزوم اجرای دستورات دادگاه لاهه علیه اسرائیل توسط شورای امنیت

سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی در یک بیانیه مشترک از همه اعضای دائمی و منتخب شورای امنیت سازمان ملل خواستند که دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در مورد اقدامات اسرائیل در رفح غزه را اجرایی کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «nrc.no»، سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی در یک بیانیه مشترک از همه اعضای دائمی و منتخب شورای امنیت سازمان ملل خواستند که دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری لاهه در مورد اقدامات اسرائیل در رفح غزه را اجرایی کنند.

آنها تاکید کردند که برای حمایت از قوانین بین المللی و اطمینان از اجرای تعهدات اسرائیل طبق دستور دیوان بین المللی دادگستری، اقدام فوری لازم است.

دیوان بین‌المللی دادگستری تشخیص داده است که عملیات نظامی اسرائیل در رفح، مطابق با پیش‌بینی‌ها و هشدارهای مکرر جامعه بشردوستانه، وضعیت انسانی فاجعه‌باری را ایجاد کرده است.

دادگاه لاهه دستور توقف فوری عملیات نظامی در رفح، باز کردن گذرگاه مرزی رفح برای کمک‌های بشردوستانه بدون مانع و دسترسی نهادهای حقیقت یاب سازمان ملل برای بررسی موارد نقض احتمالی کنوانسیون نسل‌کشی را صادر کرده است.

از زمان آغاز خصومت‌ها، غزه با ویرانی و رنج بی‌سابقه‌ای مواجه شده و به گفته وزارت بهداشت غزه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون بیش از ۳۵ هزار و ۸۰۰ فلسطینی کشته و ۸۰ هزار و ۲۰۰ نفر زخمی شده اند.

همچنین بر اساس گزارش‌های دریافت شده، بیش از ۸۰۰ هزار نفر از رفح از ۶ می ۲۰۲۴ تا کنون آواره شده اند و هزاران نفر بدون خدمات ضروری در میان آوار زندگی می کنند.توزیع مواد غذایی در رفح نیز به دلیل کمبود شدید عرضه و ناامنی متوقف شده است و این بحران انسانی را بدتر می کند.

علیرغم دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل برای توقف عملیات‌های نظامی، کشتار و خونریزی همچنان ادامه دارد و حملات اخیر به یک اردوگاه آوارگان در نزدیکی تأسیسات کمک‌رسانی سازمان ملل در رفح، ده‌ها نفر از جمله کودکان را کشته و بسیاری را مجروح کرده است.

رعایت نکردن این دستورات ممکن است آفریقای جنوبی را وادار کند تا این موضوع را به شورای امنیت که طبق منشور سازمان ملل صلاحیت اجرای تصمیم الزام آور  دیوان بین‌المللی دادگستری را دارد، مطرح کند.

سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی در بیانیه مشترک خود نوشتند: ما از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که برای اطمینان از اجرای دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری، دستیابی به کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان و امکان تحقیقات کامل در مورد نقض قوانین بین‌المللی، اقدام قاطعانه انجام دهد.

در این بیانیه آمده است: شورای امنیت باید اکنون برای حمایت از عدالت، حمایت از حقوق بشر و حفظ صلح و امنیت بین المللی اقدام کند. ناکامی در انجام این کار، شرایط را برای حفظ حیات انسانی در غزه به خطر می اندازد و اعتماد جهانی به اولویت حقوق بین الملل را تضعیف می کند.

کد خبر 1765874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha