مردم به دولتمردان شبیه‌ترند!

مردم، به دولتمردان خود شبیه‏ترند تا به پدرانشان»؛ این حدیث از امام علی (ع) بیان می‌کند که روابط بین دولتمردان و مردم سرآغاز مهمی در جامعه است. امام علی (ع) تأکید دارند که رفتار و اخلاق دولتمردان تأثیرگذاری بسیار زیادی بر رفتار و اخلاق مردم دارد.

خبرگزاری شبستان-استان فارس؛ مهدی رحمانیان| از آموزه‌ها و نکته‌های دین اسلام که تاکید فراوانی روی آن شده، اهمیت و نقش و جایگاه زمامدارن در صلاح و فساد، سعادت و شقاوت، پیشرفت یا عقب گرد امت‌ها و ملت‌هاست.

زمامداران اگر انسان‌های بزرگ و لایق و کارآمدی باشند، جامعه هم آن‌گونه خواهد شد اما اگر انسانهای کوچک و بی حال و سست و کم سواد یا بی سوادی باشند جامعه نیز چنین خواهد شد.

مردم به دولتمردان شبیه ترند!

اَلنّاسُ بِاُمَرائِهِمْ اَشْبَهُ مِنْهُمْ‌بِآبائِهِمْ؛ مردم، به دولتمردان خود شبیه‏ترند تا به پدرانشان»؛ این حدیث از امام علی (ع) بیان می‌کند که روابط بین دولتمردان و مردم سرآغاز مهمی در جامعه است. امام علی (ع) تأکید دارند که رفتار و اخلاق دولتمردان تأثیرگذاری بسیار زیادی بر رفتار و اخلاق مردم دارد.

وقتی که دولتمردان نمونه‌های اخلاقی خوبی ارائه می‌دهند، مردم نیز از آنها تأثیر می‌پذیرند و بهترین نمونه‌های اخلاقی خود را نشان می‌دهند.

وقتی که دولتمردان نمونه‌های اخلاقی خوبی ارائه می‌دهند، مردم نیز از آنها تأثیر می‌پذیرند و بهترین نمونه‌های اخلاقی خود را نشان می‌دهند.

این حدیث به ما یادآوری می‌کند که نقش و تأثیر رهبران و دولتمردان بر جوامع بسیار است و باید آنان به عنوان الگوی اخلاقی برای مردم باشند. اهمیت این حدیث بر اهمیت انتخاب صحیح مدیران در جامعه تأکید دارد و بیان می‌کند که اگر رهبران با اخلاق و رفتار نیکو باشند، مردم نیز از آنان الهام می‌گیرند و بهترین نمونه‌های خود را از رهبری آنها به اثبات خواهند رساند.

شایسته انتخاب کنیم

این جمله «الناس علی دین ملوکهم» حدیث نیست اما حرف درستی است. اگر بخواهیم بدانیم دین و اعتقاد مردم چگونه است باید نگاهی به زمامداران و حاکمان و شخصیت‌های سیاسی آنها انداخت.» این را امام جمعه جهرم می گوید و ادامه می دهد: در یک کلام، این هشدار بزرگان دین برای این است که ما باور کنیم برای امروز و آینده جامعه و کشور و شهر و آبادی و روستا باید زمامدار و مسئول شایسته داشته باشیم. اینجاست که امام امیرالمومنین (ع) می‌فرماید نوع مردمان هر جامعه‌ای چه کوچک و چه بزرگ به زمامداران و امیران و حاکمان شبیه‌ترند تا به پدران‌شان.

به گفته حجت الاسلام محمدحسین مدبر، قطعا منظور شباهت ژنتیک و ظاهری نیست بلکه اخلاق، رفتار، شخصیت، منش و سبک زندگی است که متأثر از زمامداران است.

مردم به دولتمردان شبیه‌ترند!

حضرت ختمی مرتبت محمدبن عبدالله(ص) در جمع یاران فرمودند: «صنفان من أمتی إذا صلحا صلحت أمتی وإذا فسدا فسدت أمتی » دو گروه از انسانها اگر صالح و شایسته و یا فاسد و نالایق باشند امت من نیز این‌گونه خواهند شد. سوال کردند یا رسول‌الله (ص) این دو گروه چه کسانی هستند؟ فرمودند: «الفقهاء والامراء» عالمان دین و حاکمان، و حاکمان همان کسانی هستند که امروزه ما به آنها مسئولین می‌گوییم.

در انتخابمان حساس باشیم

آنگونه که این استاد حوزه و دانشگاه می گوید: ما گاهی مستقیم یا غیرمستقیم در گزینش و انتخاب زمامداران برای کشور و استان و شهرمان دخالت داریم و اگر به شهر و دیار و وطن خود و به آینده فرزندان‌مان علاقه داریم و برای دین و دنیا دلسوزی داریم باید خیلی حساس باشیم که چه کسانی بر ما زمامداری خواهند کرد زیرا آنها با میزان فعالیت‌هایشان از نظر کمی  و اولویتها از نظر کیفی بسیار موثرند.

باید خیلی حساس باشیم که چه کسانی بر ما زمامداری خواهند کرد زیرا آنها با میزان فعالیت‌هایشان از نظر کمی  و اولویتها از نظر کیفی بسیار موثرند.

آورده‌اند که مرحوم سید حسن مدرس زمانی مسئولیت مدرسه علمیه‌ای داشت روزی جوانی از خانواده‌های متمول با لباس‌های آنچنانی آمد و گفت می‌خواهم طلبه شوم. آقا نگاهی به لباسش کرد و دید تعداد زیادی دکمه دارد، رو به او نمود و گفت: آقا شما به درد این کار نمی‌خورید بروید و مشغول کار دیگری شوید! علت را پرسید، آقا جواب داد: شما تا بخواهید لباستان را عوض کنید وقت زیادی تلف می‌شود و به درس خواندن نمی‌رسید و این حال بعضی از مسئولین است که گاهی این‌قدر به قیافه و مدل ریش و مدل موها و لباس اهمیت می‌دهند که روزانه وقت زیادی باید صرف آنها نمایند.

رئیس جمهوری که تختخواب مخصوصش را باید با خود حمل کند کجا و آن بزرگواری که خواب و استراحتش را در صندلی هواپیما انجام می‌دهد؟ به هر حال باید به این نکته توجه داشته باشیم که ما در فقه و حقوق یک رابطه‌ای بین موجر و مستأجر و یا بین مستأجر و اجیر داریم. مستأجر آن کسی است که شخصی را اجیر می‌کند که کاری برایش انجام دهد. مردم هم وقتی در انتخابات شرکت می‌کنند مستأجرند و فردی را برای کاری استخدام و اجیر می‌کنند و این یک واقعیت است.

مسئولین خادمند

مدبر با اشاره به اینکه از لحاظ اخلاقی نیز بزرگان دین فرموده‌اند مسئولین خادم و کارگر و خدمتکار مردم هستند، عنوان می کند: اسلام می فرماید: ای مستأجرها! ای ملت! ای امت! باید برایتان مهم باشد که چه کسی را اجیر می‌کنید. شما وقتی بخواهید خانه‌ای بسازید مرتب سوال می‌کنید که کدام بنا و معمار بهتر است، آیا کسی که می‌خواهد مملکت را بسازد یا خدای ناخواسته خراب کند مهم نیست؟ پس باید حساس باشیم که مملکت را به سمت خرابی نکشیم.

تقوای مردم در انتخابات یعنی شایسته گزینی، پرهیز از بی تفاوتی، ناامید کردن دشمن.

امام جمعه جهرم می گوید: اکنون در حال ساختن خانه‌ای به نام کشور ایران هستیم و در این بین  معمار از دنیا رفته و خانه نیمه تمام است، معمار بعدی کیست؟ نکند شخصی بیاید و کارهای خوبی هم که آن معمار قبلی انجام داده خراب کند! حتی باید معماری بیاوریم که از قبلی بهترباشد که ان شاءلله چنین خواهد شد.

تقوای مردم در انتخابات یعنی شایسته گزینی، یعنی پرهیز از بی تفاوتی، یعنی ناامید کردن دشمن، پس نظر بیندازیم  که از بین این کسانی که ثبت نام می‌کنند دشمن کدام را تایید می‌کند و یا برای آمدن کدام یک عزا گرفته است و این خود ملاک و معیاری برای شایسته گزینی است که احتیاج به بصیرت و آگاهی دارد.

کد خبر 1766338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha