تحول‌گرایی در بهره‌وری از موقوفات

با تغییر رویکرد اوقاف و امور خیریه استان زنجان از اجاره داری موقوفات به سرمایه گذاری و بهره وری مستقیم؛ شاهد تحولات جدیدی در زمینه درآمدزایی موقوفات هستیم که حکایت از رشد ۱۶ برابری درآمد موقوفات در پنج سال اخیر دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان؛ وقف در لغت به معنای توقف و حبس است و در اصطلاح فقهی از عقود اسلامی به شمار می‌آید که معنی آن حبس کردن مال و جاری کردن منفعت یا ثمره آن برای استفاده عموم مردم، بدون دریافت عوض است. وقف یکی از برترین مصادیق احسان و نیکوکاری است که در سامان‌دهی زندگی فردی و اجتماعی، نقش فراوانی دارد. وقف قبل از اسلام هم بین مردم متداول بود، اما با ظهور اسلام توسط پیامبر(ص) و ائمه(ع) بسیار پررنگ و قوی شد، امروز در دیگر کشورها با ادیان مختلف هم این سنت البته با عناوین دیگر جاری است.

وقف یکی از بسترهای مناسب رفع نیازهای مادی و معنوی جامعه در طول زمان است و در نتیجه باید محلی برای ایجاد درآمد پایدار و سرشار برای رفع این نیازها باشد تا  ضمن اینکه واقفین  از انجام وقف راضی شده و نیکوکاران نیز برای انجام کار نیک و ماندگار تشویق شده و پیشقدم شوند.

با تغییر رویکرد سازمان اوقاف از اجاره داری صرف به بهره وری و رونق تولید در موقوفات، طرح های متعددی از جمله اجرای طرح های کشاورزی و راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی به اجرا درآمده است که موجب تغییرات محسوسی در درآمدزایی موقوفات شده است.

تحول‌گرایی در بهره‌وری از موقوفات استان زنجان

در استان زنجان ۲۸۰۰ موقوفه به ثبت رسیده است که ۱۵۰۰ مورد آن مربوط به اماکن مذهبی می شود و ۱۳۰۰ مورد نیز موقوفاتی هستند که با نیات متنوع وقف شده است.

حجت الاسلام کرمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در این زمینه به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: ۷۰ درصد از موقوفات استان زنجان مربوط به اراضی کشاورزی است که بسیاری از این اراضی به صورت دیم کشت می شود و تا چندی پیش این اراضی به صورت اجاره ای اداره می شد ولی با تغییر در سیاست های مدیریت، تلاش شده تا با اجرای طرح های متعدد و متناسب با اراضی، درآمد زایی انجام شود.

وی ادامه داد: دستیابی به تولید و افزایش بهره وری از موقوفات یکی از تاکیدات اداره اوقاف و امور خیریه استان در سال های اخیر است. در استان زنجان در ۱۰ زمین کشاورزی که به صورت اجاره ای اداره می شد، طرح های کشاورزی با نظارت مستقیم اوقاف اجرا می شود.

تحول‌گرایی در بهره‌وری از موقوفات استان زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان یادآور شد: یکی از طرح های سرمایه گذاری در اراضی کشاورزی مربوط به روستای ته دره شهرستان طارم است که ۶ دانگه موقوفه است و اوقاف و امور خیریه استان زنجان اجرای بزرگترین طرح زیتون کاری را در این روستا آغاز کرده است. این روستا که در زمان قاجاریه و توسط فردی به نام مظفرالدوله وقف شده است دارای ۷۰ خانوار جمعیت است و از سال ۱۳۹۰ اجرای طرح زیتون کاری در این روستا در دستور کار قرار گرفت.

به گفته وی، از دیگر طرح های درآمدزایی از طریق موقوفات راه اندازی نیروگاه های خورشیدی است که یکی از شاخص ترین آنها راه اندازی ۳ نیروگاه بزرگ و ۳ نیروگاه کوچک مقیاس خورشیدی در اراضی وقفی و همچنین  امامزادگان شاخص استان با حجم سرمایه گذاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است.

حجت الاسلام کرمی با یادآوری اینکه سرمایه گذاری با هدف رونق تولید و ایجاد درآمد پایدار برای موقوفات اولویت اوقاف است، اضافه کرد: هزینه ۶۰۰ میلیون تومانی خرید تجهیزات و نصب این نیروگاه به طور کامل از محل درآمدهای موقوفه قیدار نبی(ع) این شهرستان تامین و پرداخت شده است  و هرگونه درآمد کسب شده در آینده نیز صرف نیات این موقوفه مهم در شهرستان خدابنده خواهد شد.

تحول‌گرایی در بهره‌وری از موقوفات استان زنجان

کرمی ادامه داد: ظرفیت این نیروگاه کوچک مقیاس ۲۰ کیلووات بر ساعت است و با توجه به متوسط ۷ ساعت تابش خورشید در استان  و قیمت ۲۲ هزار ریالی هر کیلووات برق، درآمد سالانه ای  بیش از ۱۱۰ میلیون تومان عاید موقوفه می شود و ظرف کمتر از پنج سال هزینه سربه سر شده  و این سرمایه گذاری به سودآوری خواهد رسید.

به گفته وی، احداث یک نیروگاه خورشیدی ۳ مگاواتی در مجموعه کشت و صنعت حسینیه اعظم زنجان و ۲ نیروگاه ۲ و ۱ مگاواتی در اراضی وقفی محدوده شهر قیدار و ۳ نیروگاه کوچک مقیاس در امامزاده ابراهیم(ع) شهر سجاس، ساختمان موقوفه پیامبر اعظم  شهر قیدار و محوطه بقعه حضرت قیدار نبی(ع) را  در برنامه داریم که طرحهای توجیهی آنها  تدوین و مجوزهای اولیه نیز گرفته شده است.

تحول‌گرایی در بهره‌وری از موقوفات استان زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان خاطرنشان کرد: این چهارمین نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک راه اندازی شده در موقوفات و امامزادگان استان است و با اضافه شدن ۶ نیروگاه، تعداد آنها به ۱۰ عدد خواهد رسید.

حجت‌الاسلام  کرمی با یادآوری اینکه اکنون اوقاف زنجان توان سرمایه گذاری با رقم های قابل توجهی را دارد، گفت: اخیرا جلسه با معاونت اقتصادی استاندار تشکیل شد و ظرفیتهای اوقاف زنجان تبیین گردید که این معاونت علاقه مند شدند که در این خصوص از اوقاف برای سرمایه گذاری که باعث رونق تولید ایجاد اشتغال نقش موثر ایفا خواهد کرد حمایت نمایند.

وی اضافه کرد: مجموع درآمد موقوفات و نذورات امامزادگان از ۷ میلیارد تومان در سال ۹۸ به بیش از ۱۱۵ میلیارد تومان در سال گذشته رسید که از رشد ۱۶ برابری در پنج سال حکایت دارد  و سال گذشته در میزان رشد درآمد در کشور توانستیم  با ۴۳۷٪ رشد، رتبه اول را کسب کنیم.

تحول‌گرایی در بهره‌وری از موقوفات استان زنجان

به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان، اکنون رویکرد اوقاف چه در سطح کشوری و استانی از اجاره داری اراضی و املاک موقوفه به اجرای مستقیم طرح های تولیدی و سرمایه گذاری، همکاری با شرکت های دانش بنیان و اجرای طرح با رویکرد دانش بنیان و همچنین مشارکت دادن مردم در اداره موقوفات تغییر پیدا کرده و با هدف استفاده از ظرفیت مردمی در فعال سازی موقوفات ۱۲۰۰ نفر  به عنوان امین موقوفات در سطح کشور جذب و مشغول فعالیت شده اند که ۱۷ نفر از این امین موقوفات مردمی نیز در سطح استان زنجان فعال هستند و در صورتی که بتوانند ظرفیت های موقوفات را فعال کرده و با استفاده از روش های نوین و  بهره وری و درآمد موقوفات را به میزان قابل توجهی افزایش دهند حق الزحمه آنان طبق قوانین موجود از همین درآمدها پرداخت می شود.

حجت الاسلام کرمی با تاکید بر اینکه از ورود سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی به موقوفات استقبال می کنیم و در پی استفاده از ظرفیت این بخش در فعال سازی و ارتقای موقوفات هستیم، ادامه داد: در استان زنجان بیش از ۲۸۰۰ موقوفه و ۱۳۲ امامزاده و بقعه متبرکه وجود دارد که حدود ۱۵۰۰ مورد از موقوفات مسجد، حسینیه، تکیه یا مکان مذهبی مشابه است و نزدیک ۱۳۰۰ موقوفه باقیمانده اکثرا اراضی کشاورزی دیمی و اندک آبی است و موارد کمی نیز واحدهای تجاری و مسکونی وقفی یا احداث شده در اراضی موقوفه است که در بازه های زمانی مختلف از طریق مزایده به بهره برداران بخش خصوصی واگذار شده و  ۵۰ درصد درآمد آنها صرف اجرای نیات واقفان و الباقی نیز برای حفظ و نگهداری موقوفات هزینه و ذخیره می شود.

تحول‌گرایی در بهره‌وری از موقوفات استان زنجان

کد خبر 1766374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha