بیانیه مشترک میانجی‌گران مذاکرات در خصوص توافق بین حماس و اسرائیل

قطر، مصر و آمریکا در بیانیه‌ای مشترک از حماس و اسرائیل خواستند به توافق بپردازند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، قطر، مصر و ایالات متحده از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) و اسرائیل خواستند تا توافقی منعقد کنند که اصولی را که جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن در سخنرانی دیروز جمعه خود بیان کرد، در بر گیرد.

قطر، مصر و ایالات متحده در بیانیه‌ای سه جانبه اعلام کردند: ما به عنوان میانجی در مذاکرات جاری برای اطمینان از آتش بس در نوار غزه و آزادی گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان، از حماس و اسرائیل می‌خواهیم توافقنامه‌ای را منعقد کنید که دربرگیرنده اصولی باشد که رئیس جمهور بایدن در ۳۱ می ۲۰۲۴ بیان کرد.

در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: این اصول خواسته‌های همه طرف‌ها را برای مذاکره در نظر گرفته است و به رنج طولانی همه ساکنان غزه و همچنین رنج طولانی گروگان‌ها و خانواده‌های آنها پایان می‌دهد.

بر اساس بیانیه سه جانبه، این توافقنامه «نقشه راه برای آتش بس دائمی و پایان دادن به بحران» را ارائه می‌دهد.

در ادامه، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطردر تماسی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به گفتگو درباره وضعیت غزه پرداختند.

دو طرف درباره تحولات میانجیگری مشترک و توافق پیشنهادی برای دستیابی به آتش بس کامل در نوار محاصره شده،  گفتگو کردند.

وزارت خارجه آمریکا - در بیانیه ای - اعلام کرد که بلینکن از نخست وزیر و وزیر خارجه قطر به خاطر نقش اساسی قطر در میانجیگری و کمک به دستیابی به صلح تشکر کرده است.

وی افزود: بلینکن از حماس خواسته است بدون تأخیر این توافق را بپذیرد و بر مزایای آن برای مردم فلسطین تأکید کرد.

بلینکن همچنین - در تماسی مشابه با همتای مصری خود سامح شکری - پیشنهاد بایدن در مورد آتش بس در غزه و تلاش های میانجیگری را مورد بحث قرار داد.

رئیس جمهور آمریکا روز جمعه درباره پیشنهاد جدید اسرائیل برای دستیابی به توافق آتش بس و تبادل اسرا با حماس صحبت کرد و از اسرائیل خواست در این مسیر حرکت کند.

وی اظهار کرد: مرحله اول شش هفته به طول خواهد انجامید و شامل آتش بس کامل و عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از تمام مناطق پرجمعیت غزه، آزادی تعدادی از گروگان‌ها از جمله زنان، سالمندان و مجروحان در مقابل آزادی صدها اسیر فلسطینی است.

بایدن تاکید کرد: طرف‌های اسرائیلی و فلسطینی در این شش هفته درباره آتش‌بس دائمی مذاکره خواهند کرد، اما اگر مذاکرات ادامه داشته باشد، آتش‌بس ادامه خواهد داشت.

کد خبر 1766476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha