«طریق عشق»؛ نغمه‌های شاعران تانزانیایی در سالروز فراق امام خمینی(ره)

بیش از یکصد و پنجاه تن از شاعران و دانشجویان تانزانیایی در سالروز فراق امام خمینی(ره) در مراسم «طریق عشق» شرکت کردند و تازه‌ترین اشعار خود را به پیشگاه آن حضرت تقدیم کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بیش از یکصد و پنجاه تن از شاعران و دانشجویان تانزانیایی در سالروز فراق امام خمینی(ره) در مراسم «طریق عشق» شرکت کردند. این برنامه به ابتکار رایزن فرهنگی کشورمان در تانزانیا با مشارکت انجمن ملی شعرای تانزانیا و گروه مناظره دانشجویان دانشگاه دارالسلام با حضور حسین الوندی، سفیر و محسن معارفی، رایزن فرهنگی کشورمان برگزار شد.

الوندی، سفیر کشورمان در تانزانیا در سخنرانی خود، با اشاره به اندیشه‌های ماندگار امام خمینی(ره) گفت: بعد از ۳۵ سال از رحلت امام خمینی(ره) همچنان لازم است ابعاد شخصیتی این مرد الهی را بیشتر بشناسیم؛ چراکه هم فقیه بود و هم فیلسوف، هم شاعر و عارف.

سفیر کشورمان در تانزانیا افزود: حضرت امام خمینی(ره) سیاستمداری انقلابی بود که تحول بزرگی در نظام بشری ایجاد کرد.

الوندی با اشاره به اینکه در بسیاری از اندیشه‌های عرفانی، رویگردانی از سیاست توصیه می‌شود، بیان کرد که امام خمینی(ره) عارف کم نظیری بود که اندیشه عرفانی را با دنیای سیاست پیوند داد و معتقد بود اندیشه عرفانی می‌تواند اندیشه سیاست درست و غیرمبتنی بر دروغ و نیرنگ و بر پایه انسانیت ایجاد کند که زمینه ساز آرامش و آسایش و تربیت انسان باشد.

وی تأکید کرد: در اندیشه امام خمینی(ره) صلح زمانی ارزشمند است که حقوق بشر رعایت شود و عدالت برقرار شود، چراکه صلحی که بدون عدالت باشد، معنایی جز اسارت و ذلت ندارد. به همین خاطر است که امام خمینی(ره) حتی پیش از انقلاب اسلامی، از حامیان حقوق فلسطینیان بود و امت اسلامی را تشویق می‌کرد که برای برقراری صلح در منطقه باید از امیال توسعه طلبانه اسرائیل جلوگیری کنند.

«طریق عشق»؛ نغمه‌های شاعران تانزانیایی در سالروز فراق امام خمینی(ره)

معارفی، رایزن فرهنگی کشورمان نیز در سخنان خود، اظهار داشت: جان مایه تمام اندیشه‌های امام خمینی(ره) این است که صلح و دوستی و محبت در اجتماع و جامعه بین‌المللی وقتی پایدار می‌ماند که آنها فرد یا جامعه یا کشور مستکبری نباشد که خودش را بالاتر از بقیه ببیند و نخواهد به قوانین و سنت‌های دیگران احترام بگذارد.

وی ضمن نمایش کلیپی با موضوع جایزه ملی امام خمینی(ره)، در این باره توضیحاتی ارائه کرد و از حاضرین خواست با ارسال ابتکارات علمی و عملی خود در مدت مقرر از این فرصت بهره مند شوند.

در ادامه، شاعران تانزانیایی اشعاری با عناوین «صلح»، «به یاد خمینی(ره)»، «ایران و تانزانیا»، «تسلیت به ایران»، «ما در غم شما شریکیم» را به زبان سواحیلی سرودند. بخشی دیگر از مضامین شعرها در سوگ رئیس جمهور شهید ایران و حزن و اندوه مردم تانزانیا در کنار مردم ایران اختصاص یافت.

گروهی از دانشجویان دانشگاه دارالسلام، مناظره خود را با موضوع «آیا کشورهای آفریقایی باید در منازعه اسرائیل و فلسطین وارد شوند» شروع کردند. ۱۲ تن از دانشجویان در دو گروه موافق و مخالف در این مناظره شرکت و نکات مورد نظر خود را بیان کردند.

«طریق عشق»؛ نغمه‌های شاعران تانزانیایی در سالروز فراق امام خمینی(ره)

با پایان یافتن بخش مناظره، داور مناظره درباره کیفیت مناظره نقطه نظرات خود را بیان داشت و نفرات برتر انتخاب حائز دریافت جوایزی به رسم یادبود شدند.

در پایان این برنامه، توضیحاتی درباره نامه اخیر مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به جوانان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا ارائه شد.

کد خبر 1766506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha