نیت خالص و معامله با خدا ویژگی برجسته امام خمینی(ره) بود

حجت الاسلام سروش گفت: در سیره انبیاء و اولیاء الهی و از جمله امام راحل آن چیزی که مشهود و برجسته است همین نیت اخلاص و معامله با خداست.

حجت الاسلام جمال سروش در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان، از همدان،  ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و  سی و پنجمین سالگرد ارتحال ایشان گفت:شخصیت وارسته و والای حضرت امام خمینی(ره) به عنوان معمار کبیر انقلاب در ابعاد مختلف قابل بررسی است.

عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ملایر با بیان اینکه هر فعل اختیاری از جمله خدمت به مردم به دو نیت ممکن است انجام شود افزود: این دو شامل نیت قرب الهی و رضای پروردگار و دوم به نیت غیر الهی که کاری نفسانی و دنیایی و شیطانی  است.

وی افزود: اگر انسان خدمتی  به سایر انسان ها  داشته باشد و  دیگران از آن بهره‌مند شوند  اما این کار با نیت غیر خدایی و به منزله شهرت باشد با این کار به خدا نزدیک نمی شود و کارش نورانیت ندارد و دل های انسان ها متوجه او نمی شود.

سروش  تصریح کرد:  متقابلا کسی که برای خدا به مردم خدمت می کند حتی اگر خدمتش کم هم باشد دلهای مردم به او علاقمند شده و مصداق این کار  دلیل در  ۹۶ سوره مریم آمده که می فرماید:إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَٰنُ وُدًّا: قطعاً کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، به زودی [خدای] رحمان برای آنان [در دل ها] محبتی قرار خواهد داد.

 وی اضافه کرد: بنابراین آن چیزی که ارزش دارد و به کار انسان قیمت و ارزش می دهد نیت الهی است که از به حسن فاعلی در مقابل حسن فعلی تعبیر می‌شود و حسن فعلی یعنی هر کار نیکی  در راستای خدمت به مردم اگر فاقد حسن فاعلی باشد ارزش ندارد و یا فاقد ارزش است.

 عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ملایر با بیان اینکه در سیره انبیاء و اولیاء الهی و از جمله امام راحل آن چیزی که مشهود است و برجسته همین نیت اخلاص و معامله با خداست گفت: امام خمینی  اول با خدا معامله و نیتش را الهی کرد.

وی بیان کرد: امام راحل بعد از نیت الهی در حد وسع و توانش به خدمت مردم پرداخت و در نتیجه صرفا برای خوش آیندی مردم سخنی نمی گفت و کاری نمی کرد و همین امر سر محبوبیت امام راحل و دیگر بندگان خوب خداست.

سروش  با طرح این سوال که با چه مقدار هزینه دنیایی می توان آن مردمی که به استقبال امام آمدند و یا در تشییع جنازه اش (و تشییع جنازه شهدایی مثل سردار سلیمانی و آیت الله رئیسی) شرکت کردند جمع کرد؟  افزود: قطعا چنین چیزی نشدنی است؛ اگر می شد سران کشورهای لائیک و سکولار هم این کار را می کردند.

وی اضافه کرد: پس معلوم می شود این تجمعات چیزی جز کار خدا نیست. خداست که دلها را تصرف می کند و جمعیت های میلیونی را بدون دخالت دولت ها به میدان می آورد و موجبات اعجاب دنیا را فراهم می کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: نتیجه این واقعیت این است که مسئولین هر کاری که می خواهند برای مردم انجام دهند اولا خدا را و ثانیا مصلحت واقعی مردم را در نظر بگیرند.

عضو هیات علمی گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه ملایر ابراز داشت: لازمه این نگاه این است که انسان دیگر حاضر نمی شود که به هر طریقی به مسئولیت برسد و مردم یا بخشی از آنها را خوشحال کند و رضای خلق را به قیمت خشم پروردگار بخرد و صرفا برای دلخوشی مردم سخنی نمی‌گوید.

 وی افزود: کسانی که این گونه رفتار می کنند در واقع بین تکلیف مداری و مردم داری به بهترین وجه جمع کرده اند، خدمتشان خداگونه است و نه خدمت در راستای حب دنیا و هوای نفس و مورد رضای شیطان. این افراد مصداق فرمایش امیرالمؤمنین علیه السلام می شوند آنجا که می فرماید:و قال (علیه السلام) : مَنْ أَصْلَحَ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ اللَّهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ مَا بَیْنَهُ وَ بَیْنَ النَّاسِ؛ وَ مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ، أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْیَاهُ؛ وَ مَنْ کَانَ لَهُ مِنْ نَفْسِهِ وَاعِظٌ، کَانَ عَلَیْهِ مِنَ اللَّهِ حَافِظٌ؛ هر که رابطه میان خود و خدا را نیکو سازد، خداوند نیز، رابطه او را با مردم نیکو سازد و هر که کار آخرت خود را به صلاح آورد، خداوند، کار دنیایش را به صلاح آورد و هر که اندرز دهنده خود باشد از سوی خدا برای او نگهبانی بود.

 سروش در پایان  اضافه کرد: به تعبیر دیگر امام راحل و کسانی که در این مکتب پرورش یافته اند مانند شهدا و مخصوصا شهید مقاومت سردار سلیمانی و سید شهیدان خدمت آیت الله رئیسی و همراهانشان، خدمتشان خدا گونه است و به همین خاطر ماندگار می شوند.

کد خبر 1766616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha