تاریخ با امام خمینی(ره) مسیر جدیدی پیدا کرد

حجت الاسلام کرباسچی گفت: امام با ارائه‌ی یک نسخه ی بروز و متعالی از اسلام که ساحت اندیشه تا عمل همه را یکسره در بر می گرفت، به پیکره امت اسلام و همه ی حق طلبانی که از تنگناهای لیبرالیسم و کمونیسم به تنگ آمده بودند، جان تازه ای بخشید و اینگونه بود که تاریخ با خمینی، مسیر جدیدی پیدا کرد.

حجت الاسلام محمدرضا کرباسچی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه ضمن تسلیت بمناسبت ۳۵ امین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره)، گفت:ره بر انقلاب در تعبیری، امام خمینی را یکی از سرآمدان تاریخ معرفی می کنند و می گویند: «امام از سرآمدان تاریخ ما است؛ نه فقط از سرآمدان روزگار ما. سرآمدان کسانی هستند که در هر رشته‌ای، در هر بخشی از بخش های معارفی و عملیِ انسان ها دارای عظمت  هستندو  در میان بزرگان و اشخاص باعظمت، بعضی‌ها یک سر و گردن از دیگران برترند که به اینها می گوییم سرآمد.  

مدرس حوزه علمیه  افزود:در هر روزگاری سرآمدانی وجود دارند لکن بعضی‌ها مخصوص روزگار خودشان نیستند، [بلکه] سرآمد تاریخ هستند لذا سرآمدان را نمی شود از حافظه‌ی تاریخ حذف کرد؛ نکته‌ی مهمّ مورد توجّه ما این است، امام یک سرآمدِ همه‌جانبه است؛ هم در دانش های دینی سرآمد است  امام در فقه، در فلسفه، در عرفان نظری، سرآمد است ــ هم در ایمان و تقوا و رفتارهای پرهیزکارانه سرآمد است، هم در استحکام شخصیّت و قوّت اراده سرآمد است، هم در قیامِ لله و سیاست‌ورزیِ انقلابی و ایجادِ تحوّل در نظامِ بشری سرآمد و یگانه است. این خصوصیّات در هیچ‌کدام از سرآمدانِ تاریخِ ما با هم جمع نشده است، [امّا] در امام بزرگوار این خصوصیّات با همدیگر جمع است.» 

وی با اشاره به بیانات  رهبر انقلاب در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب در این عبارت کلیدهای اصلی شناخت امام را برای شناخت همگان و حتی آنانی که اعتقادی به شخصیت و راه امام ندارند معرفی نموده اند.  
 

حجت الاسلام کرباسچی با بیان اینکه پیرامون روش معرفی امام به افراد، تصریح کرد: توجه به تاریخ معاصر برای شناخت عمیق‌تر شخصیت و حرکت امام است که در نگاه رهبر انقلاب، بستر اصلی شناخت امام و راه و روش او، تاریخ است. اگر امام در برهه ی حیات مادی خویش، محبوس و محصور شود بدرستی شناخته نخواهد شد. امام حقیقی،   زمانی شناخته خواهد شد که در بستر تاریخ و حرکت های تاریخی دیده شود؛ آنگاه قدر و قیمت امام و انقلاب اسلامی شناخته خواهد شد. «سرآمد تاریخ» بودن امام هم از همین نگاه حاصل می شود همچنین امام در زمانه ای ظهور کرد که مکاتب مادی اندیشه و عمل انسان معاصر را قبضه کرده بودند و همه ی راه ها به سوی عالم معنا را به روی او بسته بودند و چنین وانمود می کردند که راهی جز این نیست.  

مدرس حوزه علمیه گفت: امام با تکیه بر معارف و حکمت اسلامی راه جدیدی در مقابل بشر گشود و جاده ی تاریخ را از یک طرفه بودن خارج کرد. تا جاییکه آن فیلسوف سیاسی فرانسوی، امام و حرکت او را «روح یک جهان بی روح» معرفی نمود.  

وی افزود: نگاه تاریخی به امام و حرکت او لایه های دیگری هم دارد،  امام(ره) در میان رهبران سیاسی دنیا که با قدرت های استعماری مبارزه کردند، دارای امتیازات متعددی بود،  آنکه مبارزه ی امام یک مبارزه ی کور و بدون پشتوانه و هدف نبود، بلکه از سویی به نظام اندیشه ی اسلامی (یعنی قرآن، سنت و عقلانیت اسلامی) متکی بود و از سوی دیگر تنها ناظر و محدود به اهداف سیاسی و مادی نبود؛ بلکه با بهره گیری از عرفان اسلامی، افقی فرامادی را برای جوامع انسانی در نظر گرفته بود تا جوامع در سیر تکاملی خود به آن نائل شوند. چنین پشتوانه ی علمی قویم و چنان هدف متعالی در نگاه هیچ یک از رهبران انقلابی دنیا به چشم نمی خورد همچنین نوع نگاه عرفانی امام، او را در بطن جامعه و همراه با آن تعریف می کرد، بنابر این اگرچه امام رهبر سیاسی و معنوی و پیشقراول این حرکت بود، اما با مردم خود پیوند ناگسستنی داشت. پیوند و قرابت با زبان و اندیشه و زندگی مردم عادی از ویژگی های برجسته ی امام بود که تا پایان عمر ایشان ادامه پیدا کرد.

حجت الاسلام کرباسچی با اشاره به اینکه جمع بین سنت و پیشرفت دومین ویژگی قابل ذکر درباره ی شخصیت و اقدامات امام است، اظهار کرد: در زمانه ای که امت اسلام در تقلای بیرون آمدن از ننگ عقب افتادگی بود و برای یافتن هویت جدید، گاهی پشت پا به گذشته ی خود می زد و گاهی اینده را بکلی نادیده می گرفت و ردای تحجر و سلفی گری بر تن می کرد، امام توانست با اتکا به حکمت پربار اسلامی از سویی و اتکا به فقه جعفری و روش اجتهاد جواهری راه جدیدی باز کند که علاوه بر پای بندی به فرهنگ و سنن اسلامی، راه پیشرفت و آبادانی دنیا را هم تأمین کند و بسیاری از کشورهای اسلامی در روندهای توسعه، عملا الگوهای توسعه ی مادی را پذیرفتند و به پوسته ای از شریعت اسلامی رضایت دادند؛ برخی دیگر نیز عطای توسعه را به لقایش بخشیدند و به سودای حفظ سنت توحیدی و نبوی، درهای جهان جدید را به روی خود بستند.  

وی گفت: امام (ره) با اتکا به حکمت اسلامی و فقه جعفری و روش اجتهاد، اولا تکامل تاریخی جوامع انسانی را به رسمیت شناخت و با بهره گیری از روش اجتهاد، بن بست های تاریخی فقه و میدان عمل را یک یک گشود و اینگونه شد که نسخه ی اصلاحی امام برای بشر پس از لیبرالیسم و کمونیسم و... در حد نظر باقی نماند و به مرحله جامعه سازی و اجرا نیز وارد شد.

مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه هویت بخشی به امت اسلامی یکی از ثمرات اقدامات گذشته است که گوشه ای از آن گفته آمد، هویت بخشی به امت اسلامی در برابر امواج لیبرالیسم و کمونیسم بود، تصریح کرد: در حالیکه امت اسلام در برابر این امواج سهمگین هویت خود را از دست داده  و شخصیت خود را لگدمال می دید، امام با ارائه ی یک نسخه ی بروز و متعالی از اسلام که ساحت اندیشه تا عمل همه را یکسره در بر می گرفت، به پیکره امت اسلام و همه ی حق طلبانی که از تنگناهای لیبرالیسم و کمونیسم به تنگ آمده بودند، جان تازه ای بخشید و اینگونه بود که تاریخ با خمینی، مسیر جدیدی پیدا کرد.

حجت الاسلام کرباسچی با اشاره به اینکه مهمترین محورهایی که در شخصیت و اندیشه ی امام به نسل جدید باید مورد تاکید قرار گیرد، گفت: توجه دادن به نظام اندیشه ی جامع امام ره از ساحت نظر تا میدان عمل که این، ویژگی تمام مصلحان بزرگ اجتماعی است و هیچ اقدام اصلاحی بدون چنین پشتوانه ای به نتیجه نمی رسد و امام (ره) در این ویژگی به یک جریان علمی و تاریخی قویم متکی و خود عصاره و محصول آن بود که این ویژگی امام با مرور آثار امام قابل ملاحظه است.

وی افزود: آثار استاد شهید مرتضی مطهری (ره) به عنوان یکی از بزرگترین شاگردان امام (ره)، خصوصا کتاب بسیار مهم «علل گرایش به مادیگری» ترسیم بهتری از وضعیت فکری جهان و بن بست های نظری آن در قرن بیستم ارائه می دهد.

این مدرس حوزه علمیه خاطر نشان کرد:  توجه دادن به تاریخ عمومی جهان از رنسانس به این سو و جریانات استعماری حاکم بر دنیا که با توجه به شخصیت و حرکت امام (ره)، بدون در نظر گرفتن حوادث تاریخی و جریانهای فکری قابل فهم نیست لذاجهان غرب به مدت حدود ۴۰۰ سال با بهره گیری از توان علمی و توان اقتصادی برآمده از آن، گوشه گوشه ی جهان را به خدمت خود در آورد و آنگاه که شعله های بیداری و استقلال خواهی فروزان شد و ملت ها یک یک از یوغ استعمار بیرون رفتند، غرب نیز راه های جدیدی برای استعمار پیش کشید و داستان تحقیر و بهره کشی را بنحو دیگری ادامه داد همچنین شعار اصلی امام (ره) که در سراسر وصیتنامه ی ایشان مشهود است، تاکید بر خودآگاهی و خودباوری امت ها برای رسیدن به استقلال است و بدون این دو، استقلال ملت ها شعاری بیش نیست که این فضای تاریخی باید برای نسل جوان بخوبی تشریح شود زیرا شناخت فضای تاریخی، علمی و سیاسی جهان در قرن بیستم است که بخوبی نشان می دهد امام چگونه و با چه ابزار و هدفی پنجه در پنجه مکاتب مادی انداخت و به نظر می رسد که اینها مواردی است که می تواند نسل جدید را در شناخت شخصیت و حرکت امام (ره) کمک کار باشد.

کد خبر 1766673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha