۳ شاخصه اصلی معمار انقلاب

حجت الاسلام ترکاشوند گفت: تکلیف مداری، مردم داری و تهذیب نفس سه شاخصه برجسته امام خمینی(ره) بود.

حجت الاسلام احسان ترکاشوند در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان از همدان، ضمن تسلیت سالروز رحلت امام راحل به ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: تکلیف مداری، مردم داری، و تهذیب نفس سه شاخصه  برجسته امام خمینی(ره) بود.

 عضو هئیت علمی و استاد حوزه و دانشگاه ملایر با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی تکلیف مداری بود افزود: تکلیف مداری اساسا دو نکته دارد اینکه اگر ما تشخیص دادیم تکلیفمان یک امر است ولی نتیجه نمی‌گیریم آیا وظیفه داریم که امام راحل فرمود: ما مامور به وظیفه هستیم و نه حصول نتیجه و دوم اینکه اهمیتی ندارد که این تکلیف بزرگ باشد یا کوچک و امام تکلیف خود را انجام می‌دادند.

 وی اضافه کرد: این تکلیف مداری از نگاه امام می‌تواند نامه به گورباچف باشد یا حکم ارتداد سلمان رشدی و با توجه به اینکه در برای امام بسیاری از کشورها درباره این حکم امام موضع می‌گرفتند اما امام برایشان اهمیت نداشت و به تکلیف خود عمل کردند و این تکلیف مداری بسیار حائز اهمیت است.

ترکاشوند اضافه کرد: امام در مصالح کشور آنجا که تشخیص می‌داد تکلیف و وظیفه چیست عمل می‌کردند و برایشان اهمیتی نداشت که چه کسی با این تکلیف مداری مخالف و یا موافق است امام عمل به تکلیف برایشان اهمیت داشت.

وی دومین ویژگی برجسته امام خمینی را مردم داری، تواضع و ساده زیستی این شخصیت والا عنوان کرد و افزود: اگر کسی اشرافی گری زندگی گند نمی‌تواند مردم دار باشد.

عضو هئیت علمی دانشگاه ملایر ادامه داد: نگاه از بالا به پایین برای یک فرد نمی‌تواند با مردم داری صدق کند و  امام راحل چه در دوان طلبگی چه زمانی که در نجف اشرف بودند یا دوارانی که نوفل لوشاتو فرانسه بودند و چه در زمان رهبری انقلاب که اوج کار ایشان بود باز هم مردمی داری را منشا کار خود قرار داده  است.

 وی تصریح کرد: امام خمینی(ره) تا پایان عمر در همان منزل ساده در جماران زندگی کردند و با اشرافی گری به شدت مخالفت بودند.

حجت الاسلام ترکاشوند به ویژگی سوم امام  راحل اشاره کرد و گفت: تهذیب نفس و، عرفان و اخلاق  از دیگر ویژگی‌های ایشان بودند که حتی در دوران اوج  فعالیت و رهبری جامعه  با آن همه شلوغی  به نکات عرفانی و اخلاق توجه ویژه داشتند.

 وی اضافه کرد: ایشان در ایامی مانند ماه مبارک رمضان می‌فرمود دیدارها را کم کنید چرا که می‌خواستند از لحظات ناب ماه رمضان برای خود سازی و حالات عرفانی بیشترین بهره را داشته باشند.

عضو هئیت علمی دانشگاه ملایر اضافه کرد: ایشان عصاره هم خوبی‌هایی عرفای بزرگ را یک جا در وجودشان داشتند و به لحاظ عرفان عملی هم خود ساخته بود و در محبت به مردم سر آمد بودند.

کد خبر 1766677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha