رونق کتابخوانی در نصف‌جهان با نذر بچه‌های مسجد

بازار مطالعه در بین شهروندان اصفهانی با طرح نذر کتاب کانون فرهنگی و هنری عالم آل محمد(ص) رونق پیدا کرده و جریان سازی فرهنگی مطلوبی با این ابتکار کانون صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، کانون فرهنگی و هنری عالم آل محمد(ص) یکی از مراکز فرهنگی کلانشهر اصفهان است که مسیر شکل گیری آن با برگزاری کلاس های آموزشی بوده اما کتابخوانی به نقطه عطفی در این نهاد تبدیل شده و تجربه آن امروز در بین دیگر مراکز فراگیر شده است.

تیم اجرایی کانون عالم آل محمد(ص) اصفهان وقتی عدم انگیزه در امر مطالعه و کتابخوانی را در بین مردم محله خود دیدند چاره اندیشی کردند اما دو طرح آن ها مثل مسابقه کتابخوانی و عضویت رایگان در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان با شکست و کمترین موفقیت روبرو شد اما آنان دست از کار نکشیدند و طرح جدید نذر کتاب را اجرایی کردند که موفقیت خوبی داشت.

برای آشنایی بیشتر با تجربه هدفمند این مرکز با «محسن نوریان» مدیر مسئول کانون فرهنگی و هنری عالم آل محمد(ص) اصفهان گفتگو کردیم که مشروح آن را اینجا می خوانید:

جریان شکل گیری کانون ادامه مسیر آن چگونه بود؟

کانون فرهنگی و هنری عالم آل محمد کار خود را مثل بسیاری از دیگر کانون با اجرای برنامه های فرهنگی و مناسبتی و اجرای کلاس های آموزشی و معارفی آغاز کرد و پس از برگزاری یک مسابقه کتابخوانی ملی با وجود استقبال بیش از هزار نفر اما بچه های کانون و اهالی محل کمترین میزان مشارکت را داشتند که بررسی این موضوع توجه همه تیم کانون را جلب کرد.

دیدگاه بر این شد که به جای فعالیت های ملی تاثیر گذاری بر حوزه فرهنگ محله و محیط پیرامونی در دستور کار قرار گیرد و بیشترین اولویت به این موضوع اختصاص پیدا کند به همین خاطر موضوع کتابخوانی با طرح های مختلف محلی مورد اجرا قرار گرفت.

کمک به افزایش سرانه مطالعه با نذر کتاب کانون عالم آل محمد(ص)

اقدامات کانون برای فعالیت کتابخوانی چه بود؟

برگزاری مسابقه کتابخوانی به عنوان مهمترین برنامه برای مطالعه بود که کمترین استقبال را از سوی همشهریان منطقه کانون داشت به همین خاطر سعی شد تا ارتباط با کتاب و فعالیت های این عرصه تقویت کنیم.

طرح عضویت رایگان اعضا کانون و نمازگزاران در کتابخانه عمومی شهرداری اصفهان به عنوان یکی از برنامه های شاخص در حوزه مطالعه مفید اجرایی شد که این اقدام نیز با کمترین میزان مشارکت همراه بود که بعد از آن با اجرای طرح نذر کتاب موفقیت به دست آمد.

کمک به افزایش سرانه مطالعه با نذر کتاب کانون عالم آل محمد(ص)

فرآیند طرح نذر کتاب چگونه آغاز شد؟

فراخوان نذر کتاب و اهدا کتاب به دیگران از سوی کانون در بین مردم و اعضا کانون اعلام شده و بچه های مسجد در مرحله اول با اهدا ۱۰۰ جلد کتاب مشارکت خود را آغاز کردند که دستاوردهای آن به مرور زمان روشن شد.

تبادل کتاب و مشارکت مردم به رونق بازار کتابخوانی منجر شد و کتابخانه مسجد مرکز تبادل کتاب بدون مرز و قانون کتابداری بود و همه نقش خود را ایفا می کردند.

اعضا کانون هم در مدیریت جذب کتاب و احصا کتب فرسوده نقش خود را ایفا کرده و اقلام غیر از کتاب مثل تسبیح و ادعیه که در جریان این طرح هدیه می شد در جایی دیگر نگهداری و به مصرف می رسید.

تبادل کتاب تا حدی پیش رفت که مردم بهترین کتاب های خود را برای خواندن دیگران هدیه داده و شمار کتاب ها به سه هزار جلد رسید.

کمک به افزایش سرانه مطالعه با نذر کتاب کانون عالم آل محمد(ص)

کانون در مسیر نذر کتاب را چگونه تکمیل کرد؟

این طرح پیوست همه برنامه های مسجد و محله شد در حالی که وقتی مراسمی و جشنی در مسجد بود یک میز کتاب نیز برپا و شهروندان، موضوع مورد علاقه را انتخاب کرده و به منزل می بردند.

کانون در مراسم های شهر نیز چنین جریانی را شکل داد و به تجهیز کتابخانه های دیگر مساجد نیز کمک کرد.

خرید کتاب های تازه نشر و اضافه کردن به کتابخانه مسجد از دیگر فعالیت های کانون در مسیر نذر کتاب بود که منجر به افزایش منابع شده و جذابیت مطالعه را افزایش می داد.

کمک به افزایش سرانه مطالعه با نذر کتاب کانون عالم آل محمد(ص)

فرازنشیب های طرح نذر کتاب چطور گذشت؟

بسیاری از افراد عدم بی انگیزگی در مطالعه را مطرح می کردند و همواره کانون را در اجرای این طرح منصرف می کردند اما مقاومت و استقامت باعث شد تا نتایج مثبتی را به دست آوریم.

انواع گروه های سنی در این خصوص علاقه مند بودند و اهدا کتاب را انجام دادند که منجر به تبادل منابع و افزایش تعداد مطالعه کنندگان شد.

کد خبر 1766761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha