بازگشت به مسجد؛ راهبرد فرهنگی دولت سیزدهم

 دولت مردمی شهید آیت الله رییسی از زمان شروع کار شعار فرهنگی خود را «بازگشت به مسجد» قرار داد، چراکه بر این باور است، اگر می‌خواهیم وضعیت عمومی کشور در حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی قرار گیرد، راهش بازگشت به مساجد است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، دولت سیزدهم از زمان شکل‌گیری تاکنون که حدود ۳۳ ماه از عمر آن می گذرد و به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی باید جای خود را به دولت چهاردهم بدهد، برای جلب اعتماد عمومی و امیدآفرینی تمامی همت خود را برای خدمتگزاری به مردم به کار گرفت و در همه عرصه‌ها پای کار بوده است.

مردمی بودن، از مردم شنیدن و در میان مردم بودن، شعارهای پرتکرار دولت سیزدهم بوده و است، موضوعی که رهبر انقلاب نیز در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره و به رئیس جمهور شهید توصیه کردند: «دولت مردمی را که شعار ایشان بود، در واقعیت محقق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند».

 دولت مردمی شهید آیت الله رییسی از زمان شروع کار شعار فرهنگی خود را «بازگشت به مسجد» قرار داد، چراکه معتقد بود، اگر می خواهیم وضعیت عمومی کشور در حوزه فرهنگ و هنر در جایگاه اصلی قرار گیرد، راهش بازگشت به مساجد است.

«محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بارها در سخنرانی های خود تأکید کرد: دولت مردمی اعتقاد قلبی دارد که انقلاب اسلامی مولود مساجد و برخاسته از ایمان عمیق مردم متدینی است که در صفوف به هم فشرده در سنگر مساجد گرد هم آمدند. به همین جهت «نهضت بازگشت به مساجد» شعار محوری فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوعات مختلف است.

دولت سیزدهم با اعتقاد به جایگاه اثرگذار مساجد و اینکه عمده اتفاقات فرهنگی در مساجد صورت گیرد، تقویت کانون های فرهنگی هنری مساجد را در دستور کار قرار داد و افزایش تعداد کانون ها به حدود ۲۷ هزارباب در دولت سیزدهم یکی از اتفاقات  قابل توجه در اهتمام به جایگاه مسجد بوده است.

افزایش کانون های مساجد به ۲۷ هزارباب

 از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه مسجد می توان به بهره گیری از ظرفیت مساجد و کانون های فرهنگی هنری برای تقویت برنامه های قرآنی اشاره کرد، به گونه ای که در سال ۱۴۰۲ دوهزار کانون فرهنگی هنری به فعالیت های قرآنی اختصاص یافت و در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل مساجد به پایگاه قرآنی، زمینه تبدیل مساجد به پایگاه قرآن را فراهم نمود.

رونمایی از سامانه جامع مساجد کشور با حضور رئیس‌جمهور

 رونمایی از سامانه جامع مساجد کشور، با هدف اشراف اطلاعاتی جامع نسبت به کل مساجد یکی دیگر از اقداماتی  بود که شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با همکاری دولت سیزدهم انجام داد. این سامانه جامع همزمان با برگزاری بیست و ششمین گردهمایی نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه کشور توسط رییس جمهور رونمایی شد.

این سامانه که امکان ارتباط دو سویه با ائمه جماعت مساجد و ایجاد دسترسی‌های تخصصی برای نهادها و دستگاه‌های پشتیبان مساجد را دارا است توسط قرارگاه ملی مسجد طراحی و راه‌اندازی شد.

رونمایی از سامانه همراه مسجد با شماره ۸۹۴۰

 رونمایی از سامانه همراه‌مسجد یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه مسجد محسوب می شود، این مرکز با هدف سهولت در ارتباط دوسویه و پاسخ دهی سریع به فعالان مسجدی و عموم مردم و پیگیری حل مسائل مطرح‌شده توسط ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد راه اندازی شده است.

بیان گوشه ای از اقدامات دولت سیزدهم در اهتمام به مسجد محوری نشان داد، این موضوع فقط یک شعار برای دولت سیزدهم نبود، بلکه جزو سیاست‌های مهم و اولویت‌دار دولت سیزدهم بوده است. 

کد خبر 1766795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha