اعتقاد توحیدی از عوامل ایجاد روحیه مردم داری در مسئولین است

حجت الاسلام علی عسگری با اشاره با عواملی که می‌توانند دست به دست هم دهند تا یک مسئولی روحیه مردم‌داری داشته باشد، تصریح کرد: یکی از مهمترین این عوامل، اعتقاد توحیدی است اگر کسی حقیقتاً نگاه الهی و توحیدی داشته باشد و با این نگاه تربیت شده باشد و زندگی کند قطعاً یکی از آثار آن مردمداری است.

حجت الاسلام علی عسگری در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، گفت: یکی از صفات ارزشمند انسانی و اخلاقی، صفت مردم داری است اینکه انسان در تمام شئونات زندگی توجه به مردم داشته باشد و به اندازه‌ای که از دستش بر می آید در راه رفع حاجات و مشکلات مردم قدم بردارد.
نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت با بیان اینکه روحیه مردم داری خیلی ارزشمند است، افزود: در مجموع آیات و روایات و معارف دینی جایگاه بسیار بلندی برای مردم داری تعریف شده است که این روایات ما بابی تحت عنوان «باب ادخال السرور فی قلب المومن» است یعنی اگر شما کاری انجام دهید که یادمانی به قلب بنده خدای انتقال دهید چه آثاری دارد.
وی با اشاره به اینکه روایات مربوط به باب خدمت رسانی  به مردم ذیل این باب وارد شده اند، ابراز کرد: حضرت عیسی (ع) در سوره مبارکه مریم آیه ۳۱ می‌فرمایند؛ «و جعلنی مبارکاً این ما کنت» یعنی هر کجا بودم وجودم مبارک بود خدا من را مبارک قرار داده بود، با برکت قرار داده بود»، در تفسیر این آیه شریفه روایتی از اصول کافی جلد اول وارد شده است که امام صادق (ع) فرمودند؛ اینکه حضرت عیسی علیه السلام می‌فرمایند؛ خدا من را مبارک و با برکت قرار داده بود منظور این است که من را فایده رسان مردم قرار داده بود نفع و فایده من به مردم می‌رسید.
حجت الاسلام عسگری ادامه داد: می‌توانیم اینطور تعبیر کنیم که انسان مبارک و با برکت انسانی است که نفع و فایده‌اش به مردم برسد در یک روایتی دیگر از کتاب شریف وسائل الشیعه جلد ۱۲ مرحوم شیخ حر عاملی از زبان پیغمبر گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند؛ «من مشی فی عون أخیه و منفعته فله ثواب المجاهدین فی سبیل الله» اگر کسی در راه خدمت به برادرش و منفعت رساندن به مردم قدمی بردارد مثل افتتاح سد، پل، کارخانه و امثال این ها، منفعت رساندن به مردم است.
نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت بیان کرد: پیغمبر اکرم (ص) می‌فرمایند؛ «فله ثواب المجاهدین فی سبیل الله» خدا ثواب مجاهدین در راه خودش را برای این انسان های خادم قرار می دهد این هم می شود مجاهد فی سبیل الله، گاهی اوقات مجاهد فی سبیل الله آن مجاهدی است که در میدان نبرد با دشمنی که امنیت ما را نشانه گرفته مجاهدت می‌کند و ثواب مجاهد فی سبیل الله را برای خودش ثبت می‌کند.
وی اضافه کرد: گاهی اوقات مجاهد فی سبیل الله به آن مجاهدی گفته می‌شود که در راه خدمت رسانی به مردم قدم برمی‌دارد، آن یکی می‌شود مجاهد فی سبیل الله برای امنیت کشور این یکی می‌شود مجاهد فی سبیل الله برای رفاه مردم کشور، هر دو مجاهد فی سبیل  الله هستند.
حجت الاسلام عسگری اظهار کرد: شما می دانید یکی از درب‌های بهشت، باب المجاهدین است در یک روایت دیگری مرحوم کلینی در جلد دوم کتاب شریف کافی از امام صادق (ع) نقل می کنند که آن حضرت از زبان خداوند متعال می‌فرمایند؛ «الخلق عیالی فاحبهم الی الطفهم بهم و اسعاهم فی حوائجهم» یعنی مردم خانواده خداوند حساب می شوند و بهترین انسان ها، محبوب‌ترین انسان ها در پیشگاه من خدا آن کسانی هستند که نسبت به مردم مهربانی بیشتری دارند نسبت به مردم لطف بیشتری دارند و بیشترین تلاش را در راه برطرف کردن حاجات مردم برمی دارند.
نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت خاطرنشان کرد: هرکس در راه خدمت به مردم قدم برمی‌دارد محبوب‌ترین بندگان در پیشگاه خدا حساب می شود، در یک روایت دیگری از ابن شعبه حرانی در اوایل کتاب شریف تحف العقول آوردند که «شیئان لیس فوقهما من البر شی ء الایمان و النفع للاخوان» دو عمل هستند در پیشگاه خداوند که بالاترین ثواب را دارند و چیزی بالاتر از ایمان به خداوند و النفع للاخوان یعنی خدمت رساندن به مردم، وجود ندارد.
وی ابراز کرد: در یک روایت دیگری نقل شده که ابوهاشم جعفری از اصحاب امام عسکری (ع) نقل می‌کند و می گوید در محضر آن حضرت بودم که فرمودند؛ ابوهاشم یکی از درب‌های بهشت باب المعروفین می باشد، خداوند یکی از درب های هشتگانه بهشت را «باب المعروفین» معرفی کرده یعنی باب خدمت رسانی به مردم و بعد در ادامه فرمودند؛ «ولا یدخله الا اهل المعروف» کسانی از این درب وارد بهشت می شوند که اهل خدمت رسانی به مردم باشند.
حجت الاسلام عسگری ادامه داد: ابوهاشم می گوید؛ وقتی که امام عسکری (ع) این کلام نورانی را ایراد فرمودند، من در دلم خوشحال شدم و گفتم خدایا شکرت من اهل خدمت کردن به مردم هستم اهل دستگیری از مردم هستم در دلم خوشحال شدم و خدا را شکر کردم که این صفت را دارم.
نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت عنوان کرد: ابوهاشم می گوید؛ معصوم (ع) اشراف بر عالم دارد از باطن ما و آزمایش ما آگاه است امام بلافاصله بعد از این خوشحالی و شکری که در دلم انجام دادم فرمودند؛ «دم علی ما أنت علیه» این روحیه خدمتگزاری را که داری ادامه بده.
وی اظهار کرد: دعای مکارم الاخلاق درخواست‌های امام سجاد (ع) از پروردگار عالم است در این دعا درخواست‌هایی از پروردگار عالم دارند، آن حضرت در یکی از فرازهای این دعای شریف از خدا این چنین طلب می‌کنند که الهی کاری کن که نیت من به سمت بهترین نیت ها حرکت کند و عملی که می‌خواهم انجام دهم جزء بهترین اعمال باشد مومن باید زرنگ باشد و دنبال بهترین‌ها بگردد.
حجت الاسلام عسگری اضافه کرد: بر اساس روایات بهترین عمل خدمت رسانی به مردم است این عمل در پیشگاه خداوند متعال ثواب فوق العاده دارد و  تعابیر بسیار عجیبی در این مورد در روایات داریم.
نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت با بیان اینکه از باب ثواب خدمت رسانی و مردمداری ما دیگر از این روایت بالاتر نداریم که خدمت به مردم و مردمدار بودن در پیشگاه خداوند چقدر ثواب دارد، عنوان کرد: این روایت را مرحوم مجلسی در بحار جلد ۹۴ نقل کرده که ابن عباس می گوید؛ در معیت امام مجتبی (ع) بودم که آن حضرت در خانه خدا بودند و مشغول به طواف، مکان بهترین مکان و عمل یکی از بهترین اعمال، امام معتکف و مشغول طواف بودند، ابن عباس می گوید؛ در همین حالت شخصی به امام مجتبی (ع) مراجعه کرد که یابن رسول الله (ص) من یک طلبکار دارم که مبلغی پول از من طلب دارد اکنون مطالبه کرده از من و من پولی در دست ندارم که طلب او را برآورده کنم اگر شما مبلغی نزدتان هست به من بدهید تا من ادای دین کنم، ابن عباس می گوید امام مجتبی (ع) به این بنده خدا فرمودند؛ اکنون مالی ندارم و  چیزی پیش من نیست، مراجعه کننده به امام عرضه داشت حداقل بیایید شما واسطه بشوید بالاخره شما نوه پیغمبر (ص) هستید امام معصوم هستید شاید به واسطه شما او به من فرصت بدهد می گوید امام مجتبی (ع) پذیرفت از حالت اعتکاف خارج شدند و طواف را رها کردند و همراه این بنده خدا حرکت کردند رفتند بعد از اینکه مشکل آن بنده خدا برطرف شد دوباره برگشتند ابن عباس می گوید من به امام (ع) عرضه داشتم آقا شما گویی فراموش کردید که در حال اعتکاف بودید و نباید از اعتکاف خارج می شدید می‌خواست بگوید ثواب عمل شما بهم خورد.
وی افزود؛ امام (ع) در جواب او فرمودند؛ از پدرم امیرالمومنین علی (ع) شنیدم که ایشان از زبان رسول خدا (ص) نقل کردند «من سعی فی حاجة اخیه المومن کمن عبد الله تسعة آلاف سنه صائماً نهاره و قائماً لیله» اگر کسی در راه برطرف کردن حاجت برادر مومنش یک قدمی بردارد که گره از کار او باز شود شبیه انسان عابدی است که ۹ هزار سال خداوند را عبادت کرده در حالی که در طول این ۹ هزار سال تمام روزها را روزه بوده و تمام شب‌ها را شب زنده داری کرده است.
حجت الاسلام عسگری بیان کرد: ما در حالت خوش بینانه ۶۰ تا ۷۰ سال بیشتر عمر نمی کنیم و در تمام این مدت عمر معلوم نیست چقدر ثواب بتوانیم کسب کنیم اگر اهل خدمت رسانی به مردم باشیم خداوند متعال یک چنین ثواب های عجیب و غریبی برای ما در نظر گرفته، ما ده‌ها و صدها روایت با این مضامین داریم که اگر شما می‌خواهید در چشم خداوند عزیز شوید اگر می‌خواهید که محبوب خداوند باشید سعی کنید خادم مردم باشید.
نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت ادامه داد: اگر می‌خواهید در دل اهل بیت (ع) جا باز کنید سعی کنید به مردم خدمت کنید، خدمت رسانی به مردم ابعاد مختلفی دارد بله گاهی اوقات خدمت رسانی به مردم این است که شخصی گره مالی دارد، مشکل مالی دارد شما کمکش می‌دهید  گاهی اوقات مشکلات مردم مشکلات مالی نیست دو تا از مومنین با یکدیگر قهر هستند شما می‌توانید واسطه بشوید این دو را با یکدیگر آشتی دهید گاهی اوقات خدمت به مردم به این شکل است که دو تا جوان به سن ازدواج رسیدند شما می توانی از آبرویت مایه بگذاری تا مشکلات ازدواج آنها حل شود.
وی ابراز کرد: یا اصلاً شما می‌توانی واسطه بشوی گاهی اوقات دو خانواده خوب را به یکدیگر معرفی کنی یک پسر خوب یک دختر خوب که  به سن ازدواج رسیده اند و شما هر دو را می شناسید و می دانید به درد یکدیگر می خورند واسطه ازدواجشان بشوی گاهی اوقات خدمت به مردم با یک لبخند است می‌توانی به مردم خدمت کنی با یک لبخند و اخلاق خوش گفت؛ «گر که دستت گشاده نیست ابرو گشاده باش» می‌توانی مهربان باشی مهربان باش با مردم با برخورد خوبت با مردم برخورد کن.

حجت الاسلام عسگری با بیان اینکه ابعاد خدمت رسانی در سیره رئیس جمهور شهید را خیلی زیبا مشاهده کردیم، خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از خدمات مردمی آیت الله رییسی افتتاح پروژه‌های متعدد، کارخانه‌ها، سدها، پل‌ها و مسائل زیرساختی بود حجم بسیار بالا و قابل توجهی از پروژه‌ها به دست این دولت خدمتگذار افتتاح شد، حجم زیادی از پروژه‌های نیمه تمامی که سالیان سال به علل مختلف متوقف شده بودند به دست  او مشغول به کار شدند.
نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت ادامه داد: کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که تعطیل شده بودند و حجم قابل ملاحظه‌ای هم داشتند دوباره احیا شدن و به چرخه تولید و فعالیت برگشتند و در این بُعد منفعت و خیر فراوانی شامل حال مردم شد، وقتی سدی احیا می شود، پلی ساخته می‌شود، کارخانه ای احیا می‌شود فایده‌اش به مردم می‌رسد. وی افزود: یک بُعد دیگر از خدمات رئیس جمهور مردمی و شهید ما این بود که خود ایشان از درآمد تدریس شان به مردم کمک می‌کردند، شما قطعاً آن نامه را دیدید که وقتی ایشان در مدرسه مروی مشغول به تدریس بودند آنجا نامه زده بودند به مسئول مربوطه که حق التدریس من را در اختیار طلاب نیازمند قرار بدهید.
حجت الاسلام عسکری بیان کرد: گاهی اوقات شما کار پر حجمی نباید انجام دهید همان چیزی که ما در سیره اهل بیت (ع) مشاهده می کردیم که معصومین (ع) گاهی اوقات با انسان‌هایی همنشین می شدند که از جایگاه اجتماعی پایینی برخوردار بودند و رئیس جمهور عزیز ما با تأسی به اهل بیت (ع) و بزرگان همین سیره و اخلاق را هم داشتند.
نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت ابراز کرد: شما بعضی از اخبار را مشاهده کردید که گاهی اوقات این رئیس جمهور عزیز، محبوب و مردمی می رفتند در یک منطقه نظامی با سربازان هم غذا می‌شدند و این هم یک بُعد از ابعاد مردمداری این رئیس جمهور عزیز بود.
وی اظهار کرد: بُعد دیگری از مردمداری این رئیس جمهور محبوب همان بود که ما همگی مشاهده می‌کردیم به محض اینکه یک اتفاق ناگوار یک اتفاق تلخ در گوشه و کنار مملکت اتفاق می‌افتاد فوری خودشان را به منطقه حادثه دیده  می‌رساندند اگر سیل و زلزله اتفاق می‌افتاد در کنار مردم بودند، مشکلات مردم را مشکلات خودشان می‌دیدند.
حجت الاسلام عسگری اضافه کرد: متاسفانه رئیس جمهورهایی داشتیم که از کاخ ریاست جمهوری خودشان تکانی نمی‌خوردند از مردمداری آقای رئیسی همین بود که در مشکلات و حوادثی که برای مملکت ما اتفاق می‌افتاد در کنار مردم بودند شما دیدید گاهی اوقات به قدری ایشان متواضع بودند، مردم دوست و مردمدار بودن که وقتی به منطقه‌های محروم و کم برخوردار می رفتند بعضی از پیران سالخورده برای اینکه رئیس جمهور را ببینند با تواضع کامل با ادب کامل دستور می‌دادند ماشینی که حامل ایشان بود متوقف شود و او با پیرزن صحبت می کرد و اگر احیاناً درخواستی داشت نامه‌ای داشت می‌گرفتند و قول مساعدت و همکاری می‌دادند.
 نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت عنوان کرد: در مقابل رئیس جمهور هم داشتیم که با ماشین گران قیمت از کنار کارگران می گذشت بدون اینکه حتی از ماشین پیاده بشود با بی احترامی با کارگران برخورد می کرد به هر حال این اخلاق زیبای رئیس جمهور عزیزمان از آن صحنه‌های درخشان و ارزشمندی بود که ما مشاهده کردیم و به عنوان یادگار و .درس از ایشان نصب العین خود قرار دادیم

وی با اشاره با عواملی که می‌توانند دست به دست هم دهند تا یک مسئولی روحیه مردم‌داری داشته باشد، تصریح کرد: یکی از مهمترین این عوامل، اعتقاد توحیدی است اگر کسی حقیقتاً نگاه الهی و توحیدی داشته باشد و با این نگاه تربیت شده باشد و زندگی کند قطعاً یکی از آثار آن مردمداری است، چون در نگاه توحیدی و الهی بیان داشتیم که خداوند متعال مردم را خانواده خویش معرفی می‌کند و بهترین انسان‌ها را خادم‌ترین آن‌ها برای مردم معرفی کردند درود خدا بر رئیس جمهور عزیز و شهید که این نگاه الهی را داشتند.
حجت الاسلام عسگری یادآور شد: شما در کلیپی که در فضای مجازی هم موجوده دیدید که راننده آیت الله رییسی وقتی از منطقه ای عبور می‌ کردند و تعدادی از مردم تجمع پیدا کرده بودند که رئیس جمهور را ببینند و راننده با بی‌اعتنایی عبور می کرد آیت الله رئیسی عزیز ناراحت شدند و با خطابی عتاب آمیز به آن راننده‌ و همراهانشان فرمودند؛ که اینها عزیز خدا هستند اگر از این به بعد به مردم توجه نکنید خودم باید پشت فرمان بنشینم.
 نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت خاطرنشان کرد: این مدل رفتاری نشأت گرفته از یک نگاه الهی است چون در نگاه الهی مردم در پیشگاه خداوند عزیز هستند مسئولی هم که با نگاه الهی تربیت شده باشد با تأسی از خداوند مردم را عزیز می‌داند و سعی می‌کند در رفع مشکلاتشان قدم بردارد.
وی بیان کرد: یکی دیگر از همراهان رییس جمهوری تعریف می‌کرد که آیت الله رئیسی برای زیارت امام رضا (ع) مشرف شده بودند حرم، خب مردم وقتی او را دیدند هجوم آوردند که صحبتی با رییس جمهوری کنند بالاخره نامه‌ای دست ایشون بدهند زیارت او ناقص ماند نتوانستند زیارت را تمام کنند یکی از آقایون همراه می گوید؛ گفتم حاج آقا حداقل زیارت را تمام می‌ کردید و بعد با مراجعه کنندگان صحبت  می‌کردید آقای رییسی به او فرمودند؛ ثواب این کار که من کار مردم را انجام بدهم کمتر از زیارت امام رضا (ع) نیست.
حجت الاسلام عسگری اضافه کرد: خب این ها نشان از آن نگاه الهی و توحیدی است که فرد با آن تربیت شده و با این باور زندگی می کند یکی دیگر از عواملی که در مردم داری یک مسئول می تواند واقعاً موثر باشد این است که مسئول باید از جنس مردم باشد.
نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت تصریح کرد: مسئول باید با غم و شادی مردم زندگی کرده باشد و تربیت شده باشد با مردم خوشی را تجربه کرده باشد تلخی و نقص‌ها و کمبودها را در زندگی خودش تجربه کرده باشد و در یک کلام از جنس خود مردم باشد، انسان‌ها هایی که زندگی‌های بی‌دردی داشتند انسان‌هایی که زندگی‌های مرفهی داشته اند این‌ها نمی‌توانند مشکلات مردم را حس کنند و برای حل مشکلات قدم بر دارند. 
وی خدا رحمت کند قدیمی ها را حرف های قشنگ و حکیمانه ای می‌زدند که ضرب المثل شده بین ما که «شکم سیر از شکم گرسنه خبر ندارد » و یا «کاخ نشین از کوخ نشین خبر ندارد»
 مسئولی که خودش گرسنگی و نداری را تجربه نکرده باشد خودش کمبودها و نقص‌ها را در زندگی خود لمس نکرده و با آنها زندگی نکرده باشد نمی‌تواند یک مسئول مردم‌دار باشد.
 حجت الاسلام عسکری بیان کرد: خدا رحمت کند رئیس جمهور شهید و و مردمی ما را که می‌فرمودند؛ وقتی که از فقر صحبت می شود من از فقری صحبت می‌کنم که خودم فقر را لمس کردم از فقری دارم حرف می زنم که با تمام وجودم حسش کرده ام خودم سختی کشیدم خودم کمبود دیدم نقص‌ها را دیدم و با این نقص ها و نداری ها و فقر زندگی کرده ام، خب  این مسئول می‌تواند مسئول مردمی باشد.
 نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت ابراز کرد: یکی دیگر از عواملی که می‌تواند در مردمداری انسان‌ها اثرگذار باشد تاثیرپذیری از مربیان بزرگ الهی و معلمان تربیت شده است  که اگر انسان این مربیان را به عنوان الگوی خودش قرار دهد و در مسیر آن بزرگواران قدم بردارد می‌تواند خودش را متصف به اوصاف آن بزرگواران کند.
وی خاطرنشان کرد: در رأس انسان‌های تربیت شده معصومین (ع) هستند و در مراتب بعدی علمای جلیل القدری هستند که ادامه دهنده راه معصومین می باشند معصومین ما همیشه مردم دار بودند و اهتمام ویژه‌ای به این امر داشتند و به اشکال مختلفی از مشکلات مردم گره گشایی می‌کردند و علمای بزرگ هم بودند و از دغدغه‌های بزرگ زندگیشان خدمت رسانی به مردم بود.
حجت الاسلام عسگری اظهار کرد: شهید جمهور خود را خادم الرضا (ع) و تربیت شده مکتب آن حضرت می‌دانست و خود را شاگردی از شاگردان علمای بزرگی همچون مرحوم امام (ره) و مرحوم شهید بهشتی (ره) می‌دانستند بنابراین از ائمه اطهار (ع) و از علمای بزرگواری که تربیت شده به دست اهل بیت بودند الگوبرداری کرده بود و در راه خدمت رسانی به مردم لحظه‌ای آرام و قرار نداشت و در راه خدمت به مردم حقیقتاً خستگی را خسته کرد.
نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت تاکید کرد: مهم‌ترین رهاورد مردمداری برای نظام، آبرو دادن به نظام و اعلام همبستگی و دلبستگی بین مردم و دولتمردان است، دشمنان همیشه در طول انقلاب تلاش کردند که بین مردم و دولتمردان فاصله بیندازند و همه جا پخش کردند که مردم از دولتمردانشان بدشان می آید از حاکمانشان راضی نیستند.
وی ابراز کرد: اگر مسئولی مردمدار باشد و در راه خدمت رسانی به مردم قدم بردارد مردم انسان‌های فهیم، باهوش و قدرشناسی هستند و همیشه پشت حاکمان و دولتمردان مردمی خود درآمده اند.
حجت الاسلام عسگری ادامه داد: اگر مسئولی مردم‌دار بود و توجه به حقوق مردم داشت و در راه خدمت رسانی به مردم قدم برداشت از مهمترین رهاوردهای این مردمداری این است که مردم با حضور خود در تمامی عرصه های سیاسی، اجتماعی و عبادی به نظام اسلامی آبرو می دهند.
نماینده ولی فقیه در سپاه جیرفت ادامه داد: مردم هم در عرصه منطقه ای و هم در عرصه بین الملل و همبستگی و دلدادگی خودشان را با نظام و انقلاب به نمایش می‌گذارند و این برای مملکت و برای نظام ایجاد قدرت و ایجاد آبرو می‌کند، حضور پررنگ مردم در تمامی حوادث سیاسی، اجتماعی و عبادی یکی از مهم ترین مولفه های قدرت است و اعتلای این قدرت به دست رؤسای مردمی و مردمدار است.
 وی عنوان کرد: شما در تشییع جنازه شهید جمهور جمعیت میلیونی مردم را که اشک می‌ریختند و گریه می‌کردند دیدید این مردم برای قدر شناسی آمده بودند و دلبستگی خود را به مسئول مردمی و نظام مردمی نمایش دادند و این حرکت عظیم مردمی درسی بزرگ برای سایر مسئولین و دولتمردان است که اگر مسئولی روحیه مردمی داشته باشد که در بین مردم باشد و از جنس مردم باشد مردم دوستش دارند، از او حمایت و تبعیت می‌کنند و این چنین زیبا و با عظمت او را بدرقه می‌کنند.

کد خبر 1766838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha