هشدار گروهای حقوق بشری درباره هدف قرار دادن مدارس اسلامی در فرانسه

گروه‌های حقوق بشر و گروه‌های اسلامی درفرانسه، دولت «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری این کشور را متهم به هدف قرار دادن جامعه مسلمانان کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « dailysabah»، گروه‌های حقوق بشر و گروه‌های اسلامی درفرانسه، دولت «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهوری این کشور را متهم به هدف قرار دادن جامعه مسلمانان به ویژه مدارسی کرده‌اند که یا آنها را تعطیل کرده یا بودجه‌های اصلی آنها را قطع کرده است.

رئیس‌جمهور فرانسه، پس از حملات مرگبار سال‌های اخیر توسط تروریست‌های خارجی و داخلی، اقداماتی را علیه آنچه «جدایی‌گرایی اسلامی» و «اسلام رادیکال» در فرانسه می‌خواند، انجام داده است.

این سرکوب‌ها به دنبال محدود کردن نفوذ خارجی بر نهادهای اسلامی در فرانسه و مقابله با آن چیزی است که به گقته مکرون یک برنامه بلندمدت برای کنترل جمهوری فرانسه است.

مکرون برچسب زدن به مسلمانان را رد می کند و می گوید اسلام در جامعه فرانسه جایگاه دارد، با این حال، گروه‌های حقوق بشری و  اسلامی مخالفت خود را با ضربه زدن دولت به آزادی مذهب اعلام کرده اند.

«فرانسوی‌ها برای دموکراسی» و «شورای مسلمانان فرانسه» از جمله گروه‌هایی هستند که فرانسه را متهم به هدف قرار دادن مدارس اسلامی در این کشور کرده و خواستار کمک‌های حقوق بشری برای پیدا کردن راه حلی در این زمینه شده‌اند.

بر اساس گزارش رویترز، دفاتر محلی دولت ملی از زمان به قدرت رسیدن مکرون در سال ۲۰۱۷ حداقل پنج مدرسه متعلق به مسلمانان را تعطیل کرده اند.

داده‌های وزارت آموزش و پرورش نشان می‌دهد که از سال ۲۰۱۷، تنها یک مدرسه اسلامی از بودجه دولتی برخوردار شده است، در حالی که در دو دوره ریاست جمهوری قبل از مکرون در مجموع ۹ مدسه اسلامی از بودجه دولتی استفاده می‌کردند.

رویترز با بیش از دوازده مدیر و معلم فعلی و سابق در ۱۰ مدرسه اسلامی صحبت کرد و آنها گفتند که این موسسات مورد هدف قرار گرفته اند، از جمله اینکه به دلایل واهی مورد انتقاد قرار می گیرند و تبعیض مانع از ادغام بیشتر آنها با سیستم دولتی شده است.

«کارول فررا»، مردم شناس آمریکایی که درباره مدارس مذهبی فرانسه مطالعه می کند می گوید که با مدارس کاتولیک و یهودی با ملایمت بیشتری رفتار می شود.

او در این باره گفت: این واقعا یک استاندارد دوگانه است که چه کسی باید با ارزش های سکولار جمهوری خواهان به شیوه ای خاص مطابقت داشته باشد و چه کسی این کار را نمی کند.

وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که دولت نظارت بر مدارس خصوصی تحت رهبری مکرون را افزایش داده است که منجر به تعطیلی بیشتر از جمله برخی مدارس غیر مذهبی هم شده است.

در حالی که وزارت آموزش تعطیلی مدارس اسلامی را به آموزش مسائل مربوط به جدایی‌طلبی ربط داده است، مدیران و معلمان در گفگتو با رویترز بر تلاش‌های مدارس خود برای ایجاد یک محیط آموزشی متداول و بر اساس مدارا تاکید کردند.

«محمود عوض»، عضو هیئت مدیره آموزش و پرورش درباره مدرسه ای که بودجه دولتی را بلافاصله پس از روی کار آمدن ماکرون از دست داد، گفت که هرگز تمایلی به جدایی طلبی در این مدرسه وجود نداشت.

او گفت: مقامات فرانسوی باید بپذیرند که یک مدرسه اسلامی مانند یک مدرسه کاتولیک یا یک مدرسه یهودی است.

کد خبر 1766877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha