حرکت خزنده راست‌گراها به سمت پارلمان اروپا؛ تهدیدی برای آینده مسلمانان

با نزدیک شدن به انتخابات پارلمان اروپا، مواضع احزاب راست‌گرا و پوپولیست‌ها علیه مهاجران و مسلمانان خطر تهدید کننده برای آنها به شمار می‌آید، زیرا انتظار می‌رود محدودیت‌های بیشتری برای مهاجرت از کشورهای اسلامی و آزادی های مذهبی در اروپا اعمال شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، با نزدیک شدن به انتخابات پارلمان اروپا که قرار است بین ششم و نهم ژوئن برگزار شود، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احزاب راست‌گرا و همچنین پوپولیست‌ها و حتی راست افراطی‌ها می‌توانند به پیشرفت‌های چشمگیری دست یابند.

 آخرین نظرسنجی های انجام شده توسط وب سایت پولیتیکو نشان دهنده افزایش محبوبیت این احزاب ضد مهاجر در بیش از یک کشور به ویژه آلمان و فرانسه است، جایی که جوانان، به ویژه مردان تمایل به حمایت از راست افراطی دارند.

«ایزابل شوپن» مدیر گروه سیاست مهاجرت، یک سازمان مستقل مستقر در بروکسل، تأکید می کند: کشورهای اتحادیه اروپا در سال های اخیر شاهد افزایش احساسات بیگانه هراسی بوده اند و این پدیده با ظهور احزاب راست افراطی تشدید شده است.

شوپن به الجزیره می گوید: مسائل مهاجرت تا حد زیادی توسط این احزاب سیاسی شده و با هدف دامن زدن به نابردباری و حتی خشونت علیه مهاجران و بسیاری از اقلیت ها مورد استفاده قرار گرفته است.

چرخش خطرناک

در انتخابات پارلمان اروپا در سال 2019، گروه حزب خلق اروپا رتبه اول را با 20 درصد از کرسی ها پس از کسب بیش از 41 میلیون رای، به دست آورد. این حزب متشکل از احزاب راست میانه مانند حزب خلق اتریش، اتحاد دموکرات مسیحی آلمان و جمهوری خواهان فرانسه هستند.

بیشتر این احزاب اخیرا مواضع سختگیرانه‌ای در قبال مهاجرت با هدف حذف بساط پوپولیست‌های راست‌گرا اتخاذ کردند که در آن انتخابات در گروه «هویت و دموکراسی» با 20.9 میلیون رای به مقام پنجم دست یافته‌اند. گروه هویت و دموکراسی شامل حزب «لگا» ایتالیا، حزب آزادی اتریش، «آلترناتیو برای آلمان»، جبهه ملی فرانسه و حزب آزادی هلند می شد که همگی به خاطر مواضع ضد مهاجران مسلمان خود معروف هستند.

 اما جاه طلبی های پوپولیست ها در سال جاری، پس از اخراج اعضای حزب آلترناتیو آلمان در پی رسوایی کشف یک جاسوس چینی در میان هیئت این حزب، ضربه سختی خورد. با این حال، احزاب ضد مهاجر هنوز شانس دستیابی به رقم بالا را دارند.

منیر ساطوری، نماینده مراکشی تبار سبزهای فرانسه در پارلمان اروپا اعتراف می کند که ظهور احزاب محافظه کار، دست راستی و راست افراطی، پارلمان اروپا را تهدید می کند ، همچنین از دست دادن انگیزه احزاب چپ یا میانه، به شدت بر اتحادیه اروپا تاثیر خواهد گذاشت.

ساطوری می گوید: اتحادیه اروپا نه تنها در معرض خطر یک چرخش خطرناک علیه مهاجرت و آزادی است و حقوق تظاهرات، حقوق اقلیت ها و حقوق فردی را در چنین شرایطی تهدید می کند، بلکه بر حقوق اجتماعی و زیست محیطی نیز تأثیر می گذارد.

 اروپای مسیحی

احزاب راست افراطی، مسلمانان را به تهدید ناسیونالیسم مسیحی در این قاره متهم می کنند. «گیرت وایلدرز» رهبرحزب آزادی هلند پیش از این به وضوح خواستار بستن مرزها به روی مهاجران مسلمان شده بود و در سال 2018 پیش نویس قانونی را برای بستن مساجد در این کشور ارائه کرد، اگرچه اخیراً در انتخابات پارلمانی پیروز شد، اما تا حدی از مواضعش به خاظر تشکیل دولت پس از کسب رتبه اول حزبش عقب نشینی کرد.

اما حزب «آلترناتیو» آلمان، به صراحت اعلام کرد: «اسلام متعلق به آلمان نیست» و «با قانون اساسی ناسازگار است» و «کشور در معرض تهدید اسلامی‌سازی قرار دارد». این در حالی است که «ماتئو سالوینی» رهبر حزب ایتالیا « لگا» می گوید: مهاجران مسلمان «یهود ستیزی» را در کشورش گسترش می دهند.

او همچنین خواهان اقدامی برای مقابله با آنچه «خلافت اسلامی» در این قاره می نامند، است، مگر اینکه ناسیونالیست ها موفق به کسب قدرت شوند.

باوجود اینکه بیشتر احزاب راست افراطی از «هویت» مسیحی صحبت می‌کنند و آن را شعار گروه خود در پارلمان اروپا می‌دانند، پروفسور «کای حافظ» استاد تحقیقات رسانه‌ای دانشگاه ارفوت، تأکید می‌کند که این احزاب می‌خواهند اروپا را ببندند و از مهاجرت به آن جلوگیری کنند، همچنین آنها «دشمن جامعه چندفرهنگی» هستند.

 حافظ به الجزیره می گوید: اساس شان یک ایدئولوژی نژادپرستانه است، نه یک ایدئولوژی مذهبی مسیحی.

خطری برای مسلمانان

 این احزاب تلاش می کنند پیام هایی ارسال کنند مبنی براینکه هرکز سیاست‌های حذفی علیه مسلمانان در پارلمان اروپا اتخاذ نمی شود که تلاشی برای پذیرش آنها و کاهش مخالفشان از سوی سایر گروه های سیاسی داخل پارلمان باشد.

 با این حال، این احزاب اساس گفتمان خود را رها نکردند، به خصوص که برای خود رای دهندگان جدیدی را وارد این کشور کرد که از افزایش تعداد مهاجران، به ویژه مسلمانان می ترسند. در نتیجه، پایگاه شان در پارلمان های محلی و اروپایی گسترش می یابد و سایر گروه های سیاسی را ملزم به همکاری با آنها می کند.

حافظ تاکید می کند که ظهور پوپولیست ها و افراط گرایان راست‌گرا تهدیدی برای مسلمانان خواهد بود و این احزاب و جنبش ها اسلام را دشمن اصلی خود می دانند و انتظار دارند محدودیت های بیشتری برای مهاجرت از کشورهای اسلامی و آزادی های مذهبی به عنوان نتیجه پیروزی آنها وجود داشته باشد که منجر به افزایش حملات لفظی و فیزیکی علیه مسلمانان خواهد شد.

 درهمین حال، ایزابل شوپن معتقد است که انتظارات نگران‌کننده‌ای که توسط نظرسنجی‌ها در رابطه با ظهور افراط‌گرایان به پارلمان اروپا ارائه می‌شود، بر تعادل سیاسی در شکل‌گیری جدید آن تأثیر می‌گذارد و ممکن است ترویج سیاست‌های ادغام و احترام به حقوق بشر را دشوار کند.

از سال‌ها پیش، افراط‌گرایان راست‌گرا در پارلمان برای جلوگیری از رسیدن تا به تصمیم‌هایی که از نفرت علیه مسلمانان جلوگیری می‌کند یا خواسته‌های‌شان را محقق می کند، تلاش می‌کنند.

 برخی از این اعضا از جمله «ژان پل گارو» فرانسوی بر این باورند که صدور این تصمیم‌ها مانند حق حجاب، ابزاری برای ترویج اسلام در اروپا است بدون اینکه آن را محکوم کند آن را «نقض» می‌داند.

منیر ساطوری معتقد است که سیاست همسایگی اروپا نیز «قربانی» ظهور این احزاب خواهد بود. موفقیت آن رهبری اتحادیه را به اتخاذ تدابیری وادار می‌کند که ارزش‌های اروپایی را منعکس نمی‌کند، همچون اصلاحات انجام شده توسط «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در مورد تونس و مصر است که توزیع اموال بدون شرط احترام به حقوق بشر انجام می گیرد، این مسئله مربوط به همکاری در زمینه کنترل مهاجرت دارد

کد خبر 1766544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha