وضعیت اسلام هراسی در کشورهای اروپایی

کشورهای اروپایی از جمله اتریش، سوئد، سوئیس، فرانسه و انگلیس طی سال‌های اخیر به دلیل گسترش فعالیت‌های افراط‌گرایان با موج اسلام هراسی رو به رو هستند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: در حالی کشورهای اروپایی، از جمله بریتانیا، از سال ۲۰۱۱ شاهد افزایش پدیده «اسلام هراسی» نگران کننده ای هستند که این روند همچنان ادامه دارد. جوامع مسلمان در سوئد با موجی از تهدیدات از سوی حامیان احزاب و گروه‌های افراطی سوئدی مواجه هستند.

اسلام هراسی در بریتانیا

مطالعه اخیر شورای مسلمانان بریتانیا نشان می‌دهد که از مسلمانان در رسانه‌ها در تصویر منفی ارایه می شود و حمایت ساکنان از سیاست‌های دولتی که به مسلمانان آسیب می‌زند و حقوق آنها را تضعیف می کند، افزایش یافته است. به طوری که پوشش دادن یک هفته‌ای رسانه‌های بریتانیایی نشان می دهد که ۹۱ درصد از داستان‌های مسلمانان با رویکرد منفی نمایش داده می‌شود.

مطالعه‌ای که توسط دانشگاه‌های بیرمنگام و ناتینگهام ترنت انجام شده و در آن بیش از ۴۰ بازیکن مرد و زن شرکت کرده‌اند، نشان می‌دهد که بازیکنان مسلمان توسط اتحادیه فوتبال انگلیس به خاطر حجاب به حاشیه رانده شده‌اند.

پست‌های گروه‌های راست‌گرای  وتصویری که توسط رسانه‌های تندرو از مسلمانان منتشر می‌شود، اسلام هراسی را در کشور انگلیس افزایش داده است.

یک بررسی مستقل انجام شده نیز نشان می‌دهد: اظهارات بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در مورد زنانی که برقع می‌پوشند، این تصور را ایجاد کرده است که حزب حاکم محافظه کار برای احساسات جوامع مسلمان ارزش قائل نیست.

به گزارش ایندیپندنت، دولت بریتانیا پس از آنکه نتوانست تعریفی را ارائه کند که بتواند برای مبارزه با نفرت از مسلمانان به کار ببرد، به «سهل انگاری کامل» در موضوع اسلام هراسی متهم شده است. گروهی از نمایندگان پارلمان خواستار تصویب یک تعریف کاربردی پس از یک بررسی شش ماهه در سال ۲۰۱۸ شدند و گفتند که فقدان تعریف به اسلام هراسی اجازه می دهد تا «در جامعه به تأثیرات ویرانگر تبدیل شود.

داده های وزارت کشور بریتانیا نشان می‌دهد که نزدیک به ۵۰ درصد از قربانیان جنایات نفرت در انگلیس در سال گذشته مسلمان بوده‌اند. به طوری که حدود دو هزار و ۷۰۳ مورد جنایات نفرت علیه مسلمانان وجود داشته است.

انجمن پزشکان مسلمان نیز اعلام کرد: بر اساس مطالعات انجام گرفته،  ده‌ها کارمند مورد تبعیض، نژادپرستی و اسلام‌هراسی  در سیستم بهداشتی قرار گرفته‌اند.

واقعیت اسلام هراسی در سوئد

بر اساس تحقیقات انجام شده در سوئد، بسیاری از افرادی که در این کشور زندگی می‌کنند تصورات منفی نسبت به مسلمانان دارند و این برداشت به ایجاد زمینه مناسب برای جنایات ناشی از نفرت و تبعیض دامن زده است.

جرایم ناشی از نفرت ضد اسلامی اشکال مختلفی دارد و به نوع خاصی از مکان، زمان یا شخص محدود نمی‌شود. در میان گزارش‌های پلیسی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفته‌اند، تهدید و آزار و اذیت بیشترین دسته جرایم را نشان می‌دهد و به دنبال آن تحریک علیه اقلیت مسلمان در رسانه‌های اجتماعی و جنایات با درجات مختلف مساجد را هدف قرار داده است.

اسلام هراسی در آلمان

آلمان در سال‌های اخیر شاهد کاهش محسوس پدیده اسلام‌هراسی نسبت به سال‌های گذشته بوده است، در پی ظهور جنبش راست افراطی، به‌ویژه حزب آلترناتیو برای آلمان تبعیض نژادی در کشور افزایش داشته است.

یک مطالعه اخیر توسط اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان در آلمان نشان می‌دهد که تعداد مسلمانان در این کشور در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است، اما دیدگاه‌های ناسیونالیستی جناح راست مانند دیدگاه‌های مورد حمایت آلترناتیو برای آلمان  که بر پایه دشمنی با مهاجران و کسب سومین کرسی‌های بزرگ در انتخابات سال ۲۰۱۷ به افزایش اسلام‌هراسی در این کشور انجامیده است.

اسلام هراسی در اتریش

مسلمانان در اتریش تقریباً ۸ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. از زمانی که دولت راست افراطی قدرت را در دست گرفت و از سیاست‌های خصمانه با مهاجران و پناهندگان پیروی کرد، میزان نژادپرستی و اسلام هراسی به طور قابل توجهی افزایش یافت که نمونه این اقدامات، پوشیدن حجاب و تحمیل برنامه‌های نظارتی، اجرای قوانین تبعیض آمیز، مانند قانون اسلام اتریش ۲۰۱۵ بود.

دولت اتریش این کار را با راه‌اندازی آنچه «نقشه اسلام در اتریش» نامیده می‌شود، که توسط سوزانا راب، وزیر ادغام اتریش، در ۲۷ مه ۲۰۲۱ اعلام شد، تکمیل کرد. این پروژه اطلاعات و داده‌هایی را درباره انجمن‌ها، مساجد و مؤسسات آموزشی اسلامی در اتریش  که تعداد آنها ۶۲۳ مؤسسه است، منتشر کرد.

انتشار این نقشه، راه را برای یک سری حملات به مسلمانان و نمادهای اسلام باز کرد، بنرهای هشدار دهنده و تحریک آمیز در جلوی بسیاری از مساجد در شهرهای وین نصب کردند و افراطی‌ها مسئولیت این کار را بر عهده گرفتند.

اسلام هراسی هراسی در فرانسه

فرانسه به دلیل اینکه بزرگ‌ترین جامعه مسلمانان در قاره اروپا را داراست، مورد توجه است. بر اساس اظهارات حکیم کروی، مشاور رئیس جمهور فرانسه، تعداد مسلمانان در فرانسه حدود ۶ درصد از جمعیت این کشور تخمین زده می شود. به گفته یاسر اللواتی، رئیس «کمیته عدالت و آزادی برای همه» که به دفاع از حقوق مسلمانان و گسترش آگاهی در مورد اسلام هراسی در فرانسه می‌پردازد از شدت اختلافات با ظهور گفتمان راست افراطی در فرانسه خبر داد و گفتن این امر نیز به اسلام هراسی دامن زده است.

دفتر دادستانی کل فرانسه، چند روز پس از حمله مشابه به دو مسجد در مرکز و غرب این کشور، پس از کشف عبارات ضد اسلامی بر روی دیوارهای یک مسجد در غرب فرانسه، و از آغاز تحقیقات گسترده قضایی خبر داد و در طول این سال‌ها شاهد افزایش اسلام هراسی بوده‌ایم.

اسلام هراسی در سوئیس

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی که توسط ساموئل آزبورن تهیه شده ، نوشته است که زنان مسلمان پس از رای سوئیس مبنی بر ممنوعیت پوشیدن نقاب در اماکن عمومی احساس نگرانی دارند.

 دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد این اقدام را محدودیت ناعادلانه آزادی های اساسی می‌داند.

وی افزود: زنان نباید مجبور شوند که صورت خود را بپوشانند. در عین حال، ممنوعیت قانونی پوشاندن صورت، آزادی زنان را برای ابراز مذهب یا عقاید خود محدود می‌کند و تأثیر گسترده‌تری بر حقوق بشر آنها خواهد داشت.

بر اساس همین گزارش، حدود ۳۸۰ هزار مسلمان در سوئیس زندگی می‌کنند که ۵ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها ترک تبار و اهل بوسنی و کوزوو هستند.

کشورهای هلند و بلژیک نیز با افزایش اسلام هراسی مواجه شده‌اند که نمونه آن سوزاندن قرآن بوده است و با واکنش کشورهای مختلف جهان رو به رو شده است.

کد خبر 1769535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha