جنگ غزه و تاثیر آرای مسلمانان در نتایج انتخابات انگلیس

آرای اقلیت مسلمان در انگلیس در انتخابات سراسری این کشور برای نامزدهای انتخابی پارلمان تعیین کننده است، به ویژه در برهه کنونی که مسلمانان به مواضع آنها درخصوص جنگ اسرائیل علیه نوارغزه چشم دوختند و اتخاذ هر موضع اشتباهی می تواند آنها را از آرای مسلمانان محروم کند.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل: اقلیت مسلمان در انگلیس با چالش سختی در مواجهه با انتخابات سراسری که قرار است  ۱۴ تیر ۱۴۰۳ مطابق با چهارم ژوئیه ۲۰۲۴ برگزار شود، مواجه هستند.  

این چالش سخت پس از آن ایجاد شده است که مسلمانان خود را در برابر احزاب سیاسی قرار دادند که خود را در قبال خواسته‌های مسلمانان از جمله فراخوانی برای اتخاذ مواضع شدید علیه نسل کشی ساکنان نوار غزه توسط ارتش صهیونیستی به کری زدند.

 شرایط کنونی تنش میان اقلیت مسلمان و احزاب بریتانیا به ویژه احزاب کارگر و محافظه کار، به دلیل موضع گیری در قبال جنگ غزه با شرایط تهاجم به عراق در سال ۲۰۰۳ که در آن زمان انگلیس در این حمله مشارکت کرد،  متفاوت نیست. در آن زمان اقلیت مسلمان در کنار مخالفان جنگ، تظاهرات تاریخی به راه انداختند  و خواستار خروج انگلیس از این جنگ شدند.

جنگ عراق میراثی از بی اعتمادی جامعه مسلمان به روند انتخابات به جا گذاشت، زیرا بخشی از این اقلیت ترجیح دادند که از انتخابات پس از حمله به عراق عقب نشینی کرده و تحریم کنند، در حالی که بخشی دیگر تصمیم گرفتند رای تنبیهی علیه حزب کارگر که در آن زمان دولت را رهبری می کرد، بدهند.

 آیا در انتخابات پیش رو که مصادف با حمله به غزه است، همین سناریو تکرار خواهد شد؟

 کناره گیری یا مجازات

آمار و ارقام انتخاباتی که در سال ۲۰۰۵  میلادی بلافاصله پس از حمله به عراق انجام شد، نشان می دهد که چگونه آرای جامعه مسلمانان به حزب کارگر بیش از ۲۵ درصد کاهش یافت و در آن زمان، آرای مسلمانان توانست تنها ۱۰ کرسی را به دست آورد. اما در حال حاضر رای مسلمانان می تواند بیش از ۴۲ کرسی را تعیین کند، کرسی شهر بیرمنگام، که محل سکونت یک جامعه بزرگ مسلمان است، جایی که آرای حزب کارگر تا ۲۱٪ کاهش یافته است و کرسی  «بیثنال گرین» جایی که آرای حزب کارگر ۱۶ درصد کاهش یافته است.

یکی از شباهت‌های بین انتخابات سال ۲۰۰۵ و انتخابات ۲۰۲۴ که اکنون در حال وقوع است، این است که جامعه مسلمانان درآن زمان پشت «جورج گالووی» نماینده پارلمان برای راه‌یابی به پارلمان، به دلیل موضع‌اش نسبت به مخالفت با حمله به عراق قرار داشتند و جامعه مسلمانان همچنین نیز با این نماینده در جریان انتخابات محلی در پارلمان بریتانیا که در آغاز ماه مارس گذشته برگزار شد، به دلیل موضع اش در مخالفت با جنگ در نوار غزه همین کار انجام داد.

مطالعه مرکز تحقیقات ایپسوس در طول آن انتخابات نشان داد که ۵۲ درصد از اقلیت ها گفته اند که به سه دلیل اصلی در انتخابات شرکت نکرده اند، این دلایل شامل بی علاقگی به سیاست و بحث های سیاسی.  بی اعتمادی به سیاستمداران و نهایت، ناامیدی از تاثیر رای دادن است که رای دادن هیچ تفاوتی در اینکه چه کسی کشور را اداره می کند، ندارد.

 یکسان نبودن موضع

«مسعود احمد» دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا که بزرگ‌ترین سازمان زیرمجموعه نهادهای اسلامی در این کشور به شمار می‌آید، به دشواری وحدت موضع در میان جامعه مسلمانان اعتراف کرد، زیرا موضع نامزدها در مورد حوادث در غزه یکسان نیست.

احمد می گوید: ما ممکن است نمایندگانی در حزب کارگر پیدا کنیم که از فلسطین حمایت می کنند و همچنین ممکن است نمایندگان مسلمان را پیدا کنیم که ترجیح دادند در مورد آنچه در غزه اتفاق می افتد، سکوت کنند.

 بر اساس دیدارها و بررسی های انجام شده توسط این شورا، مسعود احمد به الجزیره می گوید: برای ما روشن شد کسانی حمایت از احزاب سنتی که از حمایت جامعه مسلمانان مانند حزب کارگر برخوردار هستند، ادامه خواهند داد و افراد دیگری هستند که به دنبال جایگزینی برای ابراز خشم و ملاحظات شان درباره موضع حزبی نسبت به جنگ غزه خواهند بود.

احمد می گوید: این شورا از هیچ نامزدی حمایت نمی کند، این مسئله به ماهیت شورا برمی گردد که صدها نهاد اسلامی را در بر می گیرد، اما تمام تلاش ما دعوت برای مشارکت در روند انتخابات و نیاز به اتخاذ تصمیمی آگاهانه است که در خدمت منافع آنها در مناطقشان و منافع مسائلی باشد که از آنها دفاع می کنند.

این فعال سیاسی انگلیسی پیش بینی می کند که نرخ مشارکت در میان جامعه مسلمانان خوب باشد و شاهد خروج از روند سیاسی نباشیم، زیرا مردم تمایل به تغییر معادلات سیاسی و اعتراض به سیاست‌هایی دارند که نسبت به خود ناعادلانه می‌دانند.

 او می گوید: بخش مهمی را نباید نادیده گرفت که ممکن است ساکت باشند،  اما وزن قابل توجهی هم دارند، ممکن است آنها پای صندوق رای نرود زیرا معتقدند صدایشان شنیده نخواهد شد و نفوذ در ساختار نظام سیاسی یا تغییر موضع آن در مورد مسائل اساسی دشوار است.

 مشارکت شدید

«محمد کزبر» رئیس هیئت امنای مسجد «پارک فینزبری» لندن، با مسعود احمد درباره مشارکت بیشتر جامعه مسلمانان در انتخابات آینده موافق است.

کزبر تاکید می کند: این افراد نه تنها در روز رای گیری برای رای دادن خواهند رفت، بلکه واضح است که آنها فعالانه در بسیج نامزدها، خواه مستقل یا خواه وابسته به احزاب مشارکت دارند، اما حامی آرمان فلسطین هستند.

کزبر در مصاحبه با الجزیره فاش می کند که کار مجدانه ای از طریق نهادهای اسلامی برای آموزش رأی دهندگان و همچنین آموزش آنها در مورد اهمیت این انتخابات در ایجاد تغییر و تأکید بر اهمیت آرای مسلمانان و حمایت از موضوعات مورد توجه در حال انجام است. این یک مرحله مهم در تاریخ مشارکت جوامع مسلمان در امور سیاسی انگلیس به عنوان یک بلوک انتخابی ایجاد می کند که باید برای فشار و تحمیل مسایل در دستورکار سیاسی انگلیس متحد شوند.

کزبر با اشاره به مشارکت مسلمانان در بحث های سیاسی از زمان آغاز جنگ در غزه، می گوید: احزاب فشار را احساس کردند و ما آغازجنگ در موضع آنها تزلزلی در حمایت از اسرائیل را دیدیم، زیرا آنها شروع به اصلاح کردند و متوجه شدند که ممکن از آرای انتخاباتی سنتی خود را از دست بدهند، به ویژه آرای عرب ها و مسلمانان در برتری از نامزد دیگر تعیین کننده است. این مسئله به طور مثال در موضع حزب کارگز هویدا شد

کزبر می گوید: احزابی وجود دارند که با مسئله فلسطین سروکار دارند، مانند حزب سبزها که از حق فلسطینی‌ها برای داشتن کشور مستقل حمایت کرده و جنگ اسرائیل علیه مردم نوار غزه را محکوم کرده است..

کد خبر 1770497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha