امام جواد(ع) مظهر جود خدواند است

حجت الاسلام سلیمانی با اشاره به اینکه انسانهایی هستند که یکی از صفات خدا را نشان داده و نمایان‌گر یکی از صفات خدا می‌شوند گفت:یکی از صفات خدا جواد بودن است که بیشترین صفات جواد بودن را پیامبران و ائمه اطهار دارند و به همین خاطر امام جواد(ع) مظهر اسم یا جواد خدواند است.

حجت الاسلام مصطفی سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان، از همدان، ضمن تسلیت سالروز شهادت جواد ائمه (ع) گفت: انسانی که در محدوده انسانیت باقی بماند و فقط بخواد انسان باشد کار خارق العاده ای انجام نداده و فقط وظیفه اش را انجام داده است.  

پژوهشگر تاریخ اسلام و استاد حوزه همدان  با بیان اینکه انسان برتر کسی است که شبیه به خدا شود و صفت خدایی پیدا کند افزود: این انسان می‌تواند خلیفه خدا و جانشین خدا بر روی زمین باشد.

وی با اشاره به اینکه انسانهایی هستند که یکی از صفات  خدا را نشان داده و نمایان‌گر یکی از صفات خدا می‌شوند  تصریح کرد:یکی از صفات خدا جواد بودن است که بیشترین صفات جواد بودن را پیامبران و ائمه اطهار دارند و به همین خاطر امام جواد مظهر اسم یا جواد خداوند است.

سلیمانی بیان کرد: امام نهم  این جواد بودن را نشان داده و برای ما الگویی والایی است که ما بتوانیم با الگو گیری از ایشان مظهر جواد خدا شویم و از طریق کمک اهل بیت به این صفت برسیم و تجلی یکی از صفات خدا باشیم.

 وی با بیان اینکه جواد بودن در حوزه معرفت الهی ویژگی های دارد گفت: یکی از ویژگی‌ها این است قبل از اینکه شخص نیازمند  طلب کند فرد بخشنده بی منت ببخشد و با کمک به دیگران عزت نفس شخص نیازمند را حفظ کند و شخص نیازمند احساس بزرگی کند نه اینکه کوچک شمرده شود.

پژوهشگر تاریخ اسلام استان همدان یکی دیگر از صفات افراد بخشنده و جواد بودن را بخشندگی نه تنها در دوان حیات بلکه بعد از مرگ برشمرد و گفت: فرد جواد با وقف و  اموال خود می‌تواند به این بخشندگی خود ادامه داد که امام جواد(ع) با بر آوردن حوائج  شیعیان خود جواد بودن و بخشش خود را داشته و این همان  صفت نمایانگر بخشش الهی و جواد بودن خدا است که در وجود این امام همام تجلی یافته است.

 وی با تاکید براینکه برای جواد نیاز نیست انسان پول زیاد داشته باشد و  با همان مقدار  و توانی که دارد می‌تواند جواد باشد گفت: کمک کردن به دیگران در ابعاد مختلف می‌تواند نمایانگر باشد.

سلیمانی اضافه کرد: جواد بودن مثل دریا است و شخصی که بخشنده و جود دارد افق نگاهش زیاد است و وسعت دارد، جواد گناهان را می‌بخشد، خوبی می‌کند و انتظار جبران ندارد، انسان جواد فقط بخشش مادی ندارد.

وی با اشاره به شخصیت رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله رئیسی افزود: شهید جمهور وقتی که مدیریت تولیت آستان قدس را بر عهده داشت خادمی را جور دیگری معنا کرد و گفت: خادمان حرم باید بود آمد گفت خادمی نباید به یک کار محصور شود بلکه در ابعاد علمی و فرهنگی نیز باید خادمانی برای خدمت به مردم داشته باشیم و ایشان خادمان علمی و فرهنگی را  نیز از سوی آستان قدس برای خدمت به مردم معرفی کرد.

پژوهشگر تاریخ اسلام استان همدان نگاه محبت آمیز و دل خود را دریا کردن و درد دل مردم را گوش کردن  محبت به مردم و به کسی که خالی از محبت است را نیز از شاخصه های جواد بودن برشمرد و گفت: امروز با گسترش فرهنگ جواد بودن می‌توان بسیاری از مشکلات جامعه را حل کرد.

وی با بیان اینکه انسان جواد خودش را از ترس کمک نکردن به فقرا مخفی نمی‌کند گفت: آن مسؤل که از راه مخفی می‌رود که مردم او را نبینند و مشکلات را بیان نکنند جواد نیست، یکی از صفت جواد بودن در مورد امام جواد(ع) همین است از همان دربی می‌رفت که مردم می‌رفتند و خودش را در معرض دید مردم قرار می‌داد تا کسانی که نیازمند هستند از بخشش ایشان بی بهره نمانند.

سلیمانی یادآور شد: امام رضا (ع) به فرزندش امام جواد سفارش کرده بود که اجازه ندهد اطرافیانش وی را  از درب دیگری ببرند گفت: در واقع برخی انسانهایی بخیل و اهل جود نیستند و نباید این افراد مانع از جواد بودن و کمک به دیگران شوند.

وی اضافه کرد: فردی که که اهل جود است حتی اگر نتواند مشکلی را حل کند خودش را در دل مردم  جای می‌دهد تا مردم امیدوار شوند و قوت دل بگیرند و از این راه به شخصیت مردم کمک می کند.

استاد حوزه و پژوهشگر تاریخ اسلام ابراز امیدواری کرد: با توسعه فرهنگ جود و بخشش در همه زمینه ها بتوانیم در حل مشکلات کمک کرده و یکی از صفحات خدا را در خود  تقویت کنیم.

کد خبر 1767046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha