جزئیات تکان‌دهنده از وضعیت اسرای فلسطینی در بازداشتگاه «سدی تیمان»

تحقیقات تکان دهنده سه ماهه نیویورک تایمز جزئیات وحشتناکی از آزار، شکنجه و بدرفتاری با فلسطینی های بازداشت شده در بازداشتگاه «سدی تیمان» اسرائیل را فاش کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « middleeastmonitor»، تحقیقات تکان دهنده سه ماهه نیویورک تایمز جزئیات وحشتناکی از آزار، شکنجه و بدرفتاری با فلسطینی های بازداشت شده در بازداشتگاه «سدی تیمان» اسرائیل را فاش کرد.

این افشاگری بر اساس مصاحبه با زندانیان سابق، افسران ارتش اسرائیل، پزشکان و سربازانی که در محل خدمت می کردند، تصویری دلخراش از شرایطی را ارائه می دهد که تقریبا چهار هزار زندانی فلسطینی از ۷ اکتبر تا کنون در آن به سر می‌برند.

«سدی تیمان» یک پایگاه ارتش در جنوب اسرائیل، به یک مکان بازجویی موقت تبدیل شده است که اکثر ساکنان غزه اسیر شده توسط ارتش اشغالگر را برای بازجویی اولیه به آنجا آورده اند.

بازداشت شدگانی که طبق قوانین اسرائیل به عنوان «جنگجویان غیرقانونی» طبقه بندی می شوند، می توانند تا ۷۵ روز بدون مجوز قضایی و ۹۰ روز بدون دسترسی به وکیل یا محاکمه در بازداشت باشند. مکان آنها از گروه‌های حقوق بشر و حتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ پنهان مانده است، چیزی که کارشناسان حقوقی می‌گویند خلاف قوانین بین‌المللی است.

بازداشت‌شدگان پیشین، موارد متعددی از آزار و اذیت اسرا از جمله ضرب و شتم، شوک الکتریکی، رفتار تحقیرآمیز و تجاوز به عنف توصیف کردند.

هشت تن از بازداشت شدگان سابق که بازداشت آنها در محل توسط ارتش تایید شده است، گزارش دادند که در حین بازداشت با باتوم، قنداق تفنگ و فلزیاب دستی مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند.

دو نفر از بازداشت شدگان گفتند که دنده هایشان در نتیجه این حملات شکسته شده و دیگری گفته است که او را لگد زده و با تفنگ مورد ضرب و شتم قرار داده اند.

تحقیقات تایمز همچنین اتهامات سوء استفاده جنسی و شکنجه را فاش کرد.

محمد الحملاوی، پرستار ارشد ۳۹ ساله، مصیبت هولناکی را بازگو کرد که در آن یک افسر زن به دو سرباز دستور داد تا او را بلند کنند و راست روده‌اش را به چوبی فلزی که به زمین چسبیده بود فشار دهند  که باعث خونریزی و درد غیر قابل تحملی برای او شد.

پیش نویس گزارش فاش شده آنروا، آژانس اصلی سازمان ملل متحد برای فلسطینی‌هابه گزارش های مشابهی اشاره می کند.

زندانیان شرایط غیرانسانی خود را توصیف کردند. آنها را در کامیون‌های نظامی انباشته کردند و به «سدی تیمان»بردند، جایی که در آشیانه‌های روباز نگهداری شدند و مجبور شدند تا ۱۸ ساعت در روز با دستبند در سکوت روی تشک بنشینند. بازداشت شدگان خسته که به خواب رفته بودند توسط ماموران احضار و به عنوان مجازات مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

فرآیند بازجویی خود یک مصیبت کابوس وار بود. زندانیان را به محفظه جداگانه‌ای می‌بردند که آن را «اتاق دیسکو» می‌نامیدند، جایی که موسیقی بسیار بلند برای جلوگیری از خواب آنها پخش می‌شد؛ نوعی شکنجه که باعث خونریزی گوش زندانیان می‌شود.

آنها که چیزی جز پوشک به تن نداشتند مورد بازجویی قرار گرفتند و متهم به عضویت در حماس شدند، سپس وقتی هر گونه ارتباط با این گروه را انکار کردند مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

ارتش اسرائیل اتهامات مربوط به سوء استفاده سیستماتیک در «سدی تیمان» را رد کرده و مدعی است که هرگونه سوء استفاده از بازداشت شدگان کاملا ممنوع است و به طور کامل مورد بررسی قرار می گیرد.

با این حال، تعداد زیاد گزارش‌های ثابت از بازداشت‌شدگان سابق، همراه با شهادت پرسنل اسرائیلی در محل، نشان‌دهنده یک الگوی نگران‌کننده از بدرفتاری و شکنجه است.

افشای شرایط در بازداشتگاه «سدی تیمان» مورد توجه فزاینده رسانه ها قرار گرفته است.

در ماه می نیز «سی ان ان» جزئیات وحشتناکی از آزار، شکنجه و بدرفتاری با فلسطینیان در سدی تیمان را افشا کرد.

 دادگاه عالی اسرائیل نیز رسیدگی به درخواست گروه های حقوق بشر برای بستن این مکان را آغاز کرده است. در نتیجه، اسرائیل شروع به انتقال فلسطینیان بازداشت شده در سدی تیمان به زندان‌های نظامی در کرانه باختری اشغالی کرده است.

کد خبر 1767117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha