قناعت و مدارا کردن از عوامل مهم برای داشتن یک زندگی موفق است

حجت الاسلام سبحانی با بیان اینکه جوانان باید از سبک زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) الگو بگیرند، گفت: یک زندگی موفق بر پایه تقوا، اخلاق‌مداری، ساده‌زیستی قناعت و مدارا کردن شکل می‌گیرد.

خبرگزاری شبستان_ کانون خانواده، اساسی‌ترین نهاد در تامین امنیت و آرامش اعضاء و منشا محبت پایدار و پایدارترین و مؤثرترین عامل حفظ هویت است، تحکیم و تداوم این نهاد مقدس نیازمند توجه است.

ازدواج از سنت‌های حسنه در تشکیل خانواده و یکی از محکم‌ترین بنیان‌های جامعه است، جوانان با الگوگیری از زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) باید در تشکیل کانون خانواده و حفظ و حراست این حریم مقدس تلاش کنند.

در آیات و روایات سفارش‌های فراوانی به منظور تحکیم پایه‌های زندگی انجام شده است، با الگوگیری از سبک و سیره اهل بیت(ع) می توان در تحکیم بنیان خانواده و داشتن زندگی موفق گام برداشت.

عدم اجرای صحیح سنت ازدواج موجب ایجاد مشکل و معضلات اجتماعی می‌شود، بالا رفتن سن ازدواج، انجام ازدواج های ناموفق و افزایش آمار طلاق از جمله معضلاتی است که باید مورد توجه ویژه در جامعه قرار بگیرند.

در موضوع ازدواج سه عامل جهیزیه، مهریه و مراسمات و تشریفات موجب بروز برخی مشکلات می شوند که طبق آیات و روایات خانواده ها برای تسهیل در امر ازدواج فرزندان خویش و همچنین ترویج فرهنگ ازدواج آسان و مقابله با معضلات و مشکلات پس از ازدواج باید به این موضوعات توجه ویژه داشته و سخت‌گیری‌ها را کنار بگذارند.

یکی از مسائل مهم که امروزه در بحث ازدواج مورد توجه جوانان قرار دارد، مساله مهریه است؛ باید توجه داشت که پیامبر گرامی اسلام ازدواج دخترش را به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه انجام داد تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی باقی بماند.

حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)؛ بهترین الگوی جوانان در تشکیل زندگی مشترک

در نظر گرفتن مهریه سنگین آسیب های جبران ناپذیری در جامعه در پی خواهد داشت، با الگوگیری از سبک زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) پرهیز از زیاده روی و افراط در حجم مهریه باید سرلوحه جوانان امروزی در امر مقدس ازدواج قرار گیرد.

تقوا و ایمان قوی، ساده زیستی، پرهیز از تجمل، قناعت، صبر و بردباری در برابر مشکلات، تفاهم در زندگی، همفکری، خوش رفتاری، عدم وجود فاصله طبقاتی و...ازجمله مواردی است که در شروع یک زندگی ساده و تحکیم بنیان خانواده باید مورد توجه جوانان قرار بگیرد.

در ادامه گفت‌وگویی با مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم کوهدشت به‌مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) و چرایی تقدس پیوند ازدواج در اسلام ارائه می شود...

حجت الاسلام محمدرضا سبحانی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان‌ از خرم‌آباد، با اشاره به مساله ازدواج و اهمیت تقدس ازدواج در دین اسلام اظهارداشت: خداوند متعال وجود پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) را برای ما الگو قرار داده است.

مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم کوهدشت افزود: ثمره ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) فرزندانی بود که نورشان دنیا را منور کرده و ما باید از اهل بیت(ع) در زندگی فردی و اجتماعی خود الگو بگیریم.

وی با اشاره به اینکه امروزه خانواده‌ها امر ازدواج در جامعه را تبدیل به مساله‌ای سخت و پیچیده کرده‌اند، عنوان‌داشت: مهم‌ترین عامل برای داشتن یک ازدواج موفق قانع بودن و مدارا کردن است.

حجت الاسلام سبحانی بیان‌کرد: اگر زوجین به شرایط زندگی خویش و داشته ‌های خود قانع باشند در زندگی آرامش نیز خواهند داشت و این موارد سبب داشتن یک زندگی موفق است.

وی اظهارکرد: باید به شرایط جامعه توجه کرد تا قدر داشته‌های خود را بدانیم و به آنچه خدای متعال به ما عطا کرده است قانع باشیم.

مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم کوهدشت با اشاره به اینکه امر ازدواج در اسلام مقدس است، بیان‌کرد: پیامبر اسلام و روایات فراوانی بر ازدواج تاکید دارند و خانواده‌ها باید از تعالیم دینی الگو بگیرند.

وی خاطرنشان‌کرد: نماز فردی که ازدواج می‌کند ثوابش ۷۰ برار بیشتر از فرد مجرد است و این مورد یکی از مواردی است که به تقدس ازدواج اشاره شده‌است.

حجت الاسلام سبحانی ترویج فرهنگ ازدواج را سبب حفظ پاکی فرد و همچنین پاکی جامعه عنوان‌کرد و گفت: در جامعه با فرهنگ‌سازی و تبیین ارزش‌ها، همراهی خانواده‌ها و پیروی از آموزه‌های دینی باید فرهنگ ازدواج آسان را برای جوانان تبیین کرد و نگذاریم جوانان ما به سمت فرهنگ‌های غلط روی بیاورند.

وی در ادامه با اشاره به آیات و روایات اذعان‌داشت: خداوند متعال تاکید کرده است که اگر فقیر هستید نترسید، به فضل ازوداج خداوند زوجین را بی‌نیاز خواهد کرد.

حجت الاسلام سبحانی با تاکید بر ضرورت توجه والدین به امر ازدواج فرزندان بیان‌داشت: پدر و مادر نباید در امر ازدواج فرزندان خود سختگیری کنند و اگر اخلاق، دینداری، پاکی، سلامت روان و تقوای جوانان مورد تاکید بود نسبت به مسائل مالی مانع تراشی نکنند.

مدیر حوزه علمیه باقرالعلوم کوهدشت اظهارداشت: تقوا، سلامت روان، پاکدامنی و صداقت مصداق یک ازدواج موفق است.

وی خاطرنشان‌کرد: امروزه دستگاه‌های فرهنی، تبلیغی و رسانه‌ای موظف هستند در حپزه ازدواج و ترویج فرهنگ ازدواج آسان نقش‌آفرینی کنند و از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و تبلیغی و رسانه‌ای برای بیان آموزه‌های ازدواج آسان بین نسل نو استفاده شود.

کد خبر 1767136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha