انتفاضه قبایل موریتانی در حمایت از غزه

از آغاز جنگ غزه تاکنون، یکی از کشورهایی که از فلسطین حمایت کرد، موریتانی بود. قبایل موریتانی برای حمایت از غزه، کمک‌های مردمی جمع‌آوری کردند و با برگزاری تظاهرات نیز همبستگی خود را نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از آناتولی، از آغاز جنگ غزه که از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ میلادی آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و بیش از هزاران کشته و زخمی بر جای گذاشته است، کمپین‌های همبستگی گسترده‌ای در موریتانی ماه‌هاست در موریتانی ادامه دارد.

با وجود فاصله مکانی بین موریتانی و فلسطین، موریتانی‌ها از هفتم اکتبر با برگزاری راهپیمایی و فعالیت‌های مختلف، حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کردند.

مقامات موریتانی نیز برای همبستگی با فلسطین با مردم کشور خود همگام بودند و اجازه برگزاری تظاهرات در مقابل سفارتخانه‌های کشورهای غربی را در حمایت از اسرائیل دادند و کمپین‌های اهدایی و جشنواره‌هایی را در حمایت از غزه و مقاومت فلسطین  ترتیب دادند.

تظاهرات هفتگی همچنان در نواکشوت، پایتخت و دیگر شهرها برگزار می‌شود و خواستار پایان دادن به تجاوز به غزه و انتقاد از سکوت رژیم های عربی در قبال جنگ تجاوزکارانه علیه نوار غزه هستند.

در سطح رسمی، بسیاری از مقامات موریتانی بر آنچه اسرائیل انجام می‌دهد اعم از «نسل‌کشی» تاکید می‌کنند و خواستار اقدام بین‌المللی برای توقف این جنگ هستند.

در پارلمان موریتانی نیز خواستار تصویب قانونی شدند که عادی‌سازی با رژیم اشغالگر اسرائیل را جنایت می‌داند و  خواستار قطع رابطه با هر کشوری که با پول و سلاح از اشغالگران حمایت می‌کند، شدند.

کمک‌های مالی قبایل موریتانی

با وجود همبستگی مردم موریتانی با غزه، قبایل ملی  نیز در جمع آوری کمک‌های مالی برای مردم نوار غزه ساکت ننشستند.

در همین راستا، تاکنون قبایلی موریتانی توانسته‌اند بیش از پنج میلیون دلار برای افراد آسیب دیده در نوار غزه جمع آوری کنند.

قبایل موریتانی پول به دست آمده از این کمک‌ها را به «اقتدار ملی رباط برای حمایت از مردم فلسطین» (غیر دولتی) و «مجمع اسلامی موریتانی» (غیر دولتی) تحویل می‌دهند.

حماس از این اقدم قبایل موریتانی تشکر و قدردانی کرد و لزوم تداوم این اقدام تاکید کرد.

محمد صبحی ابوصقر، نماینده جنبش حماس در موریتانی گفت: اقدام موریتانی و به طور کلی مردم موریتانی در حمایت و پشتیبانی قابل تحسین است.

محمد سالم ولد عبدین، سخنگوی رسمی «سازمان ملی رباط در حمایت از مردم فلسطین» (که کمک‌های مالی موریتانی‌ها به غزه را دریافت می‌کند) گفت: مردم موریتانی از همه فرقه‌ها و گروه‌ها از فلسطین حمایت کردند.

وی افزود: مردم ما از هیچ تلاشی دریغ نکردند و راهپیمایی‌هایی در محکومیت تجاوز جنایتکارانه به غزه انجام دادند و سخاوتمندانه پول خود را برای حمایت از مردم فلسطین دادند.

وی خاطرنشان کرد: قبایل موریتانی «نقش استثنایی در این زمینه ایفا کردند، زیرا آنها کمپین‌های اهدایی برجسته‌ای را ترتیب دادند که نتایج آن از نظر مالی به نفع برادران ما در غزه بود.

وی ادامه داد: اهدای کمک‌های قبایل موریتانی نشان دهنده افتخار برای هر شهروند موریتانیایی است که در برابر جنایات صهیونیست‌ها سکوت نکردند.

نقش موثر احزاب سیاسی

به عنوان بخشی از جنبش مردم موریتانی در حمایت از غزه، احزاب سیاسی موریتانی کمپین های کمک مالی برای غزه ترتیب دادند که در آن حزب حاکم «انصاف» و احزاب مخالف شرکت کردند.

از آغاز جنگ در غزه، احزاب سیاسی موریتانی دفتری را برای هماهنگی با تحولات رویدادهای غزه، سازماندهی تظاهرات همبستگی و جمع آوری کمک‌های مالی برای ساکنان نوار تشکیل دادند.

احزاب سیاسی موریتانی توانستند بر اختلافات داخلی خود در مورد فعالیت‌های همبستگی با غزه فائق آیند، زیرا در دسامبر گذشته این احزاب نامه مشترکی را به سفارتخانه‌های غربی در نواکشوت برای ابراز مخالفت موریتانی از ادامه حمایت غرب از اسرائیل ارائه کردند.

کد خبر 1767190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha