۴ کتاب در مورد تاثیر جنگ بر وضعیت مردم فلسطین

چهار کتاب به نام‌های «جزئیات کوچک»، «دروازه خورشید»، «رام الله را دیدم » و «نور در غزه» روایت‌هایی را برای درک بهتر وضعیت فلسطین و تاثیر درگیری‌های طولانی مدت بر مردم آن ارائه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « deccanherald»، این روزها عبارت «همه چشم‌ها به رفح» در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی پرطرفدار شده است. مردم سراسر جهان برای حمایت از فلسطینی های ساکن رفح و غزه جنگ‌زده بیرون آمده‌ و دست به اعتراض زده‌اند، اما رژیم صهیونیستی علیرغم دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر پایان دادن به عملیات نظامی در این منطقه، به حملات هوایی خود ادامه می دهد.

در اینجا برای درک بهتر وضعیت فلسطین و تاثیر درگیری های جاری بر مردم آن چهار کتاب معرفی شده و توضیحاتی در مورد آنها آورده شده است.

جزئیات کوچک (۲۰۱۷)

نویسنده: عدنیه شبلی

این رمان بسیار تحسین شده، روایت وضعیت فلسطینی‌ها در سال ۱۹۴۹، یک سال پس از نکبت است؛ فاجعه ای که منجر به آواره شدن تعداد زیادی از فلسطینی‌ها شد.

این کتاب به دو بخش تقسیم شده است. بخش اول تجاوز به یک دختر جوان فلسطینی بادیه‌نشین و قتل او را روایت می‌کند و بخش دوم این داستان را از زبان یک زن فلسطینی ناشناس در رام الله ارائه می کند که درگیر قتل این دختر می‌شود.

«جزئیات کوچک» به این موضوع اشاره می‌کند که چگونه این تراژدی تاریخی حتی امروز نیز اهمیت دارد، در حالی که وضعیت امروز فلسطینی‌ها مانند همان زمان با بمباران مداوم، محاصره و جابجایی اجباری، وحشتناک و غیر قابل تصور است.

دروازه خورشید (۱۹۹۸)

نویسنده: الیاس خوری

این نویسنده لبنانی برای نوشتن این رمان ۵۱۲ صفحه ای از مصاحبه های خود با پناهندگان فلسطینی استفاده کرده است. در اینجا تمرکز بر پناهندگان فلسطینی در لبنان در جریان کشتار «صبرا و شتیلا» در سال ۱۹۸۲ است.

«درواره خورشید» به زندگی پناهندگان در جریان نکبت می پردازد و جزئیات پس از این واقعه ناگوار را شرح می دهد.

خوری از طریق این کتاب صدای پناهندگان گرفتار را به گوش جهانیان می‌رساند تا شاید وجدان آنها را برای کمک به فلسطینی‌هایی که سالهاست اسیر و دربند ظلم رژیم صهیونیستی هستند، بیدار کند.

کشتار صبرا و شتیلا به مجموعه رویدادهایی گفته می‌شود که از ۱۶ تا ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ در اردوگاه پناهندگان فلسطینی در لبنان به وقوع پیوست و در آن نیروهای لبنانی تحت رهبری سیاستمداری به نام «ایلی حبیقه به دو اردوگاه صبرا و شتیلا در بیروت غربی وارد شدند و بین ۷۰۰ تا سه هزار و ۵۰۰ نفر که اکثر آنها از فلسطینی‌ها و شیعیان لبنان بودند را به قتل رساندند.از حدود ساعت ۶ بعدازظهر ۱۶ سپتامبر تا ۸ صبح ۱۸ سپتامبر، نیروهای لبنانی در حالی که نیروهای دفاعی اسرائیل اردوگاه فلسطینی‌هارا محاصره کرده بود مشغول کشتار بودند. نیروهای دفاعی اسرائیل به عنوان بخشی از پیشروی اسرائیلی‌ها به سوی غرب بیروت به این شبه نظامیان دستور داده بود تا جنگنده‌های سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) را از صبرا و شتیلا پاکسازی کند. در حالی که کشتار در حال وقوع بود، نیروهای دفاعی اسرائیل گزارش‌هایی از جنایاتی که داشت انجام می‌شد دریافت کردند ولی عملی برای متوقف ساختن آن انجام ندادند.

رام الله را دیدم (۱۹۹۷)

 نویسنده: مرید برغوثی

این زندگینامه پس از بازگشت شاعر به زادگاهش در کرانه باختری در جریان جنگ شش روزه در سال ۱۹۶۷ است. بازگشت پس از ۳۰ سال تبعید، برغوثی از شناخت شهری که جوانی خود را در آنجا گذرانده، ناتوان است و حال عجیب بی ثباتی را تجربه می‌کند که تا کنون با آن مواجه نشده بود.

برغوثی وقتی خاطراتش را غربال می‌کند و فلسطینی را که زمانی می‌شناخت به یاد می‌آورد، متوجه می‌شود که نداشتن وطن و از دست دادن هویت به چه معناست.

نور در غزه (۲۰۲۲)

ویراستاران: جهاد ابوسلیم، جنیفر بینگ، مایک مریمن

این کتاب با همکاری ۱۵ نویسنده و هنرمند فلسطینی نوشته شده است  و در مورد هویت فلسطینی، تاریخ مردم آن و مبارزه برای آزادی صحبت می کند.

در این کتاب، مشارکت کنندگان در مورد تاثیر اشغال بر آنها و اعضای خانواده‌ای که از دست داده اند، صحبت می کنند.

«غزه در نور» از زبان افرادی که در آن حضور دارند آینده ای را برای غزه تصور می کند؛ رویایی فراتر از ظلم های زندگی روزمره آنها.

این کتاب بسیار روان و تاثیرگذار است و آنچه را که مردم غزه حتی قبل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ با آن مواجه بودند را در روایتی ساده در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

کد خبر 1765960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha