کتاب کودکانه «از رودخانه تا دریا» از کتابفروشی‌های آفریقای جنوبی جمع شد!

کتاب «از رودخانه تا دریا» که یک کتاب رنگ‌آمیزی با موضوع فلسطین برای کودکان ۶ تا ۱۰ ساله است از قفسه‌های «Exclusive Books» که یکی از بزرگترین زنجیره‌های کتابفروشی آفریقای جنوبی است، حذف شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « Namibian»، کتاب «از رودخانه تا دریا» که یک کتاب رنگ‌آمیزی با موضوع فلسطین برای کودکان و نوجوانان ۶ تا ۱۰ ساله است از قفسه‌های «Exclusive Books» که یکی از بزرگترین زنجیره‌های کتابفروشی آفریقای جنوبی است، حذف شده است.

نویسنده این کتاب « Nathi Ngubane » ساکن «سووتو»، ناحیه‌ای حاشیه‌نشین در شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی است است و « Social Bandit Media» آن را منتشر کرده است.

این کتاب در اختیار «Exclusive Books» قرار گرفته بود تا مخاطبان و علاقه‌مندان بتوانند آن را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهند.

اما متاسفانه گزارش‌هایی منتشر شده مبنی بر اینکه این کتاب که داستان فلسطین را روایت می‌کند از قفسه‌های کتابفروشی بیرون کشیده شده و موجبات ناامیدی مخاطبان را فراهم کرده است.

تعدادی از افراد در مورد تجربه خود در تلاش برای خرید این کتاب در رسانه های اجتماعی صحبت کردند و برخی گفتند که سفارشات آنها لغو شده است.

«Ngubane» می گوید که او این کتاب را با هدف آموزش کودکان در آفریقای جنوبی و سراسر جهان در مورد تاریخ فلسطین، فرهنگ مردم فلسطین و گیاهان و جانوران آنها تصویرسازی کرده است.

او می‌گوید: امیدوارم تا پایان این کتاب، کودکان در مورد وضعیت ویران‌کننده‌ای که کودکان هم‌سن‌شان در غزه با آن روبرو هستند، بیشتر آشنا شوند.

هیئت نمایندگان یهودیان آفریقای جنوبی (SAJBD) می گوید از انتشار این کتاب و حمایت « Social Bandit Media» و «Penny Appeal» از آن آگاه است.

این هیئت مدعی شد که کتاب «از رودخانه تا دریا» در مورد محو یهودیان از سرزمین تاریخی اسرائیل است و برای هدف قرار دادن ذهن کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

هیئت نمایندگان یهودیان آفریقای جنوبی با بزرگ‌نمایی و سیاه‌نمایی هدف از انتشار این کتاب برای کودکان گفت:کمپین هایی مانند این فقط خصومت را تداوم می بخشد و چرخه نفرت را طولانی می کند؛ ما خواستار توقف فوری فروش این کتاب به شدت غیرمسئولانه هستیم.

Social Bandit Media می گوید تمام عواید حاصل از این کتاب به پروژه‌های فلسطینی آفریقای جنوبی اهدا می شود.

نویسنده کتاب در پاسخ به بیانیه هیئت نمایندگان یهودیان آفریقای جنوبی گفت: ما درک می کنیم که این تلاشی هماهنگ برای ارعاب و آزار و اذیت ما برای تسلیم شدن است. ما همچنین متوجه شدیم که این وحشت زمانی رخ داد که کتابفروشی های اصلی در آفریقای جنوبی شروع به ذخیره کتاب کرده بودند.

وی افزود: ما این بیانیه را تلاشی برای لکه دار کردن فلسطینی ها و اعمال فشار بیشتر بر این کتابفروشی های رایج می دانیم تا کتاب ها را از قفسه های خود حذف کنند. ما از کتابفروشی ها می خواهیم که در سمت راست تاریخ بایستند و از این فرصت برای عرضه کتاب های بیشتری درباره فلسطین در فروشگاه های خود استفاده کنند.

سازمان غیردولتی نویسندگان آفریقای جنوبی نیز اعلام کرد که آنها به شدت نگران فراخوان عمومی یهودیان برای توقف انتشار کتاب رنگ آمیزی آموزشی هستند.

«Ngubane» گفت: این کتاب از طریق مجموعه ای از تصاویر خیره کننده به بی عدالتی «نکبت» می پردازد، تاریخ و فرهنگ این سرزمین را بررسی می کند و خوانندگان را با مفاهیم کلیدی هدایت و حفظ مقاومت فلسطین آشنا می کند.

وی تاکید کرد که همه ما باید به دنبال حمایت و محافظت از آزادی بیان باشیم، نه کاهش آن.

نویسنده کتاب گفت: در حالی که هیئت نمایندگان یهودیان آفریقای جنوبی آزاد است که نسبت به موقعیت و محتوای کتاب اعتراض کند، این قابل قبول نیست که یک نهاد خواستار خروج کتاب از حوزه عمومی شود.

کد خبر 1767281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha