نشست تخصصی ازدواج آگاهانه و پایدار در ایجرود برگزار شد

نشست تخصصی ازدواج آگاهانه و پایدار با حضور جمعی از دختران و بانوان و خانواده های روستاهای ایجرود در مجتمع فرهنگی زرین برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، حجت الاسلام و المسلمین مرادخانی در این مراسم با تبریک سالروز پیوند آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) به ضرورت الگوبرداری درست جوانان در امر ازدواج تأکید کرد و معتبرترین و ارزشمندترین الگو ازدواج برای جوانان و تشکیل خانواده و زندگی مشترک را زندگی حضرت علی و حضرت فاطمه و ناکارآمدترین آن را الگوهای غربی خواند. 


وی با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی و حضرت فاطمه آن را زیباترین، عاشقانه ترین و معنوی ترین پیوند هستی خواند، افزود: در این روز ازدواجی شکل گرفت که حاصل آن شجره طیبه امامت شد. 


این کارشناس فرهنگی گفت: در جوامع امروز مسئله ازدواج و تشکیل خانواده به یکی از مشکل ترین مسائل اجتماعی تبدیل شده و به همین دلیل جوانان در حسرت و سودای تشکیل خانواده مانده اند و آن را به صورت غیرقابل عبور می شد که این تأخیر در امر ازدواج خود نیز سبب بروز مشکلات روانی و آسیب های اجتمای زیادی از جمله پیری جمعیت و بالا رفتن سن ازدواج و عدم تمایل جوانان به تشکیل خانواده شده است.


وی ادامه داد: در جامعه اسلامی تبعیت از زندگی این بزرگواران می تواند شرایط ازدواج آسان را بعنوان یک الگوی موفق و مثبت در جامعه ترویج و یک زندگی سالم، روان و سرشار از آرامش را برای زوجین به ارمغان بیاورد. 


حجت الاسلام مرادخانی تصریح کرد: در جریان ازدواج این دو بزرگوار نکات بسیار مهم آموزشی و الگویی وجود دارد که از آن جمله می توان به همتا بودن، خواستگاری بدون واسطه، قناعت، دوری از اشرافی گری و تجملات، خصوصیات معنوی، دینی و اخلاقی، مهریه پایین، بنا کردن زندگی بر پایه محبت و عشق واقعی از روی شناخت اشاره کرد. 


وی یکی از مهم ترین عوامل برای رسیدن به ازدواج آسان را کنار گذاشتن سخت گیری های متداول عنوان کرد و افزود: دین اسلام بعنوان کامل ترین دین آسمانی معیارهای مشخصی را برای ازدواج آسان عرضه می کند، معیارهایی که مسئولیت پذیری مشترک و کیفی سازی زندگی را در بر دارد.


مرادخانی با بیان اینکه هرقدر ازدواج جوانان به تأخیر بیفتد شاهد افزایش بیشتر انواع آسیب های اجتماعی در جامعه خواهیم بود، گفت: باید با کاهش هزینه های اضافی و جهیزیه های اشرافی فرهنگ ازدواج آسان را در جامعه ترویج و به جوانان برای تشکیل زندگی مشترک کمک کنیم. 


وی افزود: زن و مرد در رسیدن به کمال و طی طریق کمال و جایگاه انسانیت برابر هستند اما وظایف متفاوتی برای آنان تعریف شده است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه ازدواج آسان، فرزندآوری، تربیت فرزندان، سبک زندگی اسلامی از مؤلفه هایی است که باید از زندگی مشترک حضرت علی و حضرت زهرا الگوبرداری شود، افزود: رعایت حجاب و نحوه رفتار اسلامی زنان و مردان در جامعه باید از زندگی این دو بزرگوار الگوگیری شده و تلاش نمائیم سبک زندگی خود را با سبک زندگی مولی علی و حضرت فاطمه تطبیق دهیم. 


وی همچنین فرزندآوری را یکی از وظایف بانوان امروز عنوان نمود و افزود: باید به این موضوع اهمیت بیشتری داده شده چرا که با بحران پیری جمعیت مواجه و با تأسی از حضرت فاطمه زهرا (س) و با توجه به دغدغه کنونی رهبر فرزانه انقلاب می بایستی زوجین اهتمام ویژه ای به این امر داشته باشند. 


حجت الاسلام مرادخانی تقسیم کار، همسرداری، تربیت فرزندان، ساده زیستی، روح عبادت و نیایش، دفاع از حریم ولایت را از نقاط پررنگ زندگی حضرت زهرا و حضرت علی عنوان نموده و به آن تأکید نمود. 


وی خاطرنشان کرد: امید است که جوانان این مرز و بوم که تربیت یافته مکتب اهل بیت بوده و با الگو قرار دادن منش زندگی مولی علی (ع) و حضرت زهرا (س) و توکل به خداوند متعال آغازگر زندگی های مشترک اسلامی باشند، چرا که تشویق، ترغیب، ترویج و تشکیل زندگی مشترک پایدار و متعالی در بین جوانان گام مؤثری برای رسیدن به جامعه ای ایده آل، سالم، کارآمد و اسلامی خواهد بود.

کد خبر 1767236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha