وقتی صنایع دستی یک روستا با آموزش‌های مسجد، راهی بازار پایتخت می‌شود

صرم یکی از روستاهای قم است که با فعال شدن دو کانون فرهنگی هنری در مساجد آن و به مدد آموزش‌های مختلف در این کانون‌ها بخصوص صنایع دستی، نه تنها دیگر از بیکاری در این روستا خبری نیست بلکه بازار پایتخت مشتری محصولات صنایع دستی آن شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، روستای صرم یکی از روستاهای قم است که با حدود سه هزار نفر جمعیت، دارای یک مسجد جامع و همچنین مسجد بزرگ چهارده معصوم (ع) است.

در این روستا، دو کانون فرهنگی هنری مساجد مشغول فعالیت است، از جمله کانون فرهنگی هنری بنات الائمه واقع در مسجد چهارده معصوم (ع) که از سال ۹۰ مشغول به فعالیت شده و همچنین کانون فرهنگی هنری شاهد صرم که در مسجد جامع روستا در سال ۱۳۹۲ تأسیس شد.

این دو کانون‌ فرهنگی هنری سال هاست که فعالیت‌های خود را به صورت مشترک انجام می‌دهند و از ظرفیت های یکدیکر در پیشبرد اهداف کانون استفاده می کنند. یکی از شاخص ترین فعالیت های این کانون ها در کنار فعالیت های قرآنی، فرهنگی، ورزشی و... فعالیت های هنری و صنایع دستی و در نهایت اشتغالزایی برای جوانان روستاست. به مناسبت ۲۰ خرداد روز صنایع دستی  به سراغ مدیر یکی از این کانون ها رفتیم تا بیش تر با فعالیت های هنری این کانون ها آشنا شویم.

اعظم مسیح خواه مدیر کانون فرهنگی هنری شاهد روستای صرم با بیان اینکه این کانون در سال ۱۳۹۲ و دو سال بعد از کانون بنات الائمه فعالیت خود را آغاز کرده است گفت: ابتدا کانون فرهنگی هنری بنات الائمه و سپس کانون فرهنگی هنری  شاهد صرم تأسیس شد، قبل از تأسیس کانون شاهد، قومیت و محلیت بین افراد روستا وجود داشت و از زمانی که تعامل و همکاری بین کانون‌ها به وجود آمد، حالت قومیت و محله‌ای از بین رفت.

وقتی صنایع دستی یک روستا به مدد آموزش های کانون، راهی بازار پایتخت می شود

وی با اشاره به تعداد اعضای این کانون ها گفت: در مجموع حدود هزار نفر عضو این دو کانون بوده و از آموزش های آنها بهره مند هستند.

مدیر کانون فرهنگی هنری شاهد با اشاره به فعالیت های هنری این کانون گفت: قالی بافی، خیاطی، عروسک بافی، بافتنی، چرم دوزی، حکاکی روی چرم، سفالگری و... و. از جمله فعالیت های کانون های خواهران روستای صرم است و در همین سال های اخیر بیش از پانصد نفر موفق به دریافت مدرک از فنی و حرفه ای شده اند و تنها در سال گذشته ۸۰ نفر در رشته خیاطی موفق به دریافت مدرک شدند.

مسیح خواه افزود: در گذشته جهت برگزاری کلاس‌های هنری، مربی سازمان فنی حرفه ای به کانون اعزام می‌شد، اما امروز کانون‌های مساجد روستای صرم به سطحی رسیده اند که جهت برگزاری کلاس‌های هنری به مربی فنی حرفه ای نیازی ندارند و از اعضای خود کانون‌ها استفاده می‌کند و تنها برای گرفتن مدرک، در آزمون فنی و حرفه ای شرکت می‌کنند.

مدیر کانون فرهنگی هنری شاهد ادامه داد: در روستای صرم یک حمام قدیمی و تاریخی وجود داشت که مابین دو کانون روستا قرارداشت و ما با تجهیز آن موفق شدیم آن را به یک مرکز فنی و حرفه ای برای آموزش ها تبدیل کنیم تا اعضای هردو کانون بتوانند در کلاس ها شرکت کنند و مشکل مسیر نداشته باشند.

مسیح خواه گفت: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد روستای صرم تا کنون چندین بار در نمایشگاه های مختلف در قم و تهران شرکت کرده است و محصولات تولیدی اعضا را در نمایشگاه‌ها عرضه کرده است.

وی تصریح کرد: با وجود این آموزش ها تقریبا برای تمام اهالی روستا زمینه اشتغالزایی ایجاد شده و سال گذشته بیش از یکصد نفر موفق به دریافت وام خوداشتغالی شدند و در حال حاضر با شرکت در نمایشگاه ها و حتی به صورت آنلاین محصولات خود را به فروش می رسانند.

وقتی صنایع دستی یک روستا به مدد آموزش های کانون، راهی بازار پایتخت می شود

مدیر کانون فرهنگی هنری شاهد همچنین به هنر سبدبافی اشاره کرد و گفت: این هنر به صورت ویژه در کانون فرهنگی هنری برادران آموزش داده می شود و برای بسیاری از اهالی روستا به عنوان شغل اصلی آنها تبدیل شده و محصولات شان برای فروش به تهران ارسال می شود.

 پایان بیکاری در روستای صرم به همت کانون

سید علی حسینی مدیر کانون برادران روستای صرم نیز در گفتگو با شبستان به برنامه های مهارت آموزی و کارآفرینی کانون اشاره کرد و گفت: از جمله برنامه های کانون، ارائه طرح‌های کارآفرینی در روستا بود که طی آن توانستیم مشکل اشتغال را در روستای صرم و منطقه کهک رفع کنیم.

وی ادامه داد: در راستای تحقق این هدف با همکاری اداره کل فنی و حرفه ای و انعقاد تفاهم نامه، به برگزاری کلاس های مختلف آموزشی و مهارت افزایی اقدام کردیم.

حسینی افزود: برگزاری دوره های حرفه آموزی خیاطی،   بافتنی، چرم دوزی، قالی بافی، میوه خشک کنی، شیرینی پزی و... برای اعضا، باعث شد تا با مهارت افزایی در بانوان روستا، اهالی به اشتغال و درآمدزایی برسند؛ همچنین با برگزاری دوره هایی نظیر پرورش قارچ، زعفران، گل های آپارتمانی، دامپروری، پرورش زنبور عسل، جوشکاری، سبزی خشک کنی، سبد بافی، آموزش مقدماتی برق و... برای بسیاری از آقایان روستا در بخش مهارت آموزی، اشتغال زایی کردیم.

وقتی صنایع دستی یک روستا به مدد آموزش های کانون، راهی بازار پایتخت می شود

وی تاکید کرد: این برنامه های آموزشی و پیگیری های بعدی برای دریافت تسهیلات و فراهم کردن مقدمات شروع به فعالیت سبب شد تا تمام ساکنان روستا از سن ۱۶ سال به بالا شاغل شوند.

حسینی افزود: کانون به کسانی که دوره ها و کلاس ها را با موفقیت به پایین می رساندند و توان مالی ایجاد اشتغال نداشتند، با ایجاد صندوق قرض الحسنه و ارائه وام بدون بهره به ایشان مقدمات شروع به فعالیت را فراهم کرد.

مدیر کانون فرهنگی هنری برادران صرم افزود: در این طرح همچون دوران قدیم، تمام اعضای خانواده به کمک یکدیگر در رفع مشکلات مالی خانواده همکاری می کنند و کانون شهدای صرم از آموزش تا فروش محصولات و خدمات در کنار خانواده ها می باشد.

حسینی تصریح کرد: در ادامه طرح های اشتغال خانگی برای خواهران و برادران، با شناسایی فروشندگان عمده و عقد قرارداد با ایشان، علاوه بر اینکه دست دلال را از محصولات آنها قطع کردیم، تولیدات ساکنان روستا را خریداری کرده و به فروشنده اصلی ارائه می کنیم.

کد خبر 1767257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha